نسخه چاپی

هدر رفت ثروت ملی در لقمه‌ 45 هزار تومانی

یك فعال اقتصادی با تاكید بر اینكه پرداخت یارانه به شیوه فعلی درست نیست، گفت: نباید ثروت ملی بین اقشار مختلف جامعه به صورت لقمه لقمه توزیع شود.

به گزارش نما به نقل از ایسنا: یک فعال اقتصادی با تاکید بر اینکه پرداخت یارانه به شیوه فعلی درست نیست، گفت: نباید ثروت ملی بین اقشار مختلف جامعه به صورت لقمه لقمه توزیع شود.

امیر شهلا با بیان اینکه قانون هدفمندی یارانه‌ها با آنچه در دولت دهم به اجرا گذاشته شد کاملا متفاوت و مغایر با سیاست‌های کلان نظام است، اظهار کرد: بنابر این بوده که یارانه به دست افرادی برسد که نیازمند استفاده از آن هستند نه اینکه کشور به یک شرکت سهامی عام و بنگاه خیریه تبدیل و سرمایه‌ها و درآمدهای کشور بین اقشار مختلف به صورت لقمه لقمه توزیع شود.

وی با اشاره به هدف اصلی از هدفمند کردن یارانه‌ ادامه داد: تصمیم بر این بود که یارانه‌ در صورتی هدفمند شده که قیمت انرژی در کشور آزاد شود و کسانی که بیشتر از انرژی و ذخایر کشور استفاده می‌کنند هزینه این استفاده بیشتر را خودشان بپردازند. علاوه بر این قرار بود تا بخشی از منابعی که از این محل آزاد می‌شود به بخش تولید و صنایع سپرده شود تا چرخ صنایع بهتر بگردد و اشتغال و تولید در کشور رونق بیشتری پیدا کند.

شهلا افزود: متاسفانه در طول این مدت که بین مردم یارانه توزیع شد هیچ‌کدام از این اهداف محقق نشد و به صورت کاملا مساوی بین اقشار مختلف کشور توزیع شد. هر ماه حدود 3 هزار میلیارد تومان و در طول سال معادل 36 هزار میلیارد تومان دولت یارانه پرداخت می‌کند در حالی که فقط توانسته 16 درصد بودجه عمرانی کشور را به آن اختصاص دهد.

این فعال اقتصادی در خصوص شرایط حذف دهک‌های پردرآمد از دریافت یارانه تصریح کرد: دولت تعریفی برای خودش دارد که طبق آن تعریف کسانی که سرانه درآمدشان در سال از حد خاصی بالاتر باشد نباید یارانه دریافت کنند.

وی با تاکید بر اینکه این سبک پرداخت یارانه کاملا اشتباه است، بیان کرد: این شیوه پرداخت یارانه غیر از این که در کشور تورم ایجاد کند و نقدینگی را بالا ببرد حتی برای اقشار آسیب‌پذیر نیز مشکلات بیشتری را به وجود آورده است و کمکی به معیشت و اقتصاد این اقشار نمی‌کند. مخصوصا در حال حاضر که همه به صورت مساوی یارانه دریافت می‌کنند.

شهلا خاطرنشان کرد: به طور مثال به فردی روستایی که در جنوب خراسان جنوبی با وجود خشکسالی، بی‌آبی و محدودیت‌های بسیار زندگی می‌کند، همان مقدار به عنوان یارانه می‌گیرند که فردی در تهران با سطح اقتصادی و معیشتی مناسب یارانه دریافت می‌کند. این نحوه توزیع یارانه رویه غلط و اشتباهی بود که متاسفانه دولت‌ دهم آن را باب کرد. هر چه سریعتر باید مانع این بریز و بپاش‌ها شد و از هدر رفت‌ منابع ملی جلوگیری شود.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه در کشور باید فقط به دو یا سه دهک یارانه داده شود، گفت: یارانه پرداختی باید جوابگوی معیشت خانواده باشد. سایر اقشار توانمند مانند اقشار مولد کشور نباید از این یارانه استفاده کنند. دولت باید بتواند از طرق دیگر برای جبران کمبودهای کشور اقدام کنند. اینکه تمام دارایی و منابع کشور به لقمه‌های 45 هزار تومانی تبدیل شود مشکلی را حل نخواهد کرد زیرا سه برابر این مبلغ در قبض‌های آب، برق و گاز از مردم پس گرفته می‌شود. این عدالت اجتماعی نیست.

