نسخه چاپی

ذوالنور در گفتگو با نما:

در قضیه برجام، هم چوب را خوردیم هم پیاز را/ در عالم دیپلماسی نمی شود گلایه كرد كه چرا سر ما كلاه گذاشتید

عکس خبري -در قضيه برجام، هم چوب را خورديم هم پياز را/ در عالم ديپلماسي نمي شود گلايه کرد که چرا سر ما کلاه گذاشتيد

ذوالنور در پاسخ به سؤال خبرنگار نما ، در خصوص طرح برجام 2 اظهار داشت: آقایان اجازه بدهند ببینیم نتیجه برجام یك چیست، ببینیم آیا بین آنچه كه داده ایم و گرفته ایم اصلا برابری یا قرابتی وجود دارد یا خیر؟ اگر اینها جواب داد و نتیجه ای از آنها عاید مردم شد، آنوقت رویشان بشود كه از برجام 2 حرف بزنند.

حجت الاسلام مجتبی ذوالنور در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی نما ، با اشاره به اظهارات سیف در آمریکا گفت: این بیانات، پرده برداری از حقایقی بود که بارها توسط نیروهای دلسوز نظام بر زبان جاری شده بود. بارها نسبت به بدعهدی، پیمان شکنی و سوءنیت آمریکا و غربی ها هشدار داده شد و فریاد زده شد ولی متأسفانه بعضی از دولتمردان ما سعی می کردند که این دغدغه ها را به عنوان تخریب و سیاه نمایی وانمود کنند.

وی با بیان اینکه بارها و بارها شنیده شد که آقای رئیس جمهور گفتند که تحرم های بانکی برداشته شده است، اظهار داشت: اکنون که آقای سیف این حرف ها را می زنند، معنای دیگری دارد؛ چون آن کسی که در داخل خانه حضور دارد، بیشتر از دیگران به مسائل درونی خانه اشراف دارد. لذا این سخنان باعث می شود که حقایق به خوبی برای مردم و دیگران جا بیفتد و دیگر انکار آنها برای دولتمردان مشکل می شود.این موضوع جا می افتد و تقریبا انکارش برای دلتمردان ما مشکل می شود. البته آقای سیف بخشی از واقعیت را گفتند، چون شاید ایشان ضرورت ندیده باشند که همه واقعیت را بگویند. چون واقعیت این است که آمریکایی ها از ابتدا بدعهد بودند، از ابتدا سوء نیت داشتند و بنای بر حل مسئله و تعامل نداشتند. فریب کاری جزء راهبردهای اصلی و خُلق و خو و خصیصه اصلی آنهاست.

منتخب مردم قم در مجلس دهم افزود: البته ما نمی توانیم گله ای از آنها داشته باشیم. جهان دیپلماسی و دنیای امروز، دنیای برخورد، چالش و بی اعتمادی است. ما نمی توانیم گله مند باشیم که چرا آنها کلاهی را در جیب خود پنهان کرده اند تا هر وقت که فرصت پیدا کردند، سر ما بگذارند. ما در عالم دیپلماتیک باید مواظب سر خودمان باشیم، نمی توانیم برای دست طرف مقابل هم تعیین تکلیف کنیم. آن چیزی که به ما مربوط می شود این است که مواظب سر خودمان باشیم. متأسفانه موضوعی که ایجاد نگرانی کرده است این است که علی رغم همه هشدارهای مقام معظم رهبری و دیگر دلسوزان نظام، مراقبت لازم از «سر» نظام اسلامی و مردم، توسط دولت انجام نگرفته است.

ذوالنور، تنها مورد عملیاتی شده از تعهدات طرف غربی را مبادله اورانیوم غنی شده با طرف روسی و دریافت 200 تن کیک زرد عنوان کرد و تصریح کرد: این موضوع نیز به خاطر آن بود که تدبیر مقام معظم رهبری مبنی بر حرکت مرحله به مرحله، رعایت شده بود وگرنه متأسفانه در موضوعات دیگر ما تضمین های لازم را دریافت نکرده ایم، در حالی نقد خود را به یک مشت نسیه داده ایم و برای اینکه افکار عمومی را قانع نگه داریم گاهی اوقات از سوی برخی مسئولین حرف های غیرواقع زده می شود.

وی، لزوم رو راست بودن مسئولین با مردم را مورد تأکید قرار داد و با بیان اینکه باید دقت بشود که به منافع ملی مان آسیبی نرسد، گفت: مقام معظم رهبری فرمودند که همه این مذاکرات و تلاش های چندماهه برای این بوده که تحریم ها برداشته بشود و اگر باشد تحریم ها سر جای خود باشند این یک خسارت محض است. لذا اگر ما چوب را خورده ایم برای این بوده که زیر بار خوردن پیاز نرویم. اگر عقب نشینی صورت گرفته و امتیازات بسیار بزرگی را واگذار کرده ایم، به خاطر این بوده که از فشارهایی که به مردم وارد می شود کاسته شود. ولی قرار نیست هم چوب را بخوریم هم پیاز را.



ذوالنور در پاسخ به سؤال خبرنگار نما ، در خصوص طرح برجام 2 اظهار داشت: به طواف کعبه رفتم به حرم رهم ندادند، که تو در برون چه کردی؟ که درون خانه آیی. آقایان اجازه بدهند ببینیم نتیجه برجام یک چیست، ببینیم آیا بین آنچه که داده ایم و گرفته ایم اصلا برابری یا قرابتی وجود دارد یا خیر؟ اگر اینها جواب داد و نتیجه ای از آنها عاید مردم شد، آنوقت رویشان بشود که از برجام 2 حرف بزنند. وقتی ما می بینیم که در برجام یک هم چوب را خوردیم و هم پیاز را؛ و تحریم ها غالباً سر جای خودشان وجود دارند، با چه اعتماد به نفسی برخی ها برجام 2 را مطرح می کنند. وانگهی، برجام های دیگر نیاز به تعریف دارد. باید به طور واضح و شفاف بگویند که منظور از برجام های دیگر چیست. منظورشان را روشن و شفاف برای مردم تشریح کنند تا مردم ابتدا به درک متقابل و مشترکی از آنچه که منظور دولت است، برسند و بعد بتوانند در خصوص آن اظهار نظر کنند.

وی افزود: به نظر می آید که یک حالت تخدیری را در فضای کشور بوجود آورده اند و آنچه که به ضرر جامعه است را به شکل گریم شده و آرایش شده در می آورند. عقب نشینی را پیروزی تلقی می کنند، کوتاه آمدن در برابر زیاده خواهی دشمن را، قهرمانی قلمداد می کنند و بعد می خواهیم برجام 2 را بر روی همین پایه شروع کنیم. ابتدا بیایند آثار مثبت برجام یک را اثبات کنند، مردم رفع رکود را ببینند، رونق تولید را ببینیند، تغییر در آمار 8 میلیونی بیکاری و ایجاد اشتغال را ببینید، اقداماتی که در زمینه رفع نابسامانی های اجتماعی، گسترش فراگیر اعتیاد، بزه اجتماعی، رشد وحشتناک طلاق و مسائلی از این قبیل که به نفع مردم صورت گرفته را دولت نشان دهد، بعد با تعریف شفاف از برجام 2 و 3 و گام های بعدی، مردم بتوانند تصمیم بگیرند.

۱۳۹۵/۲/۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...