نسخه چاپی

ادعای مضحك آلن ایر در واكنش به اظهارات سیف

سخنگوی فارسی‌زبان وزارت امور خارجه آمریكا با این ادعا كه ایران از برجام منتفع شده است، ضمن رد اظهارات اخیر سیف كه گفته بود، آمریكا به تعهداتش عمل نكرده، گفت: «دسترسی ایران به بانك‌های بین‌المللی از طریق سیستم سوئیفت برقرار شده است».

به گزارش نما به نقل از تسنیم، آلن ایر، سخنگوی فارسی‌زبان وزارت امور خارجه آمریکا گفت، دولت این کشور در حال عمل به تعهدات خود بر اساس توافق هسته‌ای است و مانع از دسترسی ایران به دارایی‌های آزاد شده‌اش نمی‌شود.

به گزارش پایگاه خبری ترند، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا دیروز گفت، ایران از زمان اجرایی شدن برجام تنها 3 میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه شده خود را دریافت کرده است.

برخی از رسانه‌ها و مقامات ایرانی از جمله سیف رئیس کل بانک مرکزی با انتقاد از آمریکا نسبت به ممانعت واشنگتن از دسترسی ایران به عملیات بانکی با شرکت‌های کشورهای دیگر ابزار نگرانی کرده‌اند.

ایر در پاسخ به این سؤال که آیا آمریکا بر اساس برجام به تعهدات خود عمل می‌کند، گفت: «اولاً، اجازه بدهید کاملاً صریح صحبت کنم: ما مانع دسترسی ایران به دارایی‌هایش نشده‌ایم و ما بانک‌ها یا دیگر شرکا را به چنین کاری تشویق نمی‌کنیم».

«ما فکر می‌کنیم ایران حدود 50 میلیارد دلار دارایی آزادشده در خارج دارد و بخش عمده‌ای از این پول برای سرمایه گذاری‌های مورد نیاز اقتصاد ایران هزینه خواهد شد، این دقیقاً چیزی است که ظاهراً دارد اتفاق می‌افتد. من فکر نمی‌کنم کسی انتظار داشته باشد که ایران همه این 50 میلیارد دلار را طی 3 ماه استفاده کند».

وی افزود: «ثانیاً، برجام باید از نظر اقتصادی دارای ارزش باشد و برای همه طرفها صرفه داشته باشد، دقیقاً همان‌طور که ما و بقیه جامعه بین المللی منافعی را از برجام مشاهده کرده‌ایم، ایران هم مشاهده کرده است. فروش نفت این کشور بیش از دو برابر شده، قراردادهای مهمی امضا شده و دسترسی این کشور به بانک‌های بین المللی از طریق سیستم سوئیفت برقرار شده است».

این عضو هیئت مذاکره کننده آمریکا در مذاکرات هسته‌ای گفت: «ثالثاً، ما مانع تجارت قانونی بر اساس برجام با ایران نیستیم و چنین ممانعتی نخواهیم کرد و اگر بانک‌ها یا دیگر شرکت‌ها هرگونه سؤالی داشته باشند ما خوشحال می‌شویم که به آنها پاسخ دهیم».
در واقع، جک لو، وزیر خزانه داری و جان کری تیمهایی را برای دیدار با دولت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی دیگر کشورها اعزام کرده‌اند که روشن کنند اکنون کدام فعالیت‌ها با ایران مجاز است. ما مجوزهای جدیدی را برای کاهش موانع نظارتی در مسیر استفاده از مزیت فرصت‌های پسابرجام در ایران صادر کرده‌ایم. ما به تبعیت از متن برجام و همچنین روح آن ادامه خواهیم داد.

۱۳۹۵/۲/۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...