نسخه چاپی

تمایل ایران‌وهند برای توسعه همكاری‌دفاعی

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه كشورمان و سوشما سواراج وزیر امور خارجه هند امروز (یكشنبه) كه آخرین تحولات و راه‌های تحكیم مناسبات دوجانبه و منطقه‌ای و بین‌المللی را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند.

به گزارش نما به نقل از فارس، ظریف در این دیدار با اشاره به زمینه‌های گسترش همکاری‌های اقتصادی 2 کشور اظهار داشت: ما در حوزه انرژی، تجاری، بـانکی و سرمایه‌گذاری مشترک، پروژه توسعه چابهار زمینه‌های همکاری‌های مشترک خوبی داریم و در سفر اخیر مقامات اقتصادی هند به تهران درک مشترکی در خصوص چگونگی پیشبرد برنامه‌ها و توافقات به‌دست آمد و از این گام استقبال می‌کنیم.

وزیر امور خارجه کشورمان با تبیین سوابق مثبت در همکاری‌های فرهنگی و آموزشی ایران و هند تصریح کرد: ما در بخش تاریخ مراودات فرهنگی، آموزشی و انسانی، آثار خوبی بین دانشگاهیان و دانشجویان از همکاری‌های سازنده فرهنگی ایران و هند در ذهنیت افکار عمومی و فرهیختگان دو کشور داریم.

* انتقاد ظریف از روند کند پیشرفت پروژه چابهار

وی با ارزیابی آخرین وضعیت پروژه چابهار عنوان کرد: پروژه راهبردی همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران و هند در بندر چابهار به کندی اجرا می‌شود و با توجه به تأثیر پروژه چابهار در تقویت محورهای ریلی و جاده‌ای مواصلاتی و ترانزیتی در مناطق آسیای میانه و مشترک‌المنافع و چین، ما انتظارمان برداشتن گام‌های بلندتری در راستای تحرک بخشیدن به همکاری‌های مواصلاتی و ترانزیتی به‌منظور تقویت فرآیند تجارت و اقتصاد در کل منطقه است.

ظریف با تشریح مزایای پروژه‌های اجرا شده و در دست اجرا و متنوع مواصلاتی بین عمان، ایران، ترکمنستان، ازبکستان و همچنین جمهوری اسلامی ایران، آذربایجان و قزاقستان اظهار داشت: زمینه حضور در پروژه‌های مواصلاتی مختلف برای مشارکت سرمایه‌گذاران هندی فـراهم است و ما از ایـده‌های دوستان هندی برای مشارکت در پروژه‌های مواصلاتی استقبال می‌کنیم.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به ظرفیت‌های فرهنگی 2 کشور ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران و هند در پـرتو تشابهات فـرهنگی و اشتراکات معنوی، فرصت‌های گسترده‌ای برای تعمیق و گسترش مراودات فرهنگی و اجرای برنامه‌های هفته فرهنگی و صنایع دستی و گسترش توریست، تقویت کرسی زبان فارسی دارند و آسان‌سازی فرآیند روادید و تسهیلات متقابل بین 2 کشور می‌تواند فرصت‌های جدیدی فراروی 2 کشور بگشاید.

ظریف از گسترش همکاری‌های دفاعی و امنیتی 2 کشور استقبال و در پرتو چالش‌های 2 کشور و برقراری صلح و امنیت در منطقه این امر را مفید ارزیابی کرد.

* تسریع روند آزادی زندانیان ایرانی

وزیر امور خارجه کشورمان درخصوص زندانیان ایرانی در هند ابراز امیدواری کرد که زمینه آزادی زندانیان ایرانی در چارچوب رایزنی‌های جاری فیمابین مقامات 2 کشور تسریع شود.

سوشما سواراج وزیر امور خارجه هند با اشاره به روابط رو به جلو 2 کشور اظهار داشت: ما آماده‌ایم چشم‌انداز و زمینه‌های جدید همکاری‌های دوجانبه را در چارچوب سوابق و پیشرفت‌های همکاری‌های قبلی در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، هنری و علمی را مورد بحث و تبادل نظر قرار دهیم.

* ایجاد تسهیلات صدور روادید برای صاحبان و شرکت‌های اقتصادی و توریست‌ها

وزیر امورخارجه هند با اشاره به نتایج به‌دست آمده در نشست کمیسیون اقتصادی 2 کشور و نشست‌های کنسولی گفت: هند آمادگی دارد برای ایجاد تسهیلات صدور روادید برای صاحبان و شرکت‌های اقتصادی و توریست‌ها زمینه‌های جدید را مورد بحث و تبادل قرار دهد.

سواراج با اشاره به سفر موفق‌آمیز اخیر وزیر نفت هند به جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: سفر وزیر نفت هند نتایج خوبی در راستای حل مسائل فیمابین و شناسایی ظرفیت‌های جدید در زمینه انرژی و سرمایه‌گذاری مشترک در حوزه پتروشیمی و اجرای پروژه گازی فرزاد بی توسط هند را فراهم ساخت و دهلی نـو علاقمند است در خصوص ساز و کارهـای جدید در چهارچوب منافع مشترک و انعطاف‌پذیری طرفین در این پروژه‌ها نقش بیشتری داشته باشد.

وزیرامورخارجه هند با اشاره به نقش به روزرسانی موافقتنامه‌های اجتناب از مالیات مضاعف و تشویق سرمایه‌گذاری‌ها در تحرک بخشیدن و پیشبرد مراودات تجاری 2 کشور ابراز امیدواری کرد مذاکرات بین مقامات هندی و جمهوری اسلامی ایران در تنظیم ساز و کارهای جدید، برای اجرای هر چه بهتر این موافقتنامه‌ها تسریع شود.

سواراج خواستار همکاری‌های دفاعی و امنیتی بین 2 کشور شد و اظهار داشت: ما علاقمندیم رایزنی‌ها و همکاری‌های فیمابین دهلی‌نو و تهران را در عرصه‌های دفاعی و امنیتی بیش از پیش گسترش دهیم.

همچنین در این نشست وزرای خارجه جمهوری اسلامی ایران و هند آخرین وضعیت و دیدگا‌ه‌های 2 کشور را پیرامون تحولات افغانستان، سوریه، عراق و دیگر مسائل بین‌المللی مورد تبادل نظر قرار دادند.

۱۳۹۵/۱/۲۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...