نسخه چاپی

چرا مجریان بی بی سی فارسی حجاب ندارند؟*سند

عکس خبري -چرا مجريان بي بي سي فارسي حجاب ندارند؟*سند

وقتی مجری در حال صحبت درباره یك موضوع مهم خبری است، احتمالا مخاطب دائما حواسش به این است كه چرا او مویش را صاف نمی كند. در بخش عربی بی بی سی بعضی از مجری ها و گزارشگران، با حجاب هستند؛ اما در میان همكاران ما در بخش فارسی كسی چنین خواسته ای نداشته است.

به گزارش نما به نقل از سایت بی بی سی، مجری برنامه دیدبان بی بی سی فارسی در وبلاگ خود به موضوع نوع پوشش مجریان بی بی سی اشاره کرد؛ موضوعی که محور بحث این هفته برنامه دیدبان بوده است.


قاضی زاده نوشت: تا به حال به این فکر کرده اید که اگر قرار باشد هر روز مقابل میلیونها نفر صحبت کنید، انتخاب لباس، چقدر کار سختی می شود؟ به خصوص اگربرای انتخاب این لباس علاوه بر زیبایی و اینکه به شما بیاید، بسیاری مسائل دیگر را هم باید در نظر بگیرید.



در تلویزیون فارسی بی بی سی، مجری ها و گزارشگران، کلا همه کسانی که مقابل دوربین هستند، چه معیارهایی برای انتخاب لباس و زیور آلات دارند، اصولا چه معیارهای هست برای ظاهر آنها؟
هر روز ایمیل هایی به بی بی سی فارسی می رسد که درباره پوشش و ظاهر مجری ها و گزارشگران ماست. بعضی از آنها تعریف و تمجید و بعضی دیگر انتقاد، بهتر است بی تعارف بگوییم که بیشتر این پیام ها درباره خانم های گزارشگر و مجری است تا آقایان. طبیعی هم هست چون آقایان درانتخاب لباس، چندان دستشان باز نیست. بیشتر کت شلوار می پوشند و تنها رنگ کراوات را عوض می کنند.


اما در مورد خانم ها، این ایمیل ها مسائل مختلفی را در بر می گیرد، مثلا آرایش موی آنها، به خصوص اگر بعضی از مجری ها به طور همزمان موهایشان راکوتاه کنند برای بعضی این شائبه را پیش می آورد که بخشنامه ای درکار بوده است!
در مورد مدل موی مجری ها هم یک دلیل این که آنها بیشتر موی کوتاه را ترجیح می دهند این است که در تصویر قاب گرفته تلویزیون، کوچک ترین تاب نامرتب مو، چند برابر دیده می شود و وقتی مجری در حال صحبت درباره یک موضوع مهم خبری است، احتمالا مخاطب دائما حواسش به این است که چرا او مویش را صاف نمی کند.


لورین جکسون، مسئول کارگردانان در بی بی سی عربی وفارسی است. دربرنامه این هفته دیدبان با او در این باره گفت وگو کردیم. چکیده حرفهای او را در این مطلب برایتان بازگو می کنم.
به گفته او، در بی بی سی هیچ قانون نوشته شده ای درباره اینکه مجری ها و گزارشگران چه بپوشند، نیست و این بیشتر به خود آنها بستگی دارد که براساس سبک برنامه ای که در آن هستند، چه لباسی را انتخاب می کنند. البته کارگردانان درباره مشکلات تکنیکی لباس ممکن است توصیه هایی بکنند.


مثلا مقابل دوربین بعضی از لباس ها به خوبی تصویر نمی شوند؛ مثل لباس هایی که راه راه باریک دارند یا شطرنجی هستند. لباس سفید هم مناسب نیست. این که بیشتر مجری ها کت می پوشند برای این است که نصب میکروفون روی آن آسان تر است، میکروفون را نمی توان روی لباس هایی که شل هستند یا خش خش می کنند به راحتی نصب کرد، اینها همه روی کیفیت صدا تاثیر می گذارد. در مجموع این مسائل تکنیکی بیشتر روی آنچه مجری ها می پوشند تاثیر دارد تا سلیقه شخصی آنها.


در مورد زیورآلات هم معمولا توصیه می شود که از زیورآلات چشم گیر استفاده نشود، مثلا گوشواره های بزرگ مناسب نیست چون حواس مخاطب را در برنامه های جدی پرت می کند.
طبیعتا سبک و محتوای برنامه و اینکه برنامه جدی خبری باشد یا هنری و موسیقی، روی انتخاب لباس و ظاهر مجری ها تاثیر می گذارد. برنامه ای مثل نوبت شما که قرار است به خانه های شما بیاید و با مخاطب ارتباط نزدیک برقرار کند، باید این حس راحتی را در لباس مجری ها به مخاطبان منتقل کند.



در مورد حجاب، بی بی سی محدودیت ندارد و هر مجری که بخواهد می تواند حجاب داشته باشد. در بخش عربی بی بی سی بعضی از مجری ها و گزارشگران، با حجاب هستند؛ اما در میان همکاران ما در بخش فارسی کسی چنین خواسته ای نداشته است.
به نظر شما چقدر لباس و ظاهر کسانی که در تلویزیون می بینید روی قضاوت شما در باره آنچه می گویند تاثیر دارد؟



گفتنی است وی در حالی مدعی عدم محدودیت در نوع پوشش مجریان شد که معمولا نوع پوشش مجری و عوامل مقابل دوربین را کارگردان تعیین میکند. همان طور که مجری یا بازیگری که مقابل دوربین ظاهر می شود باید لباسی بپوشد که مشکل فنی مثلا در نور و کیفیت تصویر به وجود نیاورد، باید لباسی بپوشد که سیاست های شبکه یا کارگردان اقتضا می کند.


وی مدعی شد، مجریان می توانند هر لباسی که دوست دارند بپوشند؛ اما توضیح نداد که آیا یک مجری می تواند لباسی نیمه عریان هم بپوشد؟ حد و مرز پوشش مجری چقدر است؟ آیا مجری شبکه کاملا آزاد است و هر لباسی می تواند بپوشد؟ اگر مجری بخواهد موهایش را بتراشد هم در این شبکه جایی خواهد داشت؟ و ...


ظاهرا این گفت و گو و این ادعا که مجریان بی بی سی هر چه بخواهند می پوشند و به دلخواه خود، آرایش می کنند، نوعی مانور و پز سیاسی است؛ اما در عمل مسلما مجریان این شبکه نیز مانند دیگر شبکه ها و تلویزیون ها، آزادی مطلق ندارند و سیاست های آن رسانه است که نوع پوشش را تعیین میکند.

۱۳۹۱/۵/۱۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...