نسخه چاپی

معرفی تازه های بازار موسیقی كشوریك منوی متنوع پُر از موسیقی

وزهای اردیبهشتی امسال اصلا برای موسیقی سوت و كور نیست. علاوه بر كنسرت‌های زیادی كه در راه‌اند، عناوین متنوعی از آلبوم‌های موسیقی هم در چند روز اخیر منتشر شده‌اند تا رنگ جدیدی به بازار ببخشند.

به گزارش نما سالار عقیلی در روزهای گذشته چند آلبوم موسیقی منتشر کرده که جدیدترین آن‌ها «غافله‌سالار عشق» با آهنگسازی مازیار شاهی است و یک یادواره برای زنده‌یاد محمدرضا لطفی محسوب می‌شود.

این آلبوم واکنش درونی و موسیقایی آهنگساز، به ضایعه‌ی درگذشت لطفی است. مازیار شاهی که این اثر را آهنگسازی کرده، خودش از اعضای گروه «عارف» و «شیدا» بوده است. علیرضا جواهری (سنتور، سنتورآلتو، دف و تنبک)، صمد برقی (کمانچه و کمانچه آلتو) و هوشمند عبادی (نی) در این آلبوم نوازندگی کرده‌اند و نواختن تار، بم‌تار، بربت و دف نیز برعهده‌ی خود شاهی بوده است.

«غافله‌سالار عشق» قطعه‌ای به نام «طرحی از ویرانه‌های دور» دارد که آهنگساز در آن، از تم‌های محمدرضا لطفی بهره برده است.

بزن باران

طرفداران موسیقی بی‌کلام، تعدادشان کم نیست. «بزن باران» عنوان آلبوم سعید بهرامی است که به تک‌نوازی عود اختصاص دارد و برخی قطعات آن نیز در قالب دونوازی ارائه شده‌اند.

آهنگساز این مجموعه قصد دارد که روند تکامل روح آدمی را در قالب نغمات موسیقی برای مخاطب روایت کند. در تعدادی از قطعات، مصباح قمصری با سازهای کوبه‌ای و دیجیریدو به نوازنده‌ی عود می‌پیوندد و فضایی تصویری و شنیداری برای مخاطب خلق می‌کند.

بوف کور

علاقه‌مندان به موسیقی معاصر علیرضا مشایخی را خوب می‌شناسند. «بوف کور» عنوان جدیدترین اثر او است که توسط نوازندگان ارکستر سمفونیک تهران و به رهبری «فرهاد مشکات» اجرا شده است. مشایخی در توضیح این اثر تنها نوشته است: «یک سمفونی از مد افتاده برای کامپیوتر».

«سمفونی شماره ۳» (اپوس ۷۶)، «دائمی» (برای ۱۵ ساز زهی، اپوس ۳۳) و «باله بوف کور» (اپوس ۱۶) قطعات این آلبوم هستند. همچنین «سمفونی شماره ۳» در سه موومان اجرا شده که در مجموع حدود ۱۷ دقیقه اجرایش طول کشیده است.

کهخُدا

«کهخُدا» آلبومی عاشقانه به روایت حسن شیخ‌رباط است. در این آلبوم شیخ‌رباط، قصه‌ای عاشقانه از شیرین و فرهادی را در ایل بختیاری روایت می‌کند که کدخدا با زیر پا گذاشتن قول و قرارش با فرهاد، باعث جدایی او از شیرین می‌شود.

این اثر که در ژانر موسیقی نواحی تولید شده، تلفیقی از غم و عشق است و ملودی‌های بختیاری را دربرمی‌گیرد. تنظیم موسیقی آلبوم هم برعهده‌ی مهدی نادی صفایی است و علی رضایی (نی)، احسان عبدی‌پور (کرنا)، فرشید توکلی (کوبه‌ای)، همایون پشت‌دار و صادق باجلاوند (کمانچه) در آن ساز زده‌اند.

دوره‌گرد

«دوره‌گرد» عنوان نخستین آلبوم گروه موسیقی «مدیان» به سبک آوازی و موسیقی ملل است که با آهنگسازی و تنظیم هومن مهدویان همراه می‌شود. این اثر ۹ قطعه را شامل می‌شود که از این میان، دو قطعه‌ی «سرزمین روشنایی» و «سِحر سَحَر» در حال و هوای ایرانی است و خواننده‌ی آن‌ها وحید تاج است. سایر قطعات نیز روایتگر موسیقی کردستان، عرب، رومانی، ارمنستان، ترکیه و یونان هستند.

زکریا یوسفی، قطعات موسیقی ترکیه و کردستان و وحید مهاجر قطعه‌ی موسیقی عرب را اجرا کرده‌اند. «مدیان» در این آلبوم نگاهی به تاریخ کهن ملل گوناگون دارد و سفری را از ایران آغاز و از قومی به قوم دیگر می‌رود تا جایی که این سفر موسیقایی در نهایت به ایران ختم می‌شود.

رویای ناتمام

«رویای ناتمام» اثر دیگری برای علاقه‌مندان به موسیقی بی‌کلام است. این آلبوم، روایت‌های موسیقایی رضا احمدی با ساز پیانو است که از «نجوا»، «باران»، «آواز برکه»، «تپه‌های شنی»، «سنگ‌های عریان»،‌ «ماسه‌های ساحل»، «پرواز شاپرک‌ها»،‌ «شکوفه‌های سیب» و «امواج»‌ می‌گویند.

لیلی‌نامه

«لیلی‌نامه» عنوان جدیدترین اثر داود آزاد است. در این آلبوم، جاوید ابراهیم‌پور (نی)، بیل یوسف شریداوی (دف)، شایان ریاحی (پرکاشن)، محمدجعفر قاضی‌عسگر (تنبک) و کارن کبیری (کنترباس) نوازندگی کرده‌اند.

آزاد در این آلبوم از گذرگاهی برای رسیدن به عشق حقیقی می‌گوید. جاوید ابراهیم‌پور در «لیلی نامه» برای تنظیم ریتم‌های ۱۲ تایی و ۲۴ تایی چند ریتم نو را به این اثر اضافه کرده است. یکی از این ریتم‌ها در تصنیف «یار لیلی» از ساخته‌های این هنرمند به کار رفته که ۹ ضربی و ۵ ضربی است.

دیوانه‌وار

جدیدترین آلبوم موسیقی ژانر پرطرفدار پاپ «دیوانه‌وار» نام دارد که اثر حمید عسگری است. او علاوه بر خوانندگی، آهنگسازی آلبوم را نیز انجام داده است. تنظیم این قطعات توسط کوشان حداد، شهاب اکبری، مهران خالصی و مهران عباسی انجام شده و تمام ترانه‌ها هم از سروده‌های علی ایلیا است.

۱۳۹۵/۲/۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...