نسخه چاپی

مشكلات شرعی بانك قابل برطرف شدن است

یكی از مراجع تقلید گفت: نظام بانكی از غرب وارد شده است و باید با عقود شرعی تطبیق داده شود، بانك‌ها در برخی اوقات نسبت به موضوع‌های شرعی توجه ندارند و نتایج برخی از اقدامات ربا می‌شود.

به گزارش نما به نقل از خبرگزاری دانشجو، آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی عصر امروز در دیدار با جمعی از مدیران ارشد دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری که در دفتر این مرجع تقلید انجام شد، با بیان اینکه آبروی نظام اسلامی به قوه قضاییه وابسته است، اظهار کرد: اگر این دستگاه علمکرد مطلوب داشته باشد آبرومندی نظام اسلامی رقم زده می‌شود.

وی اجرای عدالت را هدف اصلی انقلاب اسلامی دانست و اضافه کرد: اگر دستگاه قضایی گرفتار مشکلی شود آبروی نظام دچار خطر می‌شود؛ از نظر حضرت علی(ع) دستگاه قضایی از بخش‌های مهم تصمیم‌گیری در نظام اسلامی است.

این مرجع تقلید با تأکید بر اینکه نظام قضایی کشور از غرب وارد شده است، عنوان کرد: تطبیق دادن نظام قضایی غربی با خواسته‌های نظام اسلامی کار راحتی نیست و اکنون نیز در برخی موارد این تطبیق انجام نشده است در صورتی که برای تحقق این هدف اقدامات لازم انجام می‌شود.

وی، طولانی بودن مراحل مراجعه مردم به دستگاه قضایی و پاسخ‌گویی به آنها را یکی از مشکلات دستگاه قضایی برشمرد و خاطرنشان کرد: در برخی از موارد هزینه‌هایی که برای گرفتن حق انجام می‌شود از قیمت مادی حق بیشتر است به همین علت افراد از پیگیری حقوق خود پشیمان می‌شوند، قوه قضاییه کمیته مشخصی برای رفع این مشکل تعیین کند.

آیت‌الله مکارم شیرازی ادامه داد: مردم نباید برای هر مورد جزیی به دستگاه قضایی شکایت کنند زیرا این امر سرعت رسیدگی به پرونده‌های مهم را کاهش می‌دهد به همین علت باید با استفاده از رسانه‌های جمعی آموزش‌های لازم در این زمینه برای مردم انجام شود.

وی با بیان اینکه شورای حل اختلاف اقدامات مطلوبی را برای رفع مشکلات مردم انجام می‌دهد، اظهار کرد: باید تعداد این مجموعه‌ها افزایش یابد تا این مجموعه‌ها نیز در رسیدگی به درخواست‌های مردمی همانند دستگاه قضایی نگاه نکنند.

استاد برجسته حوزه تاکید کرد: اگر قاضی خریده شود، حمایت از مستضعفان به حمایت از ظالمان تبدیل می‌شود به همین علت باید نسبت به ترویج آموزه‌های دینی و فرهنگی در میان کارمندان دستگاه قضاییه نگاه ویژه داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه به جریان افتادن برخی از پرونده‌ها سبب آبروریزی نظام است، اضافه کرد: اینکه فردی 3 هزار میلیارد تومان را اختلاس کرده نشان می‌دهد فساد به صورت تدریجی در بخش‌های مختلف نظام نفوذ کرده است.

آیت‌الله مکارم شیرازی قضاوت را واجب کفایی دانست و تصریح کرد: اگر قاضی به اندازه مورد نیاز نباشد قضاوت واجب عینی می‌شود؛ در دستگاه قضایی نظام اسلامی به جزئیاتی توجه شده که نشان می‌دهد آیین‌نامه حقوق کشور اسلامی با کشورهای دیگر اختلاف بسیاری دارد.

وی ادامه داد: با وجود اینکه تشریفات در دین اسلام منع شده است اما قاضی نباید در برخی از مهمانی‌ها حاضر شود و برای خرید به بازار برود تا از سوء استفاده‌ها جلوگیری شود.

این مرجع تقلید با بیان اینکه دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری باید افراد عالم و عادل را برای جامعه اسلامی تربیت کند، عنوان کرد: تشکیلات لازم برای کنترل ناهنجاری‌های کشور باید بسیار قوی باشد تا بتوانیم مشