نسخه چاپی

مذاكره با روس‌ها برای فروش 40 تن آب سنگین

عضو تیم مذاكره كننده هسته‌ای با بیان اینكه خصومت‌های بین ایران و آمریكا وجود دارد و برطرف نشده و قرار نیست برجام این خصومت‌ها را برطرف كند، از مذاكره با روس‌ها برای فروش 40 تن آب سنگین خبر داد.

به گزارش نما به نقل از فارس، سید عباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه در برنامه تیتر امشب شبکه خبر به تشریح سفر تیم هسته‌ای به نیویورک و برگزاری سومین نشست کمیسیون مشترک بررسی برجام بین ایران و ١+٥ در وین پرداخت.

وی در خصوص اظهارات سیف درباره برجام گفت: ما در اجرای برجام در قسمت رفع تحریم‌ها در برخی از حوزه‌ها پیشرفت خوبی داشتیم در حوزه بانکی با چند مشکل مواجه هستیم.

عراقچی در بیان مشکلات در حوزه بانکی عنوان کرد: دلایل آن متعدد است.اگر چه روند رو به جلویی است، اما این روند کند است. یکی از مهمترین دلایل کارشکنی‌ها و عدم تسهیل مناسب روابط بانکی است که باید بعد از برجام برای ایران برقرار شود و مشکلاتی که بانک‌های خارجی با آن مواجهند و نگرانی‌هایی که دارند، تداخل تحریم‌های اولیه و ثانویه و نقش وزارت خزانه داری آمریکا و اوفک که تا به حال به اعتقاد ما نقش مثبتی نبوده است.

معاون وزیر خارجه همچنین به سفر سیف به نیویورک پرداخت و افزود: آقای سیف در سفر به نیویورک دو ملاقات خوب داشتند، با مسئولان آمریکایی و مسئول خزانه داری آمریکا. آقای سیف در سفر به آمریکا به دنبال دیپلماسی بانکی بودند و در دیپلماسی لحن صحبت با مخاطب خارجی فرق می‌کند و سیف به دنبال تسهیل روابط بانکی با بانک‌های خارجی بودند و طبیعی است که باید از ادبیات خاصی برای رسیدن به این اهداف استفاده می‌کردند.

وی ادامه داد: نباید از این صحبت ها در داخل گونه ای دیگر برداشت شود و این مشکلی است که همواره دیپلمات ها در صحبت با طرف خارجی داشته‌اند و نباید از صحبت‌های دیپلمات‌ها به عنوان ابزاری در داخل سوء استفاده شود.

عراقچی افزود: نباید یک دیپلمات در صحنه عمل نگران حرف زدن با طرف خارجی باشد.

معاون وزیر خارجه اضافه کرد: ایشان باید با این قدرت با طرف آمریکایی صحبت می‌کردند و کار درستی کرده‌اند. اگر بخواهیم این صحبت‌ها را در رابطه با مخاطب داخلی در نظر بگیریم درست نیست و برجام دستاورد داشته است.

وی با بیان اینکه ما با دشمن مشغول نبرد هستیم، عنوان کرد: دیپلمات برای رسیدن به اهداف خود در صحنه عمل مسلما از ادبیات خاصی استفاده می‌کند، آقای سیف در فشاری که به طرف آمریکایی ایجاد کردند و همچنین فشاری که ظریف به وزیر خارجه آمریکا داشت منجر به موضع گیری کری در روز جمعه شد که اعلام کرد بانک‌ها مشکلی برای همکاری با ایران ندارند و هر سوالی در این زمینه دارند از ما بپرسند و این نتیجه فشار‌های ما در این مدت بوده که طرف آمریکایی را وادار کرده‌ایم که به جز برداشتن تحریم، این اطمینان را به دنیا بدهد که مشکلی برای همکاری با ایران وجود نداشته است.

