نسخه چاپی

سبكترین ماده جهان به كمك سربازان می‌آید

دانشمندان هندی از تولید سبكترین ماده ساخت دست بشر موسوم به ایروژل سیلیس خبر داده‌اند كه به "دود جامد" یا "هوای آبی" هم مشهور است.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، این ماده مصنوعی می‌تواند هم بر روی زمین و همچنین در فضا ترکیب شود و از مقاومت گرمایی چشمگیری برخوردار است. به گفته محققان مرکز فضایی ویکران سارابهای، می‌توان این ایروژل را بطور هوشمندانه‌ای به عنوان فیلتر در یونیفورم سربازان برای گرم نگهداشتن آن‌ها در شرایط آب‌وهوایی سرد بکار گرفت.



سربازان هندی در مناطقی مانند یخچال سیاچن نگهبانی می‌دهد که از آب‌وهوای بسیار سرد و خشن برخوردار است. این ماده می‌تواند با تولید گرما به حفظ زندگی این سربازان کمک کند. یونیفورم این افراد بسیار سنگین بوده و حدود سه کیلوگرم وزن دارد. با این ماده، وزن لباس‌ها به 300 تا 400 گرم و کفش‌ها تا حدود 800 گرم کاهش خواهد یافت.



دانشمندان امیدوارند که این ماده بتواند درون موتورهای موشک نیز به کار گرفته شود. البته کاربردهای این ماده فوق سبک فراتر از عایق است. از این ماده می‌توان برای موارد دیگر مانند کاپشن‌های حرارتی، کفی پا و همچنین جداره پنجره استفاده کرد.



ایروژل عمدتا حاوی هوا بوده که 99 درصد آن را تشکیل می‌دهد. این ماده قرار است در ماموریت بعدی هند به ماه موسوم به چانداراین دو، مورد استفاده قرار بگیرد.



جبنه‌های مثبت این ماده بسیار زیاد است اما از جمله معایب آن، ظریف و شکننده بودن بسیار زیادش است. دانشمندان در تلاش برای حل این مساله توسط آزمایش و استفاده از روش‌های گوناگون برای سخت‌تر کردن ماده و مقاومتر کردن آن هستند.



ایروژل در دهه 1930 در مرکز تحقیقات گلن ناسا در کلیولند ابداع شد و از آن زمان تاکنون در برنامه‌های مربوط به فضای به کار گرفته شده است.

۱۳۹۵/۲/۵

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...