نسخه چاپی

روایتی از رویاهای ناتمام پسر ملك سلمان

شاهزاده جوان سعودی دست به یك قمار بزرگ زده و به یك ماجراجوئی دردناك و خطرناك دل بسته است.

به گزارش نما به نقل از نامه نیوز، «آرامكو» سنگ تعادل آخرین امكان قمار بزرگ و ماجراجوئی جدید آل سعود برای بقا و حفظ تخت پادشاهی است، ریسكی بزرگ با سرنوشت عزیزترین دارائی تاریخی سعودی زیرا تحمل ادامه این مرحله بسیار سخت سیاسی ، اجتماعی و امنیتی برای پادشاهی نگران و سراسیمه سعودی دیگر میسر نیست.

شاهزاده خام و جویای نام سعودی كه اكنون مالك اصلی اما بدون تخت پادشاهی سعودی است و برای رسیدن به آن لحظه شماری می كند، به نوشته روزنامه لبنانی السفیر، دست به یك قمار بزرگ زده و به یك ماجراجوئی دردناك و خطرناك دل بسته تا شاید هم جایگاه خود به عنوان جانشین ولیعهد و رئیس شورای امور اقتصادی و توسعه سعودی تقویت كند و هم پادشاهی معتاد به نفت را در میان آتش های شعله ور شده در منطقه از سقوط و فروپاشی نهائی نجات دهد.

« محمد بن سلمان» دیروز در گفت وگو با شبكه سعودی العربیه از آنچه « چشم انداز سعودی در سال 2030» رونمائی كرد كه شاه بیت آن شركت نفتی آرامكو است.

السفیر افزود: شاهزاده سعودی درصدد است معادله « امنیت در مقابل نفت» را كه در حدود 70 سال گذشته در روابط سعودی با آمریكا حاكم بوده و در شرایطی كه سعودی با چالش های مردمی و داخلی فزاینده و درگیری های بین اعضای خاندان سعودی به ویژه نسل های دوم و سوم برای كسب نفوذ ، قدرت و پول بیشترمواجه است، تغییر دهد.

هیات وزیران سعودی كه دیروز بلافاصله و به سرعت بعداز رونمائی از به اصطلاح« جشم انداز سعودی 2030» آن را تصویب كرد، در حقیقت ناقوس خطری كه این پادشاهی دیگر تحمل آن را ندارد، به صدا در آورد.

برخی ناظران از این چشم انداز به عنوان « رویا» و برخی هم به عنوان « ماجراجوئی بزرگ» یاد كرده و بسیاری هم تاكید كرده اند كه این آرزوی بن سلمان هرگز قابل تحقق ندارد زیرا نفت شریان حیاتی آل سعود است و نمی توانند گزینه های دیگر مانند گردشگری و صنعت را جایگزین آن كنند زیرا اصلا ساختارهای آن در رژیم صددرصد مصرف گرای سعودی وجود ندارد.

ناظران تاكید كرده اند ، كشوری كه مبتنی بر اندیشه وهابی و تكفیری است و در مدارس و دانشگاه هایش این اندیشه های خطرناك تروریست پرور آموزش داده می شود و هنوز زنان اجازه رانندگی ندارند، دست كم سالهای طولانی برای تحقق رویاها و آرزوهای شاهزاده جوان جنگ طلب سعودی زمان لازم است.

« نظام رفاه طلب» حاكم بر خاندان سعودی و خرید دوستی ها و روابط در داخل و خارج عربستان و پرداخت پول های هنگفت در قالب هبه و رشوه برای گرفتن بیعت اجازه نمی دهد در زمانی نزدیك رژیم سعودی این رویاها را محقق كند.

این قمار جدید سعودی ها برای بقا و كنترل درگیری ها درخاندان حاكم در كنار دیگر قمارهای خطرناك در دوره پادشاهی سلمان بن عبدالعزیز برای فراهم كردن رسیدن محمد بن سلمان به تخت شاهی و دور كردن محمد بن نایف و فرزندان و وابستگان عبدالله بن عبدالعزیز شاه درگشته سعودی، آل سعود را بیش از گذشته در مسیرفروپاشی نهائی قرار داده است.

ناظران معتقدند كه اعضای خاندان سعودی دیگر تحمل نخواهند كرد كه بن سلمان به تنهائی با در اختیار گرفتن جایگاه جانشین ولیعهدی ، ریاست دیوان پادشاهی ، وزارت دفاع و فرماندهی نظامی ، ریاست شورای امور اقتصادی و توسعه، داشتن حق اعلام جنگ وصلح ، سیطره بر شركت نفتی آرامكو، راه اندازی جنگ بیهوده علیه یمن، رویاروئی از پیش شكست خورده با ایران، حمایت همه جانبه از تروریسم تكفیری و استفاده از آنها در سوریه و عراق ، مداخله های بیجا در امور لبنان، اعلام ائتلاف صوری اسلامی علیه تروریسم و به خطر انداختن منافع سعودی با ایجاد تنش در روابط با آمریكا همپیمان اول ، قدرت را قبضه كند.

روزنامه لبنانی خاطرنشان كرد: طبیعی بود كه محمد بن سلمان در گفت وگو با العربیه آنچه را چشم اندازی سعودی 2030 خواند و بلافاصله به تصویب هیات وزیران سعودی رسید برای ابتدای نجات خود از فشارهای جنگ افروزی و سیس نجات آل سعود از فروپاشی نهائی ارائه كند به ویژه اینكه اعتراض های مردمی رو به افزایش است.

بعداز اعلام تصمیم سلمان بن عبدالعزیز برای بركناری « عبدالله الحصین» از منصب وزارت آب و برق به دلیل تحمیل مالیات ها و عوارض جدید برای استفاده سعودی ها از آب ، مردم عربستان از طریق وسائل ارتباط جمعی واكنش های خشمگینانه خود را نسبت به سیاست ها و رفتار آل سعود افزایش دادند.

یك منبع متخصص در امور صنعت گفته است كه این رویای شاهزاده سعودی باید زمانی مطرح می شد كه قیمت نفت در بالاترین حد خود بود نه الان كه قیمت نفت بسیار كاهش یافته است.

بن سلمان این شاهزاده سعودی جنگ طلب ادعا كرده است كه با اجرای برنامه های چشم انداز سعودی 2030، این رژیم در سال 2020 می تواند بدون نفت به حیات خود ادامه دهد.

نزدیك به 80 درصد از در آمدهای رژیم سعودی از فروش نفت تأمین می‌ شود كه كاهش قیمت نفت در سال گذشته و سیاست های جنگ طلبانه این رژیم علیه یمن و حمایت های همه جانبه مالی و تسلیحاتی از تروریسم تكفیری بر آن تاثیرمنفی زیادی گذاشته است.

بن سلمان ادعا كرد كه قرار است 5 درصد از سهام شركت آرامكو، شركتی كه ارزش آن بیش از 2 هزار و پانصد میلیارد دلار برآورد شده به فروش گذاشته شود.

وی افزود كه همچنین قرار است یك صندوق سرمایه گذاری به ارزش 2 هزار میلیارد دلار ایجاد شود.

۱۳۹۵/۲/۷

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...