*نباید به جوسازی آمریکایی‌ها توجه کرد

به گزارش فارس، عراقچی در ادامه با بیان اینکه یکسری دارایی در خارج از کشور داریم و این صاحبان مختلفی هم دارد و برخی به صورت سپرده است، اظهار داشت: این پول‌ها همه بلوکه شده بود و بعد از برجام آزاد شد. اینها در عمل با مشکلاتی مواجه بود نباید به جوسازی و فضا‌سازی آمریکایی‌ها توجه کرد، نه آن زمان که ارقام بالا اعلام می‌کردند چه الان مهم این است که اموال ما از بلوکه بودن خارج شده، اما در نقل و انتقال آن مشکلاتی وجود دارد.

وی عنوان کرد: من نمی‌گویم همه چیز به سهولت در حال انجام است، مشکلاتی وجود دارد، اما آمریکایی‌ها نقش مثبتی تاکنون نداشته‌اند.

معاون وزیر خارجه در خصوص فروش نفت نیز گفت: نفتی به ژاپن می‌فروشیم و ین دریافت می‌کنیم تمام این مبالغ قابل دریافت است، الان فروش نفت ما در خیلی از حوزه‌ها قابل دسترسی و نقل و انتقال است.

عراقچی در عین حال یادآور شد: معنی اینکه پول ما قابل دسترسی بشود به معنی این نیست که حتما به صورت اسکناس وارد ایران شود و هنوز کاملا به شرایط قبل از تحریم بازنگشته‌ایم و این امر زمان می‌برد و برای اتصال به شبکه بانکی بین‌المللی نیاز به زمان داریم.

* تحریم دلار طبق برجام برداشته نمی‌شود

معاون ظریف گفت: ما 10 سال از این شبکه بانکی منقطع بودیم و در این 10 سال تحولاتی صورت گرفته و زمان می‌برد تا ما به شرایط جدید که برای مقابله با پول شویی و مبارزه با تروریسم صورت می‌گیرد هماهنگ شویم. روند هم روند خوبی است، اما سرعت آن از آنچه انتظار داشتیم، کمتر است.
به گزارش فارس، عراقچی در ادامه درباره تحریم دلار با بیان اینکه تحریم دلار و تحریم استفاده از سیستم مالی آمریکا جزو تحریم هسته‌ای نیست و ریشه آن به تحریم‌های اولیه برمی‌گردد، خاطرنشان کرد: این غیر هسته‌ای است و این تحریم وجود دارد و طبق برجام هم برداشته نمی‌شود و خود ما هم مایل به استفاده از این سیستم نیستیم و یکی از اهداف ما بعد از انقلاب این بوده که خودمان را از وابستگی به دلار نجات دهیم.

وی در ادامه با بیان اینکه ورود به سیستم مالی آمریکا خطرات خود را دارد و یک نمونه آن را در همین روزها دیده‌ایم به حکم دادگاه عالی آمریکا اشاره و خاطرنشان کرد: البته اقدام آمریکا‌یی‌ها خصومت آمیز است و اقدام محکومی است و ما نباید پول‌های خود را وارد سیستم مالی آمریکا کنیم بنا به همین خطرات.

عراقچی با بیان اینکه ماندن تحریم دلار هم خواست ماست هم خواست آمریکا، عنوان کرد: کشورهایی که می‌خواهند با ما کار کنند باید به دنبال راه‌های جایگزین باشند و این هم به نفع ما هم به نفع آنهاست.
معاون وزیر خارجه کشورمان اضافه کرد: صراحتا گفته‌ایم که آمریکا کارشکنی می‌کند و خطاب جان کری به بانک‌های غیر آمریکایی است و می‌خواهد سردرگمی در بانک‌های خارجی را جبران کند.
به گزارش فارس، عراقچی با بیان اینکه حل مشکلات بانکی روند مناسبی دارد اما زمان‌بر خواهد بود، اظهار داشت: این فعال شدن مجدد به نظر ما از سرعت خوبی برخوردار نبوده، اما امیدوار هستیم بازگشت روابط بانکی به قبل از تحریم‌ها سرعت بگیرد.

وی درخصوص تعهد برخی بانک‌های اروپایی به آمریکا برای عدم همکاری با ایران نیز گفت: در زمان تحریم‌های ایران و کوبا برخی بانک‌ها که با ایران و کوبا کار می‌کردند، توسط آمریکا محکوم و از استفاده از بازار آمریکا محروم شدند. بعد این بانک‌ها به آمریکا تعهد دادند که با ایران و کوبا کار نکنند که البته در بین آنها برخی بانک‌های بزرگ نیز هست.

