نسخه چاپی

وقتی ایران تحریم‌ها را تحقیر می‌كند

مشرق: در حالي كه سالهاي متمادي، ايران در ميان تحريم‌هاي متعدد كشورهاي اروپايي و آمريكا، با مسائل مختلف اقتصادي دست‌وپنجه نرم مي‌كند، اما اين نخستين بار است كه آنها با تحريم از سوي ايران مواجه مي‌شوند.

طي ۳۳ سال گذشته، انواع تحريم‌هاي پولي و بانكي، تحريم قطعات هواپيما كه با جان انسانها مرتبط است، تحريم دارو و تحريم همكاري اقتصادي كشورها با ايران عليه كشورمان اعمال شده‌است، ولي اين اتفاقات نه تنها تاثيري منفي بر فعاليت‌هاي جمهوري اسلامي ايران نداشته، بلكه به اعتراف نهادهاي بين‌المللي، توانسته اقتصاد كشورمان را در رتبه ۱۷ جهان قرار بدهد.

با اين وجود نخستين اقدام متقابل ايران، توانست تاثير زيادي بر اقتصاد كشورهاي متخاصم بگذارد. اين تنها گوشه‌اي از اقداماتي است كه مقام معظم رهبري در نمازجمعه اخیر عليه كشورهاي تحريم كننده از آن خبر دادند.

انتشار خبر قطع صادرات نفت خام ايران به شش كشور اروپايي با واكنش گسترده سايتهاي خبري و خبرگزاريهاي بين‌المللي مواجه شد.
خبرگزاري رويترز در گزارشي با اشاره به خبر توقف صادرات نفت ايران به شش كشور اروپايي از رسيدن قيمت نفت برنت در بازارهاي جهاني به بالاترين سطح خود طي شش ماه اخير خبر داد.

وال استريت ژورنال نيز طي گزارشي به بررسي تاثيرات احتمالي ايران بر بازار جهاني نفت پرداخت و اعلام كرد كه قطع صادرات نفت ايران به اروپا ممكن است به بالا رفتن هرچه بيشتر بهاي جهاني نفت منجر شود.

درست دو روز بعد از اعلام اين خبر، بهاي نفت برنت به دليل نگراني‌هاي تامين از سوي خريداران اروپايي كه به دنبال جايگزيني براي نفت ايران بودند و چشم انداز افزايش تقاضا به دليل نزديك شدن يونان به دريافت وام كمكي، بالاي ۱۲۰ دلار مبادله شد.

بهاي نفت سبك آمريكا (وست تگزاس) در بازار نيويورك براي تحويل در ماه مارس با ۸۴ سنت افزايش به ۹۹ دلار و ۵۱ سنت در هر بشكه رسيد.

همچنين نفت برنت درياي شمال در بازار لندن براي تحويل در ماه مارس با ۹۵ سنت افزايش ۱۱۸ دلار و ۲۶ سنت در هر بشكه معامله شد.

بر اساس آخرين آمارهاي موجود، در نيمه نخست سال ‌۲۰۱۱ ميلادي، فرانسه روزانه ‌۴۹ هزار بشکه، انگليس روزانه ‌۱۱ هزار بشکه، آلمان روزانه ‌۱۷ هزار بشکه، هلند روزانه ‌۳۳ هزار بشکه، ايتاليا روزانه ‌۱۸۳ هزار بشکه و اسپانيا روزانه ‌۱۳۷ هزار بشکه نفت از ايران وارد كردند كه در جريان اين تحريم با شوك ناگهاني و قابل توجهي روبرو شدند. اتحاديه اروپا سهمي ۱۸ درصدي در خريد نفت خام صادراتي ايران دارد. يونان، ايتاليا و اسپانيا خريداران اصلي نفت خام صادراتي ايران در اتحاديه اروپا هستند.

يك هفته بعد، موسسه مالي جي پي مورگان پيش‌بيني خود را درباره قيمت نفت برنت در سال ‌۲۰۱۲ به دليل نگراني‌هاي موجود در زمينه عرضه و افزايش رشد اقتصادي، شش دلار افزايش داد و به ‌۱۱۸ دلار در هر بشكه رساند. اين موسسه همچنين پيش بيني خود را در زمينه قيمت نفت برنت در سال با چهار دلار افزايش به ‌۱۲۵ دلار در هر بشكه رساند.

از سوي ديگر وزير خزانه داري آمريكا ضمن اذعان به وارد آمدن لطمه به اقتصاد جهاني در پي اختلال در عرضه نفت ايران گفت: آمريكا در حال بررسي عرضه ذخاير استراتژيك خود است.

اين اقدام جمهوري اسلامي ايران، اگرچه در ابعادي كوچك بود، اما تاثيري بزرگ داشت و نشان داد كه مي‌توان از اين حربه‌ها به خوبي براي مقابله به مثل تاثيرگذار عليه تحریم کنندگان استفاده كرد.

با اين وجود هنوز سبد تحريم‌هاي ايران عليه كشورهاي متخاصم پر است و به فراخور زمان مي‌تواند بخش‌هايي از آن اعمال شود. اين در واقع تحقير تحريم‌ها عليه ايران است، به گونه‌اي که اقدامات كشورهاي اروپايي و آمريكا عليه ايران تاثير کمی در اقتصاد كشورمان گذاشته ، اما ایران با این اقدام اخیر خود توانسته ، تحريم‌كنندگان را تحريم كند.

۱۳۹۰/۱۲/۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...