نسخه چاپی

دیه منا و حادثه جرثقیل پرداخت می‌شود

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: هنوز با عربستان به توافق نرسیدیم و این كشور نظر نهایی در مورد صدور ویزا برای حجاج را تا آخر هفته اعلام می‌كند.

به گزارش نما به نقل از میزان، سعید اوحدی روز سه‌شنبه در نشستی خبری ضمن توضیح روند مذاکرات حج تمتع با عربستان در سال های گذشته گفت: سال‌هایی بوده که ما در یک جلسه یا حداکثر ۴ جلسه با عربستانی ها به توافق رسیدیم و در برخی مواقع نیز همانند امسال در دور اول مذاکرات به تفاهم نرسیدیم و هیات ایرانی به کشور بازگشت.

وی ادامه داد: امسال هیات اعزامی کاملا هوشمندانه در جلسه حضور یافت و با عربستانی ها درباره حوادث سال گذشته مانند فرودگاه جده و ۲ پلیس متعرض، سقوط جرثقیل، فاجعه منا گفتگو انجام شد. موضوع اصلی که در جلسه مطرح کردیم دغدغه جدی ایران نسبت به اطمینان از تامین امنیت زایران در حج سال جاری بود.

به گفته رئیس سازمان حج و زیارت، جلسات متعدی با ظریف و عراقچی، قبل از اعزام هیات ایرانی برگزار شد و آنها اعلام کردند که آمادگی دارند، ویزا در داخل کشور صادر شود. این اظهارات در جلسه دو جانبه هم مطرح شد و وزیر حج عربستان تایید کرد که مباحث اجرابی مانند کرامت زائران مهم است.همچنین عربستانی ها پیشنهاد صدور ویزا در کشور ثالث را مطرح کرده بودند که با رایزنی پذیرفتند در متنی که در اتاق وزیر حج نوشته بودند، تغییراتی ایجاد کنند.

وی ادامه داد: اعلام کردیم که سال گذشته برگزاری دعای کمیل ما با مجوز وزیر کشور عربستان بوده است. البته در جلسات اعلام کردند که منظم ترین زائران، ایرانی ها هستند. موضوع دیگری که در این دیدارها مورد اختلاف بود،پروازهای زائران بود و ما اعلام کردیم باید هواپیماهای ایرانی برای انتقال زائران، مجوز حضور در عربستان را بگیرند.

اوحدی تاکید کرد: عربستان نظر قطعی خود را در خصوص صدور روادید حجاج ایرانی را تا پایان هفته اعلام می‌کند و پس از آن ما با دریافت ویزا بار دیگر به عربستان می‌رویم تا مذاکرات ادامه یابد.امروز تماسی با وزارت حج عربستان گرفتیم و اعلام کردیم هیات ایرانی برای ادامه مذاکرات آماده است.

رئیس سازمان حج و زیارت در پاسخ به این سوال که اگر با عربستان در خصوص حج تمتع ۹۵ به تفاهم نرسید،چه می شود، گفت: ما وظیفه شرعی و سازمانی مان است که همه تلاشمان را بکنیم و تا زمانی که به لحاظ اجرایی دچار مشکل نشویم اقدامات لازم را انجام می دهیم. اگر جواب مثبت بدهند اقامه حج انجام می شود و اگر منفی قطعا در رابطه با مسایل شرعی حتما تصمیم گیری های لازم اعلام خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه ما کاملا به برگزاری حج تمتع ۹۵ امیدوارم هستیم، گفت: اگر دولت عربستان براساس اظهاراتی که تاکید دارد در به روی حجاج بدون تبعیض باز است، ما از وزارت امور خارجه و حج عربستان توقع داریم که تاخیری در اعلام نظر درباره ویزای حجاج نداشته باشند.

اوحدی با بیان اینکه سهمیه ایران باید ۷۸ هزار نفر باشد اما امسال سهمیه ایران مانند سال گدشته و همان ۶۴ هزار نفر است، افزود: وزیر حج عربستان در جلسات اعلام کرد دیه و غرامت حادثه جرثقیل طرف یک تا یک ماه و نیم آینده پرداخت می شود.وزارت حج عربستان همچنین پذیرفت که دیه حادثه دیدگان و شهدای فاجعه منا را پرداخت کند.وزیر حج عربستان گفت من هم تعجب میکنم چرا نتیجه دادگاه دو پلیس متعرص در فرودگاه را اعلام نمی کنند اما این را هم گفت که پیگیری های لازم را انجام می دهد.

وی درباره فضای جلسات با عربستانی ها گفت:امسال نوع و شکل تنظیم نامه تفاهم نامه را عوض کردند و به نوعی یک طرفه بود که ما اعتراض کردیم که باید ملاحظات آورده شود.طرف عربستانی اعلام کردند برای همه دنیا ساختارمان را عوض کردیم.

۱۳۹۵/۲/۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...