*قرار نیست برجام خصومت ما را با آمریکا برطرف کند
وی ادامه داد: اقدام آمریکا اقدامی کاملا خصومت‌آمیز است و خصومت‌های ما با آمریکا کاملا پابرجاست. اساسا مگر قرار بود برجام بین ما و آمریکا دوستی برقرار کند؟ نه ما و نه آمریکایی ها اراده‌ای برای این کار نداشتیم. برجام ماهیت روابط دو کشور را تغییر نداده است و سیاست ما در مقابل آمریکا همچنان همان است که بوده و آن ها هم همان سیاست قبلی را در قبال ما دنبال می‌کنند.

عراقچی گفت: تعجب می‌کنم از دوستانی که انتظار دوستی با آمریکا بعد از برجام را داشته‌اند! این انتظار باطلی است. این هدف ما و دولت نبوده و ما فقط موضوع هسته‌ای را مدیریت کرده‌ایم و ماهیت دشمن تغییری نکرده است.

معاون وزیر خارجه احکام دادگاه‌های آمریکایی را در این زمینه کاملا بی اعتبار خواند و گفت: این یک راهزنی بین‌المللی است.

وی ادامه داد: این امر به دلیل بی احتیاطی صورت گرفته و اموال ایران در بانکی که به دولت آمریکا امکان مصادره کردن آن را داشته گذاشته شده و بی احتیاطی دوم این بوده که ما وکیل گرفته و در این دادگاه شرکت کرده‌ایم و این به معنای به رسمیت شناختن این دادگاه است و طبق مصوبه شورای امنیت ملی حضور ما در دادگاه‌های آمریکا ممنوع است. شاید در زمان خودش برای حضور در این دادگاه مجوز گرفته شده است و در مقطع خود با وزارت خارجه نیز مشورتی در این زمینه نشده بود.

* ارسال یادداشت اعتراض به سفارت سوئیس
وی اضافه کرد: در این زمینه به سفارت سوئیس در تهران به عنوان حافظ منافع آمریکا در ایران یادداشت داده و اعتراض خود را اعلام کرده‌ایم.
عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای اظهار داشت: این موضوع نشان می‌دهد که ما نباید وارد سیستم مالی آمریکا شویم و اینکه در گذشته این کار شده ممکن است که ما در عمل اشتباهی را بکنیم و همه در این اشتباهات سهیم هستیم و باید از این تجربه استفاده کنیم و این اشتباه را تکرار نکنیم.

عراقچی با ذکر این نکته که دادگاه‌های ایران هم متقابلا احکامی را علیه آمریکا صادر کرده‌اند، یادآور شد: اما دسترسی ما به اموال آمریکا وجود ندارد.

معاون ظریف با بیان اینکه روحانی دستور تشکیل ستاد برای بررسی این موضوع را داده است، خاطرنشان کرد: ما همه موارد را به هیئت نظارت بر برجام گزارش می‌کنیم و تشخیص اینکه آیا نقض برجام صورت گرفته و تصمیمی در خصوص اینکه چه اقدامی صورت بگیرد بر عهده این هیأت است و هرگاه ضرورت داشته باشد این هیأت تشکیل می‌شود و مصوبات آن هم به رهبری گزارش داده می‌شود.

وی گفت: طبق وظیفه خود در موعد سه ماهه گزارش خود را به مجلس ارسال کردیم.

* گروه کاری لغو تحریم‌ها

عراقچی در خصوص سومین نشست کمیسیون مشترک بررسی برجام در وین اظهار داشت: کمیسیون مشترک که بین ایران و 1+5 شکل گرفته اگر به ضمیمه شماره 4 برجام مراجعه کنید شرح وظایفی برایش مشخص شده است و کارگروه بخشی از کمیسیون است. کمیسیون مشترک براساس ضمیمه شماره 4 برجام بین ایران و 1+5 تشکیل شده و مجموعه وظایفی را به عهده دارد و یکی از وظایفش این است که هرگاه ایران احساس کند که یکی از طرف‌های مقابل به تعهدات خودشان در لغو تحریم‌ها به صورت کامل عمل نکرده‌اند این را می‌برد در کمیسیون مشترک و بحث می‌کند، همین کاری که ما در کمیسیون مشترک روز جمعه انجام دادیم و نزدیک به دو ساعت بحث‌های مربوط به اینکه تعهدات طرف مقابل به صورت کامل اجرا نشده را داشتیم.

