نسخه چاپی

آیا اتباع ربوده شده در دمشق عضو سپاه بودند؟

عکس خبري -آيا اتباع ربوده شده در دمشق عضو سپاه بودند؟

معاون وزیر امور خارجه ایران: همه این افراد زائر بودند كه می‌خواستند از اماكن مقدس در دمشق زیارت كنند. ادعای برخی رسانه‌ها را مبنی بر این كه زائران ربوده‌شده اعضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران هستند، رد می‌كنیم.

به گزارش نما به نقل از بی بی سی فارسی(bbcpersin) به دنبال انتشار فیلمی از افرادی که گفته شده است ایرانیان ربوده‌شده در دمشق هستند و طرح ادعای عضویت این افراد در سپاه پاسداران ایران، معاون وزیر امور خارجه این کشور گفته است که "با قاطعیت" چنین ادعایی را رد می‌کند.



48 نفر از اتباع ایران روز شنبه، 14 مرداد، در منطقه زینبیه دمشق ربوده شدند و یک روز بعد، شبکه خبری العربیه تصاویری ویدئویی از افرادی را منتشر کرد که گفته شد تعدادی از این ایرانیان هستند.
در این فیلم، مردی که لباس نظامی به تن دارد، مدعی شد تعدادی از افرادی که دیده می‌شوند، اعضای سپاه پاسداران ایران هستند.

از زمان انتشار خبر ربوده شدن اتباع ایران در دمشق، مقامات رسمی ایران همواره تاکید کرده‌اند که این افراد زائرانی هستند که به صورت انفرادی و با هماهنگی شخصی به سوریه رفته‌اند.



به گزارش واحد مرکزی خبر ایران، حسین امیر عبداللهیان، معاون عربی-آفریقایی وزیر امور خارجه ایران گفته است: همه این افراد زائر بودند که می‌خواستند از اماکن مقدس در دمشق زیارت کنند.

او گفت: "ادعای برخی رسانه‌ها را مبنی بر این که زائران ربوده‌شده اعضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران هستند، رد می‌کنیم."

آقای عبداللهیان اضافه کرد: "طرف‌هایی که این عملیات را انجام دادند، از قبل برنامه‌ریزی کرده بودند. این طرف‌ها قبلا نیز اتباع ایرانی را ربوده بودند. هدف آنها اعمال فشار بر ایران برای متوقف کردن حمایت‌های خود از ملت سوریه است."



خبرگزاری رسمی ایران (ایرنا) نیز روز گذشته به نقل از یک مقام آگاه در وزارت امور خارجه ادعای نظامی بودن ایرانیان ربوده‌شده در سوریه را رد کرد.

به دنبال ربوده شدن اتباع ایران در دمشق، علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران در تماس‌هایی تلفنی با وزیران امور خارجه ترکیه و قطر خواستار تلاش آنها برای آزادی این ایرانیان شد.

براساس گزارش‌ها، پیش از این هم 32 نفر از اتباع ایران در حوادثی جداگانه در مناطق شمالی و مرکزی سوریه ربوده شده‌اند که تاکنون 27 نفر از آنها آزاد و پنج نفر دیگر همچنان در اختیار "افراد مسلح" هستند.

بی بی سی د رپایان خاطر نشان کرد، ایران و سوریه دو متحد استراتژیک یکدیگر در منطقه خاورمیانه به شمار می‌روند که از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی در ایران روابط محکم و پایداری با هم داشته‌اند.دولت ایران از راه‌حل سیاسی برای حل و فصل بحران سوریه و اصلاحات در آن کشور به شرط ابقای بشار اسد حمایت و پیشنهاد کرده است که میزبان گفت‌وگوهای نمایندگان دولت سوریه و مخالفان آن باشد.

۱۳۹۱/۵/۱۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...