نسخه چاپی

جزئیات بیكاری خاموش 240 هزار نفر

آمارها نشان می‌دهند در فاصله پاییز تا زمستان ۹۴ اوضاع بازار كار بدتر شده و با افزایش ۱.۱ درصدی نرخ بیكاری، ۲۴۰ هزار نفر در شب عید شغل خود را از دست داده و به آمار بیكاران افزوده شده‌اند.

به گزارش نما، به تازگی آماری درباره تحولات زمستانی بازار کار ایران ارائه شده است که نشان می دهد در فاصله پاییز تا زمستان سال گذشته، بیش از ۲۴۰ هزار نفر شغل خود را از دست داده و بیکار شده اند و نرخ بیکاری در فاصله پاییز تا زمستان به میزان یک دهم درصد بیشتر شده است.

به بیان دیگر تعداد بیکاران کشور در پاییز سال ۹۴ به میزان ۲ میلیون و ۶۴۶ هزار و ۶۸۳ نفر بوده که این تعداد در زمستان به ۲ میلیون و ۸۸۷هزار و ۳۳ نفر بالغ شده است که نشان می دهد تنها در فاصله یک فصل، بر تعداد بیکاران کشور افزوده شده و متاسفانه ۲۴۰ هزار نفر در روزهای پایانی سال گذشته، بیکار شده اند.

همچنین تعداد کل شاغلان و بیکاران در بازار کار ایران نیز از ۲۴ میلیون و ۶۹۳ هزار و ۴۱۶ نفر با ۲۳۰ هزار نفر کاهش به ۲۴ میلیون و ۴۶۳ هزار و ۱۷۰ نفر رسیده که این موضوع نشان می دهد احتمالا این گروه از شاغلان و یا جویندگان شغل یا کار خود را از دست داده اند و یا در پایان سال از یافتن شغل ناامید شده و جستجو را به صورت موقت و احتمالا تا بهار امسال، رها کرده اند.

بیکاری زمستانی شاغلان در بازار کار ایران

در فاصله پاییز سال ۹۴ تا زمستان بر نرخ بیکاری کل به میزان ۱.۱ درصد، نرخ بیکاری مردان ۱.۲ دهم درصد و به نرخ بیکاری زنان نیز ۸ دهم درصد افزوده شده که متعاقب آن ۲۲۴ هزار مرد و ۱۶ هزار نفر بر تعداد بیکاران زن کشور افزوده شد. به صورت کلی در زمستان سال گذشته، بر نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۴ ساله نیز ۳.۲ درصد افزوده شده و تعداد بیکاران این گروه سنی از ۷۲۶ هزار نفر به ۷۸۸ هزار نفر رسیده است.

از سویی، بر نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۹ ساله کشور نیز در زمستان سال قبل ۲.۱ درصد افزوده شده که این موضوع نیز نشان دهنده افزایش تعداد بیکاران در این گروه سنی که مهم ترین و جدی ترین گروه جوینده شغل در کشور محسوب می شوند، به تعداد ۱۱۷ هزار نفر افزوده شد.

عموما در فصول سرد سال از تعداد مشاغل کشاورزی کاسته می شود و در این دوره نیز تعداد شاغلان در بخش کشاورزی از ۳ میلیون و ۸۸۱ هزار نفر به ۳ میلیون و ۴۷۸ هزار نفر کاهش یافته که نشان دهنده افت ۴۰۳ هزارنفری تعداد شاغلان بخش کشاورزی در ایران است.

با این حال، نمی توان ارتباط منطقی بین کاهش نیروی کار بخش صنعت کشور در فاصله پاییز تا زمستان ۹۴ یافت و شاید افت نیروی کار در این بخش به نرخ رشد منفی بخش صنعتی کشور در سال گذشته مرتبط باشد. با این حال، تعداد شاغلان صنعتی کشور در پاییز ۹۴ به تعداد ۷ میلیون و ۱۷۶ هزار نفر بوده که این تعداد در زمستان به ۶ میلیون و ۹۹۱ هزار نفر کاهش یافته است.

اشتغال کشاورزی و صنعتی منفی شد

اما تعداد شاغلان در بخش خدمات کشور برعکس دو بخش دیگر، در زمستان پارسال نسبت به پاییز افزایش داشته و از ۱۰ میلیون و ۹۸۰ هزار نفر به ۱۱ میلیون و ۱۰۴ هزار نفر افزایش یافت. البته تعداد افراد دارای اشتغال ناقص و گروه هایی که مشاغل آنها چندان شغل هم محسوب نمی شود و آنها از طریق آن شغل احتمالا هزینه های زندگی خود را نمی توانند تامین کنند در این دوره افزایش داشته است.

اگر بخواهیم بررسی دقیق تر و درست تری از اوضاع بازار کار در زمستان گذشته داشته باشیم باید آن را با زمستان ۹۳ مقایسه کنیم، با این وجود در فاصله زمستان ۹۳ تا ۹۴ نه تنها چیزی از تعداد بیکاران کاسته نشده بلکه به گواه آمارهای مرکز آمار ایران، بر تعداد آنها ۱۳۸ هزار نفر نیز افزوده شده است؛ بنابراین در فاصله یکساله زمستان ۹۳ تا زمستان ۹۴، اوضاع کار و اشتغال بدتر شده است.

در فاصله زمستان سال ۹۳ تا ۹۳ به نرخ بیکاری کشور ۳ دهم درصد افزوده شده و از ۱۱.۵ درصد به ۱۱.۸ درصد رسیده است. همچنین تعداد بیکاران نیز از ۲ میلیون و ۷۴۸ هزار نفر به ۲ میلیون و ۸۸۴ هزار نفر رسید. روند افزایش نرخ بیکاری دراره گروه سنی ۱۵ تا ۲۴ ساله نیز وجود داشته و در این بخش نیز شاهد رشد ۲.۲ درصی نرخ بیکاری در فاصله یکسال هستیم.

برای گروه سنی ۱۵ تا ۲۹ سال کشور که به دلیل جدی بودن تقاضای شغل، اهمیت بالایی دارد نیز نرخ بیکاری ۱.۶ درصد بالاتر رفته و این موضوع نشان می دهد با وجود علاقه و تلاش دولت به مهار بیکاری جوانان و همچنین ایجاد رونق در بازار کار کشور، همچنان قفل های این بازار بسته مانده و اوضاع شغلی جوانان رضایت بخش نیست.
منبع: مهر

۱۳۹۵/۱/۳۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...