نسخه چاپی

واردات دارو 30 درصد كاهش یافت

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی از كاهش 30 درصدی واردات دارو در سال گذشته خبر داد و گفت: امیدواریم ظرف سال آینده میزان صادرات دارو به چند برابر میزان واردات برسد.

به گزارش نما به نقل از فارس از یزد، سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی در نشستی خبری در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد تخصیص اعتبار ویژه به استان یزد به دلیل مرکزیت استان یزد در حوزه درمان بسیاری از بیماری‌ها اظهار داشت: واقعیت این است که برنامه ویژه‌ای برای یزد از نظر تخصیص اعتبار نداریم، اما در عین حال معتقدیم سرانه‌ای که اکنون به یزد تعلق گرفته عادلانه نیست.

وی افزود: در کوتاه مدت نمی‌توان در زمینه افزایش اعتبارات برای استان‌ها به نتیجه‌ای مطلوب رسید، بنابراین در استان یزد که از نظر ما نسبت به استان‌های مرزی استانی برخوردار است، بودجه‌ ویژه نداریم، اما مشوق‌هایی برای بخش خصوصی در نظر گرفته‌ایم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری در مورد راه‌اندازی مرکز ید درمانی بیان کرد: برای ید درمانی باید در استان یزد کارهای جدی انجام شود و ما نیز براساس برنامه‌های مدون درصدد افزایش و ارتقای خدمات جامع به مبتلایان سرطان هستیم و یزد از استان‌های منتخب برای اجرای طرح‌های وزارت بهداشت است.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: برای اجرای این برنامه نیاز به سرمایه‌گذاری 100 میلیارد تومانی داریم که امیدواریم بخش خصوصی وارد شود و در این زمینه سرمایه‌گذاری کند تا در سفر آینده شاهد تعیین تکلیف حوزه خدمات تخصصی در زمینه بیماری سرطان باشیم.

وی با بیان اینکه کارهای خوبی در دولت یازدهم در زمینه تهیه دارو و حمایت از بیماران سرطانی انجام شده است، افزود: براساس برنامه‌های اجرا شده تنها 10 درصد هزینه‌های دارو و درمان از سوی بیماران پرداخت می‌شود، اما عده‌ای توان پرداخت همین 10 درصد را ندارند، ضمن اینکه برخی از پزشکان نیز رعایت نمی‌کنند و در شرایطی که داروهای داخلی بسیار خوبی داریم داروهای خارجی تجویز می‌کنند.

وی ادامه داد در این دولت کمک‌های زیادی به بیماران سرطانی شده است اما هنوز فاصله زیادی داریم تا از رنج بیمار کاسته شود ولی به هر حال منتظر بیمه‌ها نمی‌مانیم و در صدد راه‌اندازی 200 مرکز خدمات جامع سرطان در کشور هستیم.

قاضی‌زاده هاشمی اظهار داشت: راه‌اندازی این تعداد مرکز زمان‌بر است، اما به هر ترتیب به زودی آغاز می‌شود و معتقدیم راه‌اندازی این مراکز نوعی عدالت در دسترسی به خدمات پزشکی است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در بخش دیگری از سخنان خود در مورد نقش وزارت بهداشت در زمینه تحقق شعار امسال عنوان کرد: ما اکنون در حوزه دارو آماده صادرات دارو و وارد کردن تکنولوژی هستیم و سال گذشته نیز میزان واردات دارو 30 درصد کاهش یافت و 2 برابر این میزان نیز صادرات دارو انجام شده است.

وی یادآور شد: این امر نشانگر آن است که وزارت بهداشت از ابتدای فعالیت دولت یازدهم اقدام و عمل در زمینه تحقق اقتصاد مقاومتی را آغاز کرده است.

وی در مورد صادرات دارو ادامه داد: بخش خصوصی فعلا آمادگی کافی برای صادرات ندارد و دولت در این زمینه جلوتر است، اما امیدواریم ظرف دو سه سال آینده میزان صادرات دارو به چند برابر میزان فعلی برسد و شرکت‌های داخلی تولید دارو هم در زمینه قیمت و هم در زمینه کیفیت بتوانند با شرکت‌های خارجی رقابت کنند.

وی افزود: البته در این زمینه اعتبار ویژه‌ای در نظر گرفته نشده و اعتبارات تنها در زمینه پژوهش تخصیص می‌یابد و در زمینه بقیه حوزه‌ها بیشتر پیگیر ارائه مشوق‌ها به بخش خصوصی هستیم.

قاضی‌زاده هاشمی در بخش دیگری از سخنان خود در مورد بودجه وزارت بهداشت نیز بیان کرد: کل بودجه وزارت بهداشت کمترین رشد را نسبت به سایر وزارتخانه‌ها داشته و امسال 2 و نیم درصد و سال قبل 3 درصد افزایش بودجه داشته است.

وی تصریح کرد: به نظر می‌رسد رقمی که قرار بود از محل هدفمندی یارانه‌ها به وزارت بهداشت تعلق گیرد، در حال مستهلک شدن است که این منصفانه نیست و امیدواریم سال‌های آینده 10 درصد هدفمندی یارانه‌ها محقق شود.

۱۳۹۵/۲/۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...