وی ادامه داد: نزدیک به دو ساعت در کمیسیون مشترک برجام در وین در خصوص برجام و تعهدات طرف مقابل صحبت کردیم در کمیسیون روز جمعه آیین کار برای گروه کاری نوشته شد و روال کار این است که ایران اگر احساس کند که طرف مقابل تعهدات خود را اجرا نمی‌کند، می‌تواند به این گروه کار گزارش دهد. بحث‌هایی که در خصوص کوتاهی طرف مقابل در انجام تعهدات داشتیم در این کمیسیون به بحث گذاشتیم.

به گزارش فارس، عراقچی با بیان اینکه کمیسیون مشترک دارای چند گروه کاری است که یکی از گروه‌های کاری که در برجام هم پیش بینی شده است گروه کاری لغو تحریم‌ها است، عنوان کرد: ما برای این گروه کاری و بقیه گروه‌های کاری در دو سه ماه گذشته آیین کار نوشتیم که اینها چگونه باید کار بکنند و در کمیسیون روز جمعه آیین کار گروه کاری هم تصویب شد. بنابر این این گروه کاری با یک آیین کاری مشخص آماده است که به مسائل مربوطه هر گاه ایران درخواست کند بپردازد.

وی گفت: روال کاری که الان وجود دارد این است که اگر ایران معتقد باشد که یکی از کشورهای 1+5 به وظایف خود درست عمل نکرده در گروه کاری موضوع را به بحث می‌گذارد و گروه کاری اول ایران و کشور مربوطه را فرا می‌خواند به اینکه بین خودشان اگر می‌توانند قضیه را حل بکنند و اگر ظرف 30 روز نتوانستند موضوع را حل کنند در گروه کاری موضوع بحث خواهد شد و اگر در گروه کاری هم موضوع حل نشود به کمیسیون مشترک گزارش داده می‌شود و در کمیسیون مشترک ایران می‌تواند به عنوان نقض موضوع را مطرح کند و بعد تصمیمات بعدی را بگیرد.

عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای اضافه کرد: این یک گروه کاری است متشکل از کارشناسان ایران و 1+5 در حوزه تحریم‌ها که همه اشکالات جزئی و مواردی که مربوط به عدم اجرا یا سوء تفاهمات می‌شود در آنجا بحث و بررسی می‌شود و توصیه‌های لازم به کشور‌های 1+5 می‌شود تا رفع تحریم‌ها را به طور کامل انجام دهند، چون این کارگروه آیین نامه‌اش مشخص نشده بود، ما در این کمیسیون مشترک گروه کاری را تشکیل ندادیم و در خود کمیسیون مشترک بحث کردیم. بحث‌هایی که در خصوص کوتاهی طرف مقابل در انجام تعهداتش در خصوص لغو تحریم ها داشتیم در خود کمیسیون مشترک نزدیک به دو ساعت به بحث گذاشتیم و جمع بندی‌هایی هم صورت گرفت که مسیر چطور تسریع شود در شبکه بانکی که بیشتری مشکلات وجود دارد ما چگونه به حالت عادی بازگردیم.

*تولید 200 تن آب سنگین/ مذاکره با روس‌ها برای فروش 40 تن

وی درباره آب سنگین اراک و قرارداد امضا شده با آمریکایی‌ها در وین برای فروش 32 تن آب سنگین و درباره مبلغ این قرارداد با بیان اینکه من تاجر آب سنگین نیستم و خیلی برایم جالب است بعضی از دوستان در کشور روی قیمت‌های آب سنگین اینقدر تسلط دارند، اظهار داشت: خوشبختی این است که با ورود ما به بازار فروش آب سنگین این بحث ها مطرح می‌شود که قیمت و مزنه چقدر است.

