نسخه چاپی

صالح اسكندری در گفتگو با نما:

چرا شبكه‌های اجتماعی داخلی پرمخاطب نیستند؟ / دلایل نارضایتی میلیون‌ها مشترك اینترنت و شبكه‌های اجتماعی در كشور

عکس خبري -چرا شبکه‌هاي اجتماعي داخلي پرمخاطب نيستند؟ /  دلايل نارضايتي ميليون‌ها مشترک اينترنت و شبکه‌هاي اجتماعي در کشور

ایجاد یك پیام رسان داخلی در ایران آن هم در دنیای امروز كه شبكه های خارجی موجود در كشور خدمات خوبی ارائه می دهند كاری سخت و رقابت با این شبكه ها و جلب نظر كاربران كاری سخت تر است.

صالح اسكندري در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی نما، در خصوص چرايي موفق نبودن شبکه های اجتماعی ملی گفت: هر کشوری در دنیا بسته به اقتضاعات فرهنگی و اجتماعی خود تلاش میکند یک پیام رسان بومی را احداث کند تا مخاطبان و کاربران کشورش را به سمت این شبکه ملی بکشاند. ایجاد یک پیام رسان داخلی در ایران آن هم در دنیای امروز که شبکه های خارجی موجود در کشور خدمات خوبی ارائه می دهند کاری سخت و رقابت با این شبکه ها و جلب نظر کاربران کاری سخت تر است. در این رابطه ما نیاز به نوع آوری های جدی در سطح تکنولوژی، گرافیک و حتی خدمات ارائه دهنده در این شبکه ملی داریم. نوآوری ها باید جذابیت و خدمات این پیام رسان ها را بالا ببرند.
عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی ادامه داد: از منظر آسیب شناسانه اتفاقی که برای چند پیام رسان داخلی به مانند بیسفون ، ساینا ، فیس نما و سلام افتاد این بود که خدمات کافی و رایگان در اختیار مردم قرار نمیدادند. شبکه های اجتماعی خارجی در چند سال اخیر به دلیل مزایای اقتصادی و رایگان بودنشان مورد استقبال مردم قرارگرفتند، دلیل دیگر به روز رسانی درست و به موقع این نرم افزارها بود، در تمام برنامه های گوشی و یارانه ایی ، بحث به روز رسانی بسيار مهم است. در زمينه به روز رسانی ها این شرکت های پیام رسان سعی می کنند دایره خدمات خود را گسترش دهند تا مخاطبان خود را از دست نداده و کاربران بیشتری را جذب کنند ولی ما در پیام رسان های داخلی چنین سیستمی را نداشتیم.
وي با بيان اينكه طراحی و راه اندازی پیام رسان های شبکه های اجتماعی نیازمند تجربه و فناورانه بالایی است اظهار داشت: عمده نرم افزارهای داخلي مشکلات فراوانی از جمله سرعت پایین، ضعف نسبی بصرهای نرم افزاری و سخت افزاری در حوزه های مختلف به خصوص در تلفن همراه دارند. در حال حاضر ما در شاخص آمادگی شبکه، رتبه جهانی بین 102-104 را داریم در صورتیکه کشورهایی همسایه ما مانند قطر رتبه 23 ،عربستان 32 ،امارات 24 ،عمان 40 ،ترکیه 51 و مصر 91 را دارند همه اینها در اینکه چرا شبکه های اجتماعی در کشور نتوانستند مخاطب را جلب و جذب کنند نقش دارند.
اسكندري افزود: عدم توجه به عدم رویداد سازی هم یکی دیگر از دلایل جذب نشدن مخاطبان به شبکه های ملی است. وقتی یک شبکه اجتماعی تاسیس می شود باید اقدامات رسانه ایی و غیر رسانه ایی برای معرفی یک پدیده انجام شود و تبلیغ هایی صورت بگیرد اما ما شاهد این اتفاق در رابطه با شبکه های داخلی نبودیم. زمانی که موج هجوم کاربران از شبکه وایبر به تلگرام رخ داد توانمندی شرکت خارجی تلگرام نمودار شد و نشان داد که تلگرام در رویداد سازی رسانه ایی و غیر رسانه ایی به منظور جلب مخاطب خیلی قوی تر عمل کرده است. شبکه های داخلی ما حتی تبلیغات فراگیر و درستی هم برای خود صورت ندادند چون فکر می‌کردند می توانند خود را در حد یک نمونه خارجی به مردم نزدیک کنند اما اشتباه می‌کردند.
رئیس مرکز مطالعات ژرفا با بیان اینکه . خیلی از کاربران تصور می کردند شبکه های اجتماعی داخل امکان کنترل مکالمات یا امکان کنترل پیام ها توسط برخی نهادها و مراجع را دارند به همین دلیل به این پیام رسان ها اعتماد نداشتند ، تصریح کرد: این تصور اصولا تصور اشتباهی است بر فرض هم که این امکان وجود داشته باشد پس شبکه های خارجی هم می توانند این کار را انجام دهند و تفاوتی در اين زمينه وجود ندارد. به علاوه اینکه این عمل در کشور ما بر اساس قانون و ضوابط صورت میگیرد و اطلاعاتی ارائه نميگردد مگر آنكه با دستور قضایی باشد.
وي افزود: عدم توجه به نامگذاری مناسب هم دلیل دیگری است. برای این شبکه ها نام هایی مثل بیس فون ، ساینا عنوان شد ولی این نامها نتوانستند جای خود را میان مخاطبان باز کنند، نمونه های خارجی در این زمینه هم از آنها سبقت دارند همانند تلگرام که توانست 24-25 میلیون نفر مخاطب جذب کند.
صالح اسكندري با بيان اينكه ما باید یک برنامه ریزی ارتباطی برای پیام رسان ها داشته باشیم اظهار داشت: در این برنامه ریزی به نحوه تبلیغات مناسب و فراخور موقعیت ها بپردازیم و انتخاب نوع پیام های تاثیرگذار و شناخت مخاطب هدف را در دستور کار قرار بدهیم. نحوه اطلاعات رسانی، تنظیم چارچوب های اقتصادی برای کاهش هزینه ها، ارتقای بسترهای فناورانه در کشور، ارتقای نسخه های پیام رسان داخلی به صورت مستمر، ایجاد رویدادهای فرهنگی هنری و آموزشی در این پیام رسان ها و ایجاد رویداد های عام المنفعه کارهایی است که این پیام رسان های ملی را می تواند راه بیاندازد.
مسئله مهم بحث اعتماد سازی است که یکی ازاین راه های اعتماد سازی بحث خصوصی سازی است. ما در شبکه اشتراک ویدئو تجربه خوبی داریم در آپارات که نسخه ایرانی یوتویوپ است ما شاهد این هستیم که به نسبت توانسته است جای خود را باز کند و در بین بخش هایی از مردم جا بیفتد . در خصوص پیام رسان های داخلی یا شبکه های اجتماعی پویا هم ما باید از این تجربه استفاده بکنیم و انقلابی راه بیندازسم تا همه از شبکه های پیام رسان ملی استفاده کنند.

۱۳۹۵/۲/۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...