وی سه برابر شدن قیمت‌ها را بعد از پرداخت یارانه موجب ایجاد آسیب‌های اجتماعی دانست و افزود: ضرر این اقدامات متوجه چه کسانی است؟ در حال حاضر که پرداخت قبض‌های آب، برق و گاز سه برابر شده است اقشار کم درآمد بیشتر آسیب می‌بینند. در تمام دنیا ایده توزیع پول نقد بین مردم رویه‌ای منسوخ شده است. در هیچ نظام و عدالت جهانی دولت بین مردم پول توزیع نمی‌کنند. در ایران نیز دولت باید ارائه خدمات رایگان و یا ارزان قیمت را جایگزین پرداخت یارانه به مردم کند.

شهلا در خصوص اینکه چقدر احتمال دارد که منابع آزاد شده پس از حذف دهک‌های پر درآمد از دریافت یارانه صرف بخش‌های تولیدی و صنعتی کشور ‌شود، تصریح کرد: دولت آنقدر درگیر مشکلات اقتصادی شده و بدهی‌های سرسام‌آوری از دولت قبل به جا مانده است که در حال حاضر در حذف چند دهک از یارانه بگیران بیشتر به دنبال این است که منابع مالی زیاد خود را برای گرداندن کشور، بودجه جاری و بودجه عمرانی به دست بیاورد.

این فعال اقتصادی با اشاره به اینکه سال گذشته تنها 20 درصد از بودجه عمرانی کشور به آن تخصیص پیدا کرد، ادامه داد: وقتی بودجه عمرانی به درستی تخصیص پیدا نکند یعنی هیچ پروژه عمرانی در کشور ایجاد نمی‌شود و کار در کل کشور می‌خوابد. در حال حاضر دولت بیشتر به دنبال تامین منابع مورد نیاز خود است و نمی‌تواند به اینکه این پول به بخش صنعتی تزریق شود و مشکلات کارآفرینان را در بخش صنعت رفع کند امیدوار بود.

وی عنوان کرد: موضوع یارانه‌ها و حذف دهک‌های پردرآمد از دریافت یارانه نیاز به شهامت، ‌جسارت و جرئت مدیریتی دارد. باید تصمیماتی در سطح کلان ملی اتخاذ شود. رویه توزیع عادلانه ثروت ملی بین مردم در قالب یارانه اگر نگوییم که یک خیانت فاحش به کشور بوده است از بی‌تدبیری تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران آن دوره نشات می‌گیرد و هر چه سریعتر باید جلوی این کار گرفته شود زیرا چوب تاراج به ثروت ملی می‌زنند.

شهلا با اشاره به نزدیک بودن انتخابات ریاست جمهوری گفت: این صحبت‌ها شاید موجب کم شدن محبوبیت دولت فعلی و ریختن آرا و شکست برخی از جناح‌ها شود. کسی که اعلام کند یارانه را به این شکل پرداخت نمی‌کند و مانع پرداخت یارانه‌ها به صورت فعلی شود و از طرف دیگری جریانی با حرکت‌های پوپولیستی قدیم و شعارهای عوام‌فریبانه قبلی بگوید که پنج برابر شرایط فعلی یارانه پرداخت می‌کند ممکن است آرای خود را از دست بدهد.

یک فعال اقتصادی یادآور شد: این اظهارات اصلا در اختیار یک رئیس جمهور نیست که به این راحتی وعده منابعی که وجود خارجی ندارند را بدهند. زمانی که رئیس جمهور پیشین نفت را حدود 120 دلار می‌فروخت خزانه پرپول ملی مورد استفاده درستی قرار نگرفت در حالی که این پول‌ها باید صرف ساخت و ساز و توسعه کشور می‌شد. کاری که کشورهای عربستان، قطر و مصر در شرایط شکوفایی بازار نفت انجام دادند و مازاد درآمدهای نفتی را در صندوق‌های مانند صندوق توسعه ملی ذخیره کردند. اگر امروز می‌بینیم که کشوری مانند عربستان برای ما شاخ و شانه می‌کشند تنها به دلیل منابع عظیم ارزی است.

وی تاکید کرد: اصلا نباید در اختیار یک رئیس جمهور باشد که به این راحتی بخواهد برنامه چهارم و پنجم توسعه را نادیده بگیرد یا برنامه 1404 را کنار بگذارد و چنین وعده‌هایی را بدهد این چنین با آینده کشور بازی کردن و چوب حراج به ثروت ملی زدن درست نیست هر چند مردم کشور نیز آزموده را دوباره نخواهند آزمود.

۱۳۹۵/۱/۳۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...