عراقچی اضافه کرد: تا الان قریب به 200 تن آب سنگین تولید کرده‌ایم. در برجام پیش بینی کرده‌ایم 130 تن را برای راکتور آب سنگین جدید اراک کنار خواهیم گذاشت.

عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای افزود: آمریکا مشتری اول خرید آب سنگین بود و روس‌ها و برخی کشورهای دیگر 1+5 نیز هم خواهان مذاکره با ما در این زمینه هستند. ما امروز فروشنده این کالای بسیار حساس و نادر هستیم و ما را به رسمیت شناخته‌اند و اینها بسیار مهم است.

وی همچنین گفت: در حال مذاکره با روس‌ها برای فروش 40 تن آب سنگین هستیم.

عراقچی ادامه داد: اینکه ما وارد بازار فروش آب سنگین شده‌ایم، امری مهم و مثبت است و اتفاقا با دلار معامله کردیم و قرار شده از طریق یک کشور ثالث پول را به ما بدهند.
وی در خصوص قیمت آب سنگین فروخته شده، اظهار داشت: من از قیمت آب سنگین اطلاع ندارم، اما تا جایی که در جریان هستم قیمتی که فروخته شده قیمتی است که هم اکنون در بازارهای بین‌المللی معامله می‌شود.

* راه خودمان را می‌رویم

به گزارش فارس، معاون وزیر خارجه در ادامه این برنامه در پاسخ به این پرسش که برخی از تحلیل‌گران از این صحبت می‌کنند که آمریکایی‌ها به دنبال یک مدلی شبیه برجام هستند که به تعبیر خودشان ایران را در موضوعات مختلف مانند موشکی و حقوق بشر مدیریت و کنترل کنند، با بیان اینکه آمریکایی‌ها از بعد از انقلاب و در طول این سی و چند سال به دنبال محدود کردن ایران هستند، اما هیچگاه موفق نشده‌اند، عنوان کرد: دوستانی که این نگرانی‌ها را مطرح می‌کنند خوب است که نگرانی‌ها مطرح شود، اما در عین حال قدرت و قوت جمهوری اسلامی ایران هم مطرح شود که ما در مقابل تمام خواسته‌های دولت آمریکا در طول نزدیک به چهار دهه مقاومت کرده‌ایم و راه خود را باز کرده و به جلو رفته‌ایم.
عراقچی ادامه داد: اینکه آنها بخواهند بعد از برجام به دنبال محدودیت دیگر ما در دیگر حوزه‌ها باشند، ممکن است و حتما اینگونه است، ولی ما راه خود را می‌رویم، همان راهی که در دهه‌های گذشته طی کرده‌ایم و الان جمهوری اسلامی ایران یک قدرت بزرگ منطقه است.

*سیستم موشکی ما قابل مذاکره و مصالحه نیست
به گزارش فارس، معاون وزیر خارجه درباره برنامه موشکی ایران با تأکید مجدد بر اینکه سیستم موشکی ما قابل مذاکره و مصالحه نیست، عنوان کرد: اینکه موضوع موشکی را آمریکایی‌ها به بهانه هسته‌ای وارد قطعنامه‌ها کردند و به شورای امنیت بردند، کار خطرناکی بود و یکی از دستاوردهای ما این بود که بحث موشکی را از بحث هسته‌ای جدا کردیم و خانم موگرینی در سفر خود به صراحت اعلام کردند که آزمایش موشکی نقض برجام نیست.
وی خاطرنشان کرد: بحث موشکی ما الان در یک حاشیه امنیت رفته است، هم از موضوع هسته‌ای جدا شده و هم از الزام آور بودن قطعنامه شورای فاصله گرفته و کاملا در حاشیه قرار گرفته است. موضع ما از روز اول مذاکرات این بود که هر کس خواسته به بحث موشکی اشاره کند، اجازه نداده‌ایم.

*گفت‌وگو درباره زندانیان

به گزارش فارس، عراقچی در پاسخ به این سؤال که آیا در مذاکرات درباره مباحث دیگری غیر از هسته‌ای گفت‌وگو کردید؟ گفت: در طول مذاکرات در خصوص هیچ موضوع غیر هسته‌ای با آمریکایی‌ها مذاکره نکرده‌ایم، به جز موضوع زندانیان ایرانی در آمریکا و زندانیان آنها، آن هم به عنوان یک موضوع انسانی که نهایتا به یک تبادل منجر شد.

