نسخه چاپی

مخالفت آلمانی‌ها با یك تصمیم مركل

بر اساس نظر سنجی موسسه "امنید" كه به سفارش نشریه "بیلد" آلمان انجام شده است حدود 66 درصد شهروندان آلمانی تصمیم "آنگلا مركل" و موافقت وی با خواست اردوغان برای محاكمه طنزپرداز منتقد سیاست های آنكارا را غلط ارزیابی كردند.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان در بیانیه‌ای با محاکمه "یان بومرمن"، روزنامه نگار طنزپرداز شبکه "زد دی اف" آلمان به اتهام اهانت به "رجب طیب اردوغان"، رئیس جمهور ترکیه موافقت کرد.

"بومرمن" چندی پیش با خواندن شعری طنز آمیز درباره رجب طیب اردوغان وی را مسخره کرده و با این اقدام خشم رئیس جمهور ترکیه را برانگیخته بود،‌ عصبانیت اردوغان تا حدی بود که از این طنزپرداز شکایت کرد.

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری ترکیه اعلام کرده است قصد دارد پرونده «یان بومرمان»، مجری برنامه ‏طنز «نئو ماگازین رویال» - که در زمان حاضر تحت حفاظت پلیس قرار دارد - را به اتهام «توهین و افترا» تا بالاترین نهاد حقوقی ‏آلمان دنبال کند.

در حالی که بسیاری سیاستمداران آلمانی این شکایت اردوغان را رد کرده و آن را حمله به آزادی بیان در آلمان دانسته اند، اما صدر اعظم آلمان آن را توهینی عمدی خوانده و محکوم کرده است.

صدراعظم آلمان روز جمعه گفت که وی با وجود اختلاف‌نظر در دولت در مورد برخورد با «بومرمن»، ‏به این جمع‌بندی رسیده است که در یک دولت قانون‌مدار باید قوه قضائیه حرف آخر را بزند.

وی اعلام کرد که مبنای این تصمیم گیری بند 103 آیین دادرسی کیفری بوده است. بر اساس بند یادشده اگر فردی به رییس جمهوری یک کشور خارجی اهانت کند، می‌تواند با مجازات سه سال حبس یا جریمه نقدی مواجه ‏شود. این مجازات در صورتی که دادگاه تشخیص دهد اهانت همراه با افترا بوده است، تا پنج سال حبس افزایش می یابد.

با این حال، مرکل افزود که پاراگراف یادشده تا سال 2018 از آیین دادرسی کیفری آلمان برداشته خواهد شد.
این تصمیم مرکل به واکنش های انتقاد آمیز بسیاری از سیاستمداران و شکاف و اختلاف در دولت ائتلافی آلمان منجر شده است.

بر اساس نظر سنجی موسسه امنید تنها 22 درصد شهروندان آلمانی این تصمیم مرکل را درست ارزیابی کرده اند. 12 درصد نیز در این باره ابراز تردید کرده بودند.

توماس اوپرمن"، رئیس فراکسیون حزب سوسیال دموکرات پارلمان آلمان در این باره گفت: محاکمه این طنزپرداز به دلیل اهانت به مقام سلطنت با یک دموکراسی مدرن منطبق نیست و غلط است. اینکه صدر اعظم آلمان خود شخصا درباره یک برنامه طنز نظر داده است خود تقریبا شکلی طنز آلود دارد.

وزیر امور خارجه و وزیر دادگستری آلمان از حزب سوسیال دموکرات آلمان نیز به این تصمیم آنگلا مرکل انتقاد وارد کرده اند.

"فرانک والتراشتاین مایر"، وزیر امور خارجه آلمان در این باره اظهار داشت که آزادی هنر، مطبوعات و آزادی بیان بالاترین محصولات محافظ قانون اساسی ماست. ما این روزها شاهد بحث‌های داغی درباره آزادی هنر، رسانه و مطبوعات و محدودیت‌های آن هستیم.

وزیر دادگستری آلمان نیز انتقاد شدیدی به این تصمیم مرکل وارد کرد.

"مارتین شولتز"، رئیس پارلمان اروپا نیز این تصمیم مرکل را مسئله‌ساز نامید و گفت: سیاست‌گذاران باید روزنامه‌نگاری انتقادی و طنز و آزادی هنر را تحمل کنند، چرا که آن ها نیروهای حیاتی مهم برای همه جوامع آزاد در اروپا هستند.

اپوزیسیون آلمان نیز انتقاد شدیدی به مواضع اخیر مرکل در قبال ترکیه وارد کرده‌اند.

۱۳۹۵/۱/۲۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...