نسخه چاپی

همه مشتریان میگوی ایرانی

سال گذشته بیش از ۱۳ هزار تن میگوی ایرانی به كشورهای مختلف صادر شد كه با افزایش ۱۰ درصدی نسبت به سال گذشته مواجه شده است و این محصول به كشورهای مختلفی از امارات تا آمریكا صادر شده كه البته طی سال گذشته برای میگوی ایرانی اتفاقات تلخی از جمله بیماری لكه سفید پیش آمد كه باعث كاهش چشمگیر تولید و صادرات آن شد.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، سال گذشته ۱۳ هزار و ۱۰۰ تن میگو به ارزش ۵۶ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار به ۱۹ کشور ارمنستان، اسپانیا، امارات، آمریکا، ایتالیا، بلژیک، تایلند، تایوان، ترکیه، کره جنوبی، عراق، عمان، روسیه، قطر، کویت، لبنان، مصر، مکزیک و ویتنام صادر شد که از نظر وزنی ۱۰.۱ درصد و از نظر ارزشی ۹.۲ درصد افزایش صادرات را نسبت به سال ۱۳۹۳ تجربه کرده است.

ویتنام مشتری نیمی از میگوی صادراتی ایرانی
در میان مشتریان میگویی در سال گذشته می‌توان آمریکا، ایتالیا و اسپانیا را به عنوان مشتریان جدیدی که پس از سال‌ها مجددا به بازار میگو برگشته‌اند، قلمداد کرد و در این میان امارات و ویتنام با خرید حدود ۱۱ تن از میگوی صادراتی سهمی معادل ۸۴.۶۱ درصد در بازار این محصول داشته‌اند که سهم ویتنام به تنهایی ۵۳.۸۴ درصد است.

البته قیمت میگو در بازار جهانی کاهش یافته است که طی چهار سال گذشته این روند کاهشی ادامه داشته به گونه‌ای که هر کیلوگرم میگو ۴.۳ دلار در بازارهای جهانی فروخته شده و این قیمت ۰.۸ درصد ارزان‌تر از متوسط قیمت فروش میگوی ایرانی در سال ۱۳۹۳ است.

گرچه صادرات میگو از نظر وزنی و ارزشی با افزایش حدود ۱۰ درصدی نسبت به سال ۱۳۹۳ مواجه شده است اما به گفته حسن صالحی معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان شیلات با توجه به افزایش تولید این محصول در سال جاری پیش‌بینی می‌شد که میزان تولید میگو در سال گذشته به حدود ۲۰ هزار تن و میزان صادرات آن از ۱۵ هزار تن برسد. اما بیماری لکه سفید میگو که در مزارع پرورشی استان‌های بوشهر، هرمزگان و خوزستان مجدداً تکرار شد و خسارت وارد کرد و سبب شد میزان آن به حدود ۱۷ هزار و ۵۰۰ تن کاهش یابد.

۱۳۹۵/۲/۷

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...