نسخه چاپی

حجت الله عبدالملكی در گفتگو با نما:

اقتصاد مقاومتی با نگاه خوشبینانه به غرب محقق نمی‌شود

عکس خبري -اقتصاد مقاومتي با نگاه خوشبينانه به غرب محقق نمي‌شود

یك كارشناس اقتصادی با بیان اینكه یكی از موانعی كه باعث شده تا دولت یازدهم در تحقق اقتصاد مقاومتی موفق نباشد نگاه بیش از حد دولت به خارج از كشور بود گفت: مسئولین به گونه ای فكر می كنند كه برای پیشرفت كشور راهی جز سرمایه گذاری خارجی وجود ندارد.

حجت الله عبدالملکی کارشناس اقتصادی در گفت و گو با سایت خبری نما با بیان اینکه مسئولین ما فکر می کنند اگر تعاملات خارجی ما در زمینه اقتصاد گسترش زیادی پیدا نکند ما نمی‌توانیم پیشرفت کنیم گفت: نتیجه این تفکر واردات خواهد بود کمااینکه در قراردادهایی هم که در دوران پسابرجام آنچه عاید کشور شده است واردات بیشترو امکان حضور بیشتر فعالان اقتصادی خارجی در ایران به عنوان بوده است.
این فعال اقتصادی با تصریح اینکه تاکید بیش از حد دولت بر تعامل با خارجی ها به عنوان تنها راه حل پیشرفت کشور باعث شده نگاه به درون زایی اقتصاد نادیده گرفته شود اظهار داشت: این درحالی است که نگاه به درون زایی اقتصاد باعث تحقق اقتصاد مقاومتی می شود.
وی در تشریح موانع تحقق اقتصاد مقاومتی تاکید کرد: یکی دیگر از ترمزهای تحقق اقتصاد مقاومتی این است که مسئولین دولت انتظار دارند با یک توافق هسته ای تمام مشکلات اقتصادی کشور حل شود و این یک نگاه آزمایشگاهی وانحرافی است واین درحالی است که برای تحقق اقتصاد مقاومتی صدها اقدام ریز ودرشت باید انجام شود.
این استاد دانشگاه یکی دیگر از ترمزهای تحقق اقتصاد مقاومتی را عدم خلاقیت مدیران کشور در حوزه اقتصاد دانست و گفت: روش اصلی اقتصاد مقاومتی در طراحی ساختار و روند فرآیند،خلاقیت و نوآوری است.
این تحلیلگر اقتصادی ادامه داد:نوآوری به این معنا است که روش‌ها و الگوهایی ابداع شوند که از قبل وجود نداشتند این درحالی است که فکر تمام مسئولین دولت حول روشهایی می چرخد که عمدتا متعارف و غیربومی هستند و در سالهای متمادی ناکارآمدی آن‌ها ملاحظه شده است.
عبدالملکی با تاکید بر لزوم تعیین شاخص جهت ارزیابی تحقق اقتصاد مقاومتی تشریح کرد: همانطور که مقام معظم رهبری در حرم رضوی نیز اشاره کردند اقدامات اقتصاد مقاومتی اقداماتی هستند که دولت می تواند در آخر سال گزارش دهد و این گزارش دادن به معنای این است که امکان سنجش و رصد است.
وی در پایان با اشاره به ده اقدام اساسی که مقام معظم رهبری در راستای اقتصاد مقاومتی فرمودند گفت: با توجه به این ده اقدام که البته مقام معظم رهبری فرمودند فقط این ده اقدام نیست و اقدام های دیگر نیز وجود دارد امکان ایجاد شاخص وجود دارد و همچنین برای نهادهای ناظر مانند مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام با کمک دانشگاهها و ...می توانند شاخصهایی در راستای ارزیابی تحقق اقتصاد مقاومتی تعیین کنند.

۱۳۹۵/۱/۳۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...