نسخه چاپی

جعفری در گفنتگو با نما:

دستگاه دیپلماسی، مدام در حال توجیه رفتار آمریكااست/ اینگونه پیش بروند، آمریكایی ها طمع جدی خواهند كرد

عکس خبري -دستگاه ديپلماسي، مدام در حال توجيه رفتار آمريکااست/ اينگونه پيش بروند، آمريکايي ها طمع جدي خواهند کرد

نماینده بجنورد در واكنش به موضع دولت در خصوص مقصر قلمداد كردن دولت قبلی در رابطه با اموال مصادره شده ایران گفت: احتمالا تا چند دولت دیگر هم، هر اتفاقی كه بیفتد، مقصر دولت گذشته است. قبلی ها همه فرشته بوده اند و فقط دولت قبل مقصر است. این فرافكنی ها خیلی جالب نیست و ما فكر می كنیم كه آقایان باید مقداری در روش ها و منش خودشان بازبینی كنند.

قاسم جعفری در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی نما ، در خصوص مصادره 2 میلیارد دلار از اموال ایران توسط آمریکا گفت: دیپلماسی ای که فوق العاده مبتنی بر خوش بینی است، آن هم نسبت به کسانی که ثابت کرده اند که نه تنها خیرخواه ما نیستند بلکه بدخواه هستند، نتیجه ای جز این ندارد. از طرفی دیگر، در مذاکرات بین المللی، شما زمانی می توانید منطق و حرف درست خود را به کرسی بنشانید که ابزار قدرت را هم در اختیار داشته باشید و مشت تان پر باشد، اما ما دیگر مشتمان پر نیست. آیا سانتریفیوژ داریم که آنها از آن بترسند؟ غنی سازی بیست درصد داریم؟ آب سنگین داریم که از آن بترسند؟ تنها چیزی که آنها اکنون از آن حساب می برند سیستم دفاعی و قدرت امنیتی و همچنین قدرت نرم و نفوذ معنوی جمهوری اسلامی است.

وی با بیان اینکه کاراکتری که دولت از خود نشان داده، یک کاراکتر واگرایی است، اظهار داشت: با توجه به این موضوع، دولت حتی اگر تهدید هم بکند، آنها باور نخواهند کرد. کما اینکه آقای ظریف با همه عصبانیت خود در کنفرانس استانبول سخنرانی کرد، اما آنها تحویل نگرفتند. زیرا شخصیتی که آنها از خود نشان داده اند، مانند این است که به کسی بگویند این حرف ها به تو نمی آید. دولتمردان ما، شخصیتی از خودشان ارائه کرده اند، که باعث ایجاد طمع در دشمن شده است. این طمع، نه تنها در آمریکایی ها و غربی ها ایجاد شده است، بلکه حتی دولت های اطراف ما احساس کرده اند که می شود به ساحت تمدن اسلامی- ایرانی متعرض شد و حقوق ملت ایران را خدشه دار کرد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، در واکنش به موضع دولت در خصوص مقصر قلمداد کردن دولت قبلی در رابطه با اموال مصادره شده ایران، بیان کرد: به نظر بنده، آقایان به دلیل خوشبینی زیادی که به غربی ها دارند و نیز اینکه جسارت پذیرش کاستی های خود را ندارند، با فرافکنی، به محکوم کردن دیگران می پردازند، که این کار خوبی نیست. بنده از این ادعا که می گویند دولت قبل مقصر این اتفاق است، یک موضوعی را به یاد آوردم. زمانی که در عراق اسیر بودیم، روزنامه الجمهوریه عراق، مقاله ای نوشته بود با عنوان من هو المعتدی؟ یعنی متجاوز در جنگ کیست؟ در آن مقاله تحلیل کرده بودند که؛ اگر ایران انقلاب نمی کرد و همان دولت قبلی سر کار بود، ما هم مجبور نمی شدیم به ایران حمله کنیم! پس مقصر ایرانی ها هستند.

جعفری ادامه داد: احتمالا تا چند دولت دیگر هم، هر اتفاقی که بیفتد، مقصر دولت گذشته است. قبلی ها همه فرشته بوده اند و فقط دولت قبل مقصر است. این فرافکنی ها خیلی جالب نیست و ما فکر می کنیم که آقایان باید مقداری در روش ها و منش خودشان بازبینی کنند و هشدارهای دلسوزانه رهبر معظم انقلاب را جدی بگیرند. ای کاش آقایان، این فرمایش رهبر انقلاب که فرمودند؛ منتقدین با تیزبینی و ریزبینی های خودشان، تأثیرات خوبی در برجام گذاشتند، را می دیدند و به آن توجه می کردند.

نماینده بجنورد با بیان اینکه احساس ما این است که قضیه، فراتر از برجام است، تصریح کرد: متأسفانه آقایان اهل توجیه هستند و در حالی که آمریکایی ها سکوت می کنند، اینها به توجیه دست می زنند. مثلا آقای هاشمی رفسنجانی، در نقش سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ظاهر شده و در مجمع تشخیص مصلحت گفته که آمریکایی ها قول داده اند که مشکل سؤیفت را حل کنند. ما تعجب می کنیم؛ ایشان مگر رئیس مجمع تشخیص مصلح نیستند؟! قضیه این سخنان چیست؟ درواقع برجام فقط یک بخش قضیه است و اگر اینگونه پیش برویم، بارها تحت تحریم های اولیه ما را تحریم خواهند کرد و بعد آقای عراقچی و سایر آقایان هم توجیه می کنند. تا قبل از برجام مشکل ازدواج جوانان، آب خوردن مردم، وضعیت آب و هوا و... همه را به برجام ربط می دادند، الان می گویند هیچ چیزی به برجام ربط ندارد.

وی افزود: نه تنها هیچ آبی از برجام برای ما گرم نمی شود، بلکه دارایی های خودمان را هم دارند می گیرند و می خواهند ما را دور بزنند. اقدام آمریکایی ها، از لحاظ حقوقی یک کار غیرحقوقی و یک غارتگری است، اما متأسفانه اراده جدی در دوستان وجود ندارد و اگر اینگونه پیش بروند، حداقل این است که طمع جدی در آمریکایی ها ایجاد می کند؛ کما اینکه آنها گفته اند که خیلی منتظر نباشد، ما هر کاری که وظیفه خود دانسته ایم انجام داده ایم. رفتار آقایان، آنها را تشویق می کند تا به تعهداتشان وفا نکنند.

۱۳۹۵/۲/۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...