نسخه چاپی

ادامه تلاش‌ها برای بازگرداندن آرامش به پارلمان عراق

معصوم به نمایندگان اعتصاب‌كننده چه گفت؟

هیئتی از نمایندگان اعتصاب كننده پارلمان عراق شامگاه سه‌شنبه به منزل رئیس جمهوری این كشور رفتند و با وی درباره تحولات اخیر گفت‌وگو كردند.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، دفتر رئیس جمهوری عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد رئیس جمهور فواد معصوم شامگاه سه‌شنبه هیئتی از نمایندگان اعتصاب کننده پارلمان را به حضور پذیرفت. معصوم بر تلاش خود برای رسیدن به راه حل و فراهم کردن فضاهای تفاهم مثبت میان گروه‌های مختلف تاکید کرد.

در این بیانیه آمده است اعضای هئیت نمایندگان اعتصاب کننده از نقش رئیس جمهور معصوم برای عبور از بحران پارلمانی کنونی تمجید و بر تمایل خود برای فعال کردن پارلمان و نقش رقابتی و قانونگذاری آن در این شرایط که مستلزم فعال بودن تمام نهادهای قانونی است، تاکید کردند.

نمایندگان اعتصاب کننده گفتند علیه هیچ طرفی فعالیت نمی‌کنند و درصدد کنار زدن هیچ طیفی نیستند.

این بیانیه آورده است فواد معصوم هم در این دیدار از دیدگاه و نقش خود و تلاش برای فراهم کردن فضاهای تفاهم مثبت میان گروه‌های مختلف در چارچوب مسئولیت‌های قانونی و وظیفه‌اش به عنوان رئیس جمهور عراق سخن گفت و تاکید کرد حمایت از دموکراسی و حفظ ثبات کشور و اجرای قانون اساسی در مقدمه مسئولیت‌های محوله به وی قرار دارد.

معصوم خاطر نشان کرد این وظیفه من است که نگاه یکسان و برابری نسبت به تمام گروه‌ها داشته باشم و از هیچ طرفی به زیان طرف دیگر در هر مسئله اختلافی جانبداری نکنم، من فقط از قانون اساسی، دموکراسی، وحدت و ثبات عراق جانبداری می‌کنم.

بروز اختلافات بر سر این‌که چه کسی ریاست نشست روز سه‌شنبه 31 فروردین پارلمان عراق را که فواد معصوم رئیس جمهوری خواهان برگزاری آن شده بود، سبب شد تا سلیم الجبوری رئیس پارلمان، جلسه را تعلیق کرده و آن را به زمان دیگری موکول کند.

نمایندگان اعتصاب کننده پیشتر در نشستی که روز پنجشنبه بیست و ششم فروردین در پارلمان برگزار کردند، سلیم الجبوری را برکنار کرده و یکی از نمایندگان را به عنوان رئیس موقت انتخاب کردند، آنها قرار بود روز شنبه بیست و هشتم فروردین نشستی برای انتخاب هیئت رئیسه جدید برگزار کنند که تعداد آنها از 170 نفر به 125 نفر کاهش یافت و به همین سبب نشست خود را به دوشنبه موکول کردند، سلیم الجبوری هم قرار بود روز شنبه نشست پارلمان را برگزار کند که دفتر وی در بیانیه‌ای اعلام کرد به سبب آنکه فضای پارلمان برای برگزاری چنین نشستی آماده نیست، نشست به زمان دیگری موکول شده است.

رایزنی نماینده بان کی مون با معصوم

از سوی دیگر به گزارش الصباح، فواد معصوم همچنین روز گذشته یان کوبیچ نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور عراق و فرانک بیکر سفیر انگلیس در بغداد را جداگانه به حضور پذیرفت که طی آن تحولات سیاسی عراق و راه‌های رسیدن به راه‌حل‌هایی که همه را متقاعد کند، مورد بررسی قرار گرفت.

۱۳۹۵/۲/۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...