نسخه چاپی

رژیم غذایی كم كربوهیدرات: مثبت یا منفی؟

درحالی كه هیچ‌گونه تعریف رسمی‌ای برای این‌گونه رژیم‌های غذایی وجودندارد، معمولاً توصیه‌ها در این زمینه، محدود كردن یا حذف تمام یا برخی از غلات، میوه ها، حبوبات و سبزیجات را نیز شامل می‌شوند.

به گزارش نما شاید بتوان گفت جوانان و بچه‌های زیر 13 سال، از گروه‌های سنی‌ای به شمار می‌آیند که به طور ویژه ای، به امتحان کردن رژیم‌های غذایی کم کربوهیدراتی که به آن‌ها امید کم کردن وزن می‌دهند، علاقه نشان می‌دهند. از طرفی، شاید هم در میان دوستان و آشنایان شما افرادی باشند که رژیم‌های غذایی جدیدی را دنبال می‌کنند و شما علاقه‌مند هستید که بدانید آیا این رژیم‌ها می‌توانند برای خودتان یا کودکان تان هم رژیم‌های سالمی باشند.

کربوهیدرات‌ها بهترین منبع تولید انرژی
بنا به توصیه کارشناسان، بهتر است حدوداً نیمی از کالری‌های مصرفی کودکان و بزرگسالان، از کربوهیدرات‌ها تأمین شود. به عبارت دیگر، در یك رژیم غذایی استاندارد، 55 درصد از انرژی مورد نیاز بدن در طول شبانه روز را کربوهیدرات‌ها تأمین می‌کنند. این مواد مغذی، که برخی از مواد غذایی حاوی آن‌ها نظیر غلات، میوه جات، سیزیجات، شیر و ماست، غنی از دیگر انواع مواد مغذی نیز هستند، منبع توصیه شده تولید انرژی برای بدن به شمار می‌آیند.
رژیم کم کربوهیدرات: جنبه مثبت
کربوهیدرات‌ها را همچنین می‌توان در نوشیدنی‌های شیرین، شیرینی جات حاوی قند و شکر و فرآورده‌های نانی یافت. «جیل کاسل»، کارشناس تغذیه، دراین باره می‌گوید محدود کردن مصرف این دسته از خوراکی‌های حاوی کربوهیدرات، مفید خواهدبود: «شما برای سلامت بودن، به این نوع خوراکی‌ها نیازی ندارید.» وی می‌افزاید «با این حال، بچه‌ها معمولاً میزان بالایی از این مواد را مصرف می‌کنند.» مسلماً دریافت کالری اضافی از هر منبعی که باشد، در صورتی که تعادلی با فعالیت فیزیکی فرد نداشته باشد، منجر به چاقی و افزایش وزن خواهدشد.

رژیم کم کربوهیدرات: جنبه منفی
شاید شما رژیم غذایی فرزند نوجوان و جوان تان را هم مانند رژیم غذایی یک فرد بزرگسال در نظر بگیرید، اما درواقع نیاز این دو گروه سنی به گروه‌های خاصی از مواد مغذی، بیشتر از نیاز شما به این مواد است و کاهش چشمگیر کربوهیدرات‌ها می‌تواند برای آن‌ها مشکل ساز باشد. «جیل کاسل» دراین باره می‌گوید: «قطع یا کاهش مصرف دسته‌ای از مواد غذایی حاوی کربوهیدرات‌ها مثل حبوبات، میوه‌ها و سبزیجات، به کمبود چندین ماده مغذی مانند فیبر و فهرست بلندی از ویتامین‌های گروه B منجر خواهدشد.» افزون بر این، وقتی مواد غذایی دارای کربوهیدرات بالا را از برنامه غذایی تان حذف کنید، مواد غذایی زیادی در برنامه شما باقی نخواهند ماند. کاسل می‌گوید نگران آن است که افزایش مقدار مواد پروتئینی و چربی، جای کمبود کربوهیدرات‌ها را برای بچه‌ها پرکند. وی می‌گوید موضوع دیگر این است که رژیم‌های کم کربوهیدرات، انرژی نوجوانان را برای انجام تمرینات ورزشی تحلیل برده و مانع انجام چنین تمریناتی توسط آنان می‌شود. به گفته کارشناسان، کربوهیدرات‌ها سوخت اصلی تمرینات ورزشی به شمار می‌آیند.

۱۳۹۵/۲/۱

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...