نسخه چاپی

چرا آمریكا مخالف اس300 ایران است؟

آمریكا در منطقه غرب آسیا یك رقابت تسلیحاتی به راه انداخته است. مهمترین هدف از این اقدام فروش تسلیحاتی است كه از سوی تولید كنندگان جنگ افزار در آمریكا به بازار عرضه می شود.

به گزارش نما به نقل از راه دانا؛ به نقل از میزان، چندی پیش بود که چند گزارش درباره بودجه نظامی کشورهای عربی منطقه غرب آسیا و خلیج فارس منتشر کردیم. در آن گزارش ارقام بسیار بالایی از خرید های تسلیحاتی کشورهایی همچون عربستان، کویت، بحرین، قطر، امارات و پاکستان دیده می شود.

آمار خریدهای نظامی این کشورها هر یک بسیار بالاتر از بودجه دفاعی و نظامی جمهوری اسلامی ایران است که همواره از سوی دشمنان خود با تهدیدات جدی روبرو بوده است.

منطقه ای پر التهاب و بحران مانند غرب آسیا که با دخالت های اختلاف افکنانه آمریکا به چنین وضعیتی افتاده است، برای جمهوری اسلامی ایران ایجاب می کند تا در زمینه دفاعی و نظامی، خود را تقویت کند.

آمریکایی ها اکنون قصد دارند تا راه پیشرفت های دفاعی و نظامی ایران را سد کنند. آنها، هم در جریان خریدهای تسلیحاتی ایران اخلال ایجاد می کنند و هم در زمینه تولید بومی آن در داخل کشور. اما بیشترین دغدغه آنها بومی بودن تولیدات نظام و دفاعی در ایران است.

این بخش از پیشرفت های ایران در زمینه دفاعی و نظامی را نمی توان مانع شد. سلاح دفاعی و تهاجمی برای جمهوری اسلامی ایران به خاطر خطراتی که کشور را تهدید می کند حیاتی است. نبود یا کمبود سلاح در ایران تجربه تلخی است که یک بار آن را چشیده است.

در زمان جنگ تحمیلی، جمهوری اسلامی ایران از یک سو یک انقلاب نوپا بود و هنوز در آغاز راه قرار داشت، از سوی دیگر از تجهیزات نظامی قابل توجهی هم برخوردار نبود.

کمبود سلاح یکی از مهمترین عواملی بود که جنگ تحمیلی به ایران، 8 سال طول کشید. حملات ارتش صدام به مناطق مسکونی و خانه های مردم و کشتار مردم بی دفاع یکی از دردهای بزرگ دوران 8 سال دفاع مقدس بود.

حتی در خط مقدم و جبهه های جنگ، رزمندگان ارتش، سپاه و بسیج با کمبودهای زیادی روبرو بودند، اما با همین کمبودها توانستند جنگ را اداره کنند و پیروز میدان باشند و همان تجربه تلخ مضیقه شدید در نبود تسلیحات و جنگ افزار، جمهوری اسلامی ایران را به سوی تولید و ساخت سلاح بومی کشاند و اکنون در جایگاهی قرار داریم که هر سلاحی در ایران ساخته و آزمایش می شود، چالشی جدی برای دشمنان در پی دارد.

برای همین است که آمریکایی ها با تجهیز نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران به شدت مخالفند و خواهان گفت وگو و مذاکره بر سر آن همچون فناوری هسته ای هستند. موشک های دوربرد نیورهای مسلح ایران یکی از همان چالش هایی است که آمریکایی به آن طمع کرده اند.

ایران باید ظرفیت های نظامی و دفاعی خود را تا هر اندازه که لازم است بالا ببرد تا هزینه دشمن در حمله به کشور بسیار بالا باشد. این هزینه بالا باعث پیشمان شدن از اقدام نظامی خواهد شد که تاکنون هم همین عامل بازدارنده از حمله نظامی دشمن به ایران جلوگیری کرده است.

نه مردم ایران، نه نیروهای مسلح و نه مسئولین کشورمان نمی توانند دوران سخت دفاع مقدس را با همه کمبودها فراموش کنند. 8 سال جنگ تحمیلی درس بزرگی بود برای انقلاب اسلامی تا پس از آن بتواند خود را در زمینه تسلیحات دفاعی و نظامی خودکفا کند و اگر هم بتواند از تجهیزات دیگر کشورها هم بهره ببرد از خرید آنها دریغ نخواهد کرد.

علیرغم تلاش های بسیاری که آمریکایی ها انجام داده اند تا ایران به سلاح های پیشرفته دست نیابد، اما بیشرین نیازهای نظامی دفاعی ایران از درون تأمین می شود.

اکنون موشک های پدافند هوایی اس 300 خریداری شده از روسیه که تعدادی از آنها وارد کشور شده است، خوشایند آمریکایی ها از همان ابتدا نبوده است و تاکنون هم تأخیر در تحویل آنها به خاطر مخالفت های واشنگتن بود.

موشک های اس 300 سامانه پدافند هوایی است که می تواند در کنار دیگر سیستم های پدافندی در ایران که قرارگاه پدافند هوایی کشور آن را سامان داده و بسیار کاربردی و قوی است، آسمان ایران اسلامی را بیش از پیش امن تر کند.

اما کشورهای عربی منطقه علیرغم خریدهای دنباله دار تسلیحات نظامی از آمریکا و دیگر کشورها، اشتهای سیری ناپذیری دارند اما کارایی لازم را ندارند. دلایل آن هم زیاد است یکی از آن دلایل تصور حمایت آمریکا از آنها در صورت بروز جنگ است.

بر اساس خبری که رویترز منتشر کرده قرار است آمریکا قرارداد فروش و تحویل 60 فروند هواپیمای جنگنده به کویت و قطر را امضا کند. این جنگنده ها شامل 36 فروند اف 15 برای قطر و 24 فروند اف 18 برای کویت است.

ایا این حجم فروش سلاح به کشورهایی کوچک و بی ثباتی مانند کشورهای عربی منطقه خلیج فارس قابل اعتراض نیست؟

با این حجم سنگین فروش تسلیحات از سوی آمریکا به کشورهای منطقه و خریدهای سیری ناپذیر اعراب و مهمتر از آن تجهیز ارتش رژیم اسرائیل به مدرنترین تسلیحات از سوی آمریکا، آیا ایران می تواند نسبت به حوزه دفاعی و نظامی خود بی تفاوت باشد؟ این 60 فروند جنگنده آمریکایی تنها بخشی از خریدهای نظامی سران کشورهای عربی منطقه است. اف 15 و اف 18 نیازمند پدافند هوایی قوی همچون اس 300 است.

۱۳۹۵/۲/۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...