نسخه چاپی

برجام و اثبات دشمنی آمریكا

عکس خبري -برجام و اثبات دشمني آمريكا

با گذشت سه ماه از اجرایی شدن برجام، كارشكنی‌های مستقیم آمریكا از طریق اعمال چندین تحریم جدید و غیرمستقیم، نظیر فشار بر كشورها و شركت‌های خارجی مبنی‌بر حفظ شرایط تحریم با ایران، سبب شده است ایران از حداقل‌های لازم، مانند دسترسی به ارز و دلار برای مبادلات خارجی محروم باشد و به دلیل تداوم هراس بانك‌های بزرگ خارجی از معامله با ایران، روند «گشایش اقتصادی» در ایران كه قرار بود یكی از دستاوردهای برجام باشد، بسیار كند صورت گیرد. به گونه‌ای كه به اذعان رئیس بانك مركزی پس از سپری شدن حدود سه ماه «تقریباً هیچ چیز» از قبل اجرای برجام عاید ایران نشده است.

روز گذشته در حاشیه سفر آقای ظریف به نیویورک برای شرکت در نشست تغییرات اقلیمی، وزرای خارجه ایران و آمریکا با یکدیگر دیدار و تأکید کردند، توافق هسته‌ای باید به همان نحوی اجرایی شود که زمان اعلام توافق پیش‌بینی شده بود. به نحوی که طرفین به منفعت حاصل از این موافقتنامه دست یابند.
با گذشت سه ماه از اجرایی شدن برجام، کارشکنی‌های مستقیم آمریکا از طریق اعمال چندین تحریم جدید و غیرمستقیم، نظیر فشار بر کشورها و شرکت‌های خارجی مبنی‌بر حفظ شرایط تحریم با ایران، سبب شده است ایران از حداقل‌های لازم، مانند دسترسی به ارز و دلار برای مبادلات خارجی محروم باشد و به دلیل تداوم هراس بانک‌های بزرگ خارجی از معامله با ایران، روند «گشایش اقتصادی» در ایران که قرار بود یکی از دستاوردهای برجام باشد، بسیار کند صورت گیرد. به گونه‌ای که به اذعان رئیس بانک مرکزی پس از سپری شدن حدود سه ماه «تقریباً هیچ چیز» از قبل اجرای برجام عاید ایران نشده است.
اینکه ما همزمان با به‌کاربستن دیپلماسی سیاسی و رسانه‌ای، با طرف اصلی برجام مذاکره و افکار عمومی جهان و مردم عزیز کشورمان را در متن و حاشیه دیدارها و موضوعات قرار می‌دهیم، اقدام مناسب و لازمی است؛ اما با توجه به سابقه و لاحقه عملکرد آمریکایی‌ها کافی نیست و دولت باید اقدامات جدیدتر و جدی‌تری را مطابق با برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ در دستور کار قرار دهد. مطابق این اسناد، در صورت هر نوع کوتاهی از سوی طرفین در اجرای برجام یا اجرای ناقص هر تعهدی، حق مقابله به مثل برای طرف مقابل محفوظ است.
اگرچه در روند مذاکرات برجام بسیاری از کارت‌های بازی ما مانند چند هزار سانتریفیوژ از گردونه کار و تولید خارج شده و ۵/۹ تن ذخیره اورانیوم غنی‌سازی شده به بیرون انتقال یافته و ... ؛ اما باز می‌توانیم از سایر توانمندی‌های خودمان در صورت لزوم بهره بگیریم. تنها کافی است دولت به پشتوانه این توانمندی‌ها و مردم، مقاوم‌تر و مقتدرتر در مذاکرات عمل کند و چهره واقعی آمریکا و قابل اعتماد نبودن غرب را به نمایش و قضاوت عمومی بگذارد.

۱۳۹۵/۲/۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...