نسخه چاپی

وزیرتعاون،كار و رفاه اجتماعی:

رصد درست مسائل اجتماعی در دستور كار وزارت رفاه و بهزیستی است

وزیرتعاون،كار و رفاه اجتماعی تاكید كرد : سلامت اجتماعی نیازمند تقویت مددكاری اجتماعی است و باید به سمتی حركت كنیم كه هر ایرانی یك مددكار اجتماعی باشد و مددكاری اجتماعی به خودمددكاری و جامعه مددكار تبدیل شود .

به گزارش نما به نقل از تسنیم،علی ربیعی، وزیرتعاون،کار و رفاه اجتماعی امروز درهمایش بهزیستی و سلامت اجتماعی که در مجموعه فرهنگی ورزشی تلاش وبه مناسبت هفته سلامت برگزار شد افزود : دراین هفته که به هفته کارگر نیزمتصل شده است برای کارگران آرزوی شادی و خوشبختی دارم .

وی گفت : به اعتقاد من موضوع سلامت اجتماعی موضوعی مهجوراست ویا اگر پیرامون آن حرفی زده می شود یا مفاهیم آن به طور دقیق مورد بحث قرارنمی گیرد و یا اینکه نگرشی غلط به مسائل اجتماعی وجود دارد .

وزیرتعاون،کارروفاه اجتماعی توضیح داد : عمدتا مسائل اجتماعی در یک سطح دیده شده انداما اگر ما موضوعاتی مانند بحران هویت،فردگرایی ، فردگرایی منفی ، تغییرات سبک زندگی ، بحران های فردی نوظهورکه افراد ازناهمسانی شناختی درجوامع دچار آن می شوند با ابعاد عاطفی، هنجاری و شناختی آن ...را درتمام لایه های جامعه بررسی کنیم به این نتیجه می رسیم که این موارد درلایه های پایین جامعه وجود دارد اماتاکنون در باره آن مطالعه و بحث وگفت وگویی انجام نشده است .

ربیعی افزود : برخی از این مسائل اجتماعی با نوعی از عوارض در سطح وجود دارد که آن ها دیده نشده اند و همان دسته ازمسائل نیازمند بازنگری جدی هستند . بنابراین با رئیس سازمان بهزیستی نیز دراین باره گفت وگو کرده ایم که درگام نخست رصد درست، فهم و درک مسائل اجتماعی و سلامت اجتماعی را دنبال کنیم .امروز شاهد بروز پدیده‌هایی مانند ضرب و جرح و اقدام به قتل هستیم که بخشی از بروز مسائل اجتماعی در سطح جامعه است. امروز پدیده زندگی مجردی را نمی‌توان تنها ناشی از عوامل جمعیتی و اقتصادی دانست. قطعاً نمی‌توان این پدیده را با دید معمولی پیش‌بینی کرد چراکه عوامل دیگری در بروز این پدیده وجود دارد که شاید برخی از آنها را نتوان در سطح جامعه به راحتی مشاهده کرد.

وی افزود: امروز متأسفانه مسائل اجتماعی جنبه‌های مختلفی پیدا کرده‌اند که باید در زوایای خاص به آنها نگاه کرد. بی‌تردید ماهیت مسائل اجتماعی تغییر پیدا کرده است و در راستای آن بازیگران نیز دیگر بازیگران قدیمی نیستند، برهمین اساس باید برای آنها فکر و چاره‌اندیشی جدیدی کرد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: با توجه به تغییر ماهیت مسائل اجتماعی چه در بحث اورژانس اجتماعی و چه مطالعات در زمینه مسائل اجتماعی باید این تغییر ماهیت‌ها را در نظر بگیریم. بار اصلی مسائل اجتماعی امروز بر عهده سازمان بهزیستی است که کمتر دیده شد اما سازمانی پر دانش است.

ربیعی خطاب به پرسنل سازمان بهزیستی افزود: امروز سازمان بهزیستی باید خود را برای مسائلی چون همسرآزاری و مشاوره‌های طلاق و بسیاری آسیب‌های اجتماعی دیگر آماده کند. اگر امروز به سلامت اجتماعی جامعه توجه نکنیم، در آینده شاهد افول زیرساخت‌های فرهنگی جامعه خواهیم بود.در هفته سلامت باید برای سلامت اجتماعی پایگاه ویژه‌ای مدنظر قرار دهیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر لزوم استفاده از جامعه و نهادهای مدنی برای مشاوره افزود: باید کل جامعه ایرانی به مددکار اجتماعی تبدیل شوند در حقیقت باید هر ایرانی یک مددکار اجتماعی باشد تا اینکه فرد برای خود مددکار است، برای خانواده نیز مددکار باشد. بی‌تردید با چنین رویکردی و ترویج این نگاه می‌توان بر آسیب‌های اجتماعی غلبه کرد. باید زمینه حرکت افراد برای تبدیل به مددکار اجتماعی را فراهم کنیم و با تحریک جامعه و ایجاد ظرفیت‌ها، افراد را در مددکاری اجتماعی فعال کنیم.

ربیعی بین موارد اجتماعی بروزی و وجودی تفاوت قائل شد و گفت : برخی از مسائل گفته شده درسطح اتفاق می افتد و با چشم عادی دیده می شود اما برخی دیگرنظیرزندگی های مجردی وزندگی های تنها دربعدی به جز مواردی که از عوامل جمعیتی و ...ناشی می شود و یا پدیده تغییرات قدرت در خانواده،تغییرات ارزش درخانواده و ... موضوعاتی نیستند که درسطح گسترده با چشم عادی ونگرش های ساده دیده شوند بنابراین باید بدانیم ماهیت مسائل اجتماعی دستخوش تغییرات عمده ای شده اند و به دنبال آن بازیگران آسیب های اجتماعی نیزدیگر همان بازیگران قدیم و سنتی نیستند بلکه ماهیت آن ها تغییر کرده است .

وی افزود: بنابر تغییر ماهیت موضوعات اجتماعی ، برای دستیابی به سلامت اجتماعی دربخش هایی مانند اورژانس اجتماعی ،همسرآزاری،مشاوره طلاق با نگاه چند علی و ... به برنامه ریزی و پردازش های بیشتری نیازداریم .درزمینه سلامت اجتماعی باید برنامه های جدید منطبق با ماهیت جدید پدیده ها طراحی شوند .درهفته سلامت جایگاه خاصی برای سلامت اجتماعی درنظرگرفته ایم و تلاش می کنیم بیش از پیش درزمینه مسائل مرتبط با سلامت اجتماعی گفت و گو و بحث داشته باشیم و گروه های مشاوره در این زمینه کاری علمی و قوی انجام می دهند و دراین راه از جامعه مددکار، نهادهای مدنی مردم نهاد و گروه های اجتماعی بهره می بریم .

۱۳۹۵/۲/۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...