وی درباره سفر اوباما به عربستان و طرح موضوع ایجاد گشتی دریایی مشترک نیز عنوان کرد: کدام اینها جدید است؟ در سال‌های گذشته مگر ناوهای آمریکا در منطقه نبوده‌اند و مانورهای نظامی علیه ما برگزار نمی‌کردند و مگر پایگاه‌های خود در کشور‌های خلیج فارس، بحرین، عراق و افغانستان را مجهز نکرده بودند، اما ما با توانمندی‌های نظامی خود و نیروهای مسلح و توان موشکی آنها را حتی از فکر تعرض به ایران پشیمان و منصرف کرده‌ایم.

عراقچی ادامه داد: هنوز هم همین است و اگر از حضور ناوگان‌هایشان تبدیل به گشت دریایی شده، جالب است. اما آنها از هرگونه ترفند نظامی علیه ما هیچگاه طرفی نخواهند بست و این اقدام پوسیده و نخ نمایی است که هیچ اثری بر سیاست‌های ایران در منطقه و غیر منطقه نخواهد داشت و همانطور که رئیس جمهور بارها تاکید کرده‌اند با مردم ایران فقط با زبان کرامت می‌توانند صحبت کنند و هیچ کس با زبان تهدید نمی‌تواند صحبت کند و جوابی نخواهد گرفت.

*دو وزیر بدون برنامه ریزی مقابل پرچم‌ها ایستادند

عراقچی در ادامه و در خصوص ملاقات ظریف و کری در نیویورک در هفته‌ای که گذشت نیز گفت: روز سه‌شنبه در ملاقات ظریف و کری یکسری از مشکلات بانکی را مطرح کردیم و قرار شد طرف آمریکایی بررسی کند و در ملاقات روز جمعه مطرح شود و کری قول داد که بیانیه‌ای را برای اطمینان بخشی به بانک‌های غیر آمریکایی آماده کند که امیدوارم صدا و سیما جزییات این صحبت‌ها را کاملا پخش کند.

وی درباره قرار گرفتن وزرای خارجه ایران و آمریکا مقابل پرچم طرف مقابل نیز عنوان کرد: تا جایی که من دیدم برنامه‌ای برای قرار گرفتن وزرای خارجه ایران و آمریکا در مقابل پرچم کشورهایشان در کار نبود. در ملاقات بعدی دقت شد که این گونه نشود. در ملاقات اول دو وزیر بدون توجه رفتند و ایستادند و برنامه خاصی نبود، و اصلا چه دلیلی دارد.

*انبار مازاد آب سنگین در عمان/فشاری در کار نبوده

به گزارش فارس، عراقچی درباره خروج آب سنگین از کشور و انتقال آن به عمان نیز، خاطرنشان کرد: انباری در عمان داریم که مازاد آب سنگین را در آنجا انبار و به مشتریان خود تحویل می‌دهیم.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا تحت فشار آمریکا به چنین کاری اقدام کرده‌اید؟ گفت: تحت فشاری نبوده‌ایم و این برای سهولت در اجرای کار بوده است.

معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت خارجه درباره گزارش سه ماهه وزارت خارجه به کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: در گزارش به مجلس خیلی صادقانه وضعیت را ترسیم کرده‌ایم و گفته‌ایم در اراک و فردو و بحث همکاری‌های هسته‌ای چه اتفاقی افتاده و همه مسائل بانکی و نفت و مشکلات را توضیح داده‌ایم.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات رویکرد غیر سازنده آمریکا در حوزه بانکی است و نگرانی را در بانک‌های خارجی حفظ کرده و به همین دلیل رغبت بانک‌های خارجی برای همکاری با ایران کم شده و این موضوع در جلسات ما با کری و ملاقات‌های من در وین و ملاقات دکتر سیف مطرح و سرعتی در این خصوص ایجاد شده است.

۱۳۹۵/۲/۶

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...