نسخه چاپی

جهانگیری:مصادره منابع مالی ایران تقصیر دولت قبل است

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به مصادره 2 میلیارد دلار از منابع مسدود شده كشورمان بر اساس حكم دیوان عالی آمریكا گفت: دولت حتما از تمام ابزارهای حقوقی خود استفاده می‌كند تا اصل پول و سودش را از آمریكا پس بگیرد.

به گزارش نما به نقل از فارس،اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور بعدازظهر امروز در سومین نشست مشترک مدیران عامل بانک‌های خصوصی و دولتی که در ساختمان کوثر نهاد ریاست جمهوری برگزار شد، طی سخنانی اظهار داشت: شفاف‌سازی اقتصاد برای‌مان مسئله جدی است و جزو سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است که ما حتما آن را دنبال خواهیم کرد.

وی افزود: ما حتما از اتفاقات منفی که حول نظام بانکی کشور افتاد به خصوص در مسئله فسادها ناراحت هستیم و البته شما مدیران بانک‌ها هم از به وجود آمدن این مسایل ناراحت هستید.

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: امیدواریم با بکار گرفتن سامانه‌های مناسب در بانک مرکزی و با نظارت قدرتمند این بانک و حتی نظارت دقیق مدیران بانک‌ها از انجام اتفاقات ناگوار گذشته پیشگیری شده و اجازه تکرار آنها داده نشود.

جهانگیری گفت: دردآور است که ما بشنویم در دوران تحریم رفته‌اند و می‌خواستند 150 میلیون یورو از خارج به داخل کشور بیاورند اما وقتی که به بانک مرکزی این پول‌ها را تحویل داده‌اند از 150 میلیون یورو، 30 میلیون یورو نبوده یعنی تنها 120 میلیون تحویل داده‌اند که واقعا این اتفاقات برای ما ناراحت‌کننده است.

وی خاطرنشان کرد: همچنین در گذشته یک فردی پولی گرفته تا در کشور دیگری کاری انجام دهد اما انجام نداده و الان چند ده میلیون دلار پول مملکت در دستش است و هر چه می‌گوییم باید این پول را پس بدهید نمی‌دهد و یا حداقل امروز و فردا می‌کند و متأسفانه بهانه‌های به وجود آمدن این اتفاقات، تحریم‌ها بود.

معاون اول رئیس‌جمهور در ادامه سخنان خود با اشاره به مصادره 2 میلیارد دلار از منابع مسدود شده ایران در آمریکا تصریح کرد: آمریکایی‌ها با نهایت قلدری این کار را انجام دادند و این اقدام‌شان یک دستبرد به منابع بانک مرکزی ایران در یک بانک اروپایی بود.

جهانگیری اضافه کرد: این کار آمریکایی‌ها بسیار ناشایست بود و حتی برای این کار هم یک بهانه واهی داشتند و می‌دانند که به هیچ وجه این بهانه‌ها به جمهوری اسلامی ایران نمی‌چسبد زیرا ایران هیچ نقشی در اتفاقی که چند ده سال قبل در لبنان افتاده ندارد اما آنها این موضوع را بهانه کرده و علیه جمهوری اسلامی ایران حکم صادر کردند، آن هم آمریکایی‌هایی که خودشان پرونده سیاهی پیش روی ملت ایران دارند.

وی افزود: پرونده کودتای 28 مرداد، ساقط کردن هواپیمای مسافربری ایرباس و ... حتما باید در دادگاه‌های ایران رسیدگی شود و این اتفاقات واقعی بوده که وجود داشته است.

معاون اول رئیس‌جمهور تصریح کرد: هیچ جای این اتفاق (مصادره 2 میلیارد دلار از منابع ایران توسط آمریکا) به دولت ربطی ندارد. بعضی‌ها ذوق کردند که این دولت در یک جای این کار نقش داشته است در حالیکه بهانه‌های دادگاه آمریکا برای چند ده سال قبل است.

جهانگیری در همین رابطه تأکید کرد: در دولت گذشته یک بی‌تدبیری انجام گرفت و علی‌رغم اینکه ما می‌دانستیم آمریکایی‌ها به دلیل همین احکام و به دلیل عدم پایبندی‌شان به خیلی از مقررات از هر فرصتی علیه جمهوری اسلامی استفاده می‌کنند تا منابع ما را بگیرند و یا مصادره کنند و بعدا بگویند دادگاه‌های ما حکم داده‌‌اند اما مسئولان دولت قبل تصمیم گرفتند بخشی از منابع بانک مرکزی با یک اوراقی در اروپا مدیریت شود.

وی گفت: در ادامه این ماجرا متأسفانه با بی‌تدبیری کامل 2 میلیارد اوراق آمریکایی خریدند و این باعث شد که آمریکایی‌ها به راحتی این منابع را ابتدائا مسدود و سپس مصادره کنند.

جهانگیری گفت: دولت ایران حتما از تمام ابزارهای حقوقی خود استفاده می‌کند تا اصل پول و سودش را از آمریکا پس بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: حتما مسئولان بانک مرکزی و حقوقدانان باید از روش‌های مناسب استفاده کرده تا این پول را پس بگیرند.

۱۳۹۵/۲/۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...