نسخه چاپی

اختصاصی نما

هراس زنان كارتن خواب از عقیم شدن

آیا راه جلو گیری از به دنیا آمدن چنین نوزادانی تنها عقیم كردن زنانی است كه شاید در آینده نه چندان دور سلامتی خود را به دست آورده و خواهان تشكیل خانواده باشند

خبرگزاری موج چند روز پیش خبری تحت عنوان اعلام موضع معاون رئیس جمهور در مورد طرح عقیم کردن زنان کارتن خواب منتشر کرد که بحث برانگیز شد! و گفته شد این مصاحبه مربوط به چند ماه قبل است. شهیندخت ملاوردی در این مصاحبه گفته بود: " طرح عقیم سازی زنان معتاد و کارتون خواب بایدبه طور تخصصی و کارشناسی بررسی شود" و این روی زنانی فعلا پیاده شود که الان داوطلب هستند.
بارداری زنان کارتن خواب در چند سال اخیر به معضلی برای جامعه تبدیل شده است که مسئولین سعی در پیدا کردن راه حل دارند که این معضل را ریشه کن کنند. شهرداری تهران پیش‌بینی کرده تعداد کارتن‌خواب‌های پایتخت، حدود ٢٠ هزار نفر است و محسن روشن پژوه، مدیرکل دفتر پیشگیری از اعتیاد سازمان بهزیستی کشور اعلام کرده است که ١٠ الی ١۵ درصد از این افراد یعنی حدود ٣ هزار نفر، زنان هستند. رضا جهانگیری‌فر، معاون خدمات اجتماعی سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران هم گزارش داده که ٣ درصد از زنان کارتن‌خواب تهران یعنی حدود ٩٠ نفر، باردار هستند.
این زنان پیش از بارداری، به دلیل شرایط زیستی در معرض آسیب‌های جسمی بی‌شمار هستند،حال وقتی در مسیر تامین مواد مصرفی‌شان، باردار هم شوند ، از ترس عواقب قضایی به مراکز درمانی مراجعه نمی‌کنند و بیشتر و بیشتر سعی در پنهان دارند و حال ممکن است به ویروس اچ آی وی هم مبتلا باشند، در پنهانی‌ترین گوشه‌های شهر، نوزاد معتاد خود را به دنیا می‌آورند در حالی که زایمان طبیعی سریع‌ترین راه انتقال ویروس و آلودگی نوزاد به ایدز خواهد بود.
با این قضایا این بحث مطرح می شود که آیا راه جلو گیری از به دنیا آمدن چنین نوزادانی تنها عقیم کردن زنانی است که شاید در آینده نه چندان دور سلامتی خود را به دست آورده و خواهان تشکیل خانواده باشند؟ و خواستار تولد فرزندی از بطن خودشان؟ این راه حل مناسب نیست و ممکن است در آینده تبعات بدتری از نوزادان معتاد روی جامعه بگذارد. زایش تنها قدرت خدادادی است که زنان هر چند هم که ضعیف باشند در برابر مردان در این رابطه برتری وجودی دارند. اکثر زنان حتی بدون داشتن فرزند هم یک مادر بالقوه هستند و در آرزوی روزی هستند که فرزند وجودی خودشان را در آغوش بگیرند حال تصور کنید از یک زن بیمار معتاد این نقطه امید هم گرفته شود؟ این زن کاملا فرو می‌ریزد و اگر روزی بخواهد به خاطر آینده فرزندش هم سلامتی خود را به دست آورد انگیزه ایی برایش باقی نمی ماند با علم اینکه او را عقیم کرده اند. آن هم به دلیل اینکه به گفته معاون رئیس جمهور میزان هزینه ها و خطرات احتمالی را بکاهند. البته خانم ملاوردی تاکید کردند که: "هنوز دولت برنامه مشخصی در رابطه با عقیم کردن زنان کارتن خواب ارائه نکرده است. قطعاٌ این برنامه باید از سوی وزرات بهداشت بررسی و ارائه شود."

۱۳۹۵/۱/۳۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...