نسخه چاپی

اختصاصی نما

توان موشكی ایران گام بعدی آمریكا و غرب برای تضعیف جمهوری اسلامی

عکس خبري -توان موشكي ايران گام بعدي آمريکا و غرب براي تضعيف جمهوري اسلامي

از آنجایی كه موضوع موشكی هیچ ارتباطی با پرونده هسته‌ای كشورمان ندارد، از این رو می‌توان آن را گام بعدی آمریكا و غرب برای تضعیف جمهوری اسلامی ارزیابی كرد كه اگر هر نوع عقب‌نشینی صورت گیرد، در پس آن شاهد گام‌های بعدی دشمن خواهیم بود

یکی از مواردی که اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها در روزها و ماه‌های اخیر آن را مستمسک فشار رسانه‌ای خود بر جمهوری اسلامی ایران قرار دادند، موضوع آزمایش موشکی و به عبارت بهتر توانمندی موشکی کشورمان بود و با وجود اینکه در جریان مذاکرات با گروه ۱+۵، نمایندگان کشورمان و مسئولان ارشد نظام بر قابل مذاکره نبودن توانمندی‌های دفاعی کشورمان تأکید کرده بودند، اما این مسئله به مثابه اهرم فشار از سوی غرب در دستور کار قرار گرفت و همان‌طور که رهبر حکیم انقلاب با دوراندیشی تأکید کرده بودند، دشمن به موضوع هسته‌ای بسنده نخواهد کرد و در صورت عقب‌نشینی گام‌های بعدی را برخواهد داشت، پس از برجام هسته‌ای در پی دیگر برجام‌های مورد نظر خود هستند.
اما آیا واقعاً غربی‌ها و اروپایی‌ها می‌توانند در موضوع توانمندی موشکی کشورمان ورود کنند؟ و اصلاً در مجامع و کنوانسیون‌های بین‌المللی مرجعی برای نظارت بر توان موشکی کشورها وجود دارد؟ روز گذشته رئیس مرکز مطالعات راهبردی دفاعی پاسخ این پرسش را داد و گفت: هیچ سازمان رسمی بین‌المللی منطبق با سازمان ملل وجود ندارد که مسئولیت آن، نظارت یا محدود کردن توان موشکی باشد و هیچ کمیسیونی هم برای نظارت بر موشک‌ها در جهان وجود ندارد. به گفته سردار وحیدی در جهان تنها انجمنی داوطلبانه، موسوم به «رژیم کنترل تکنولوژی موشک» وجود دارد که محدودیت‌هایی را برای اعضایی که به آن می‌پیوندند، قائل می‌شود و ایران و بسیاری از کشورهای دیگر هم عضو آن نیستند.
در این میان دو نکته قابل توجه وجود دارد: اول اینکه بسیاری از کشورهایی که امروز در موضوع موشکی بر جمهوری اسلامی ایران فشار وارد می‌کنند، از دارندگان سامانه‌های موشکی پیشرفته و فوق پیشرفته هستند؛ اما تحت هیچ شرایطی مورد سؤال و نظارت قرار نگرفته و نمی‌گیرند. دوم اینکه، از آنجایی که موضوع موشکی هیچ ارتباطی با پرونده هسته‌ای کشورمان ندارد، از این رو می‌توان آن را گام بعدی آمریکا و غرب برای تضعیف جمهوری اسلامی ارزیابی کرد که اگر هر نوع عقب‌نشینی صورت گیرد، در پس آن شاهد گام‌های بعدی دشمن خواهیم بود.

۱۳۹۵/۱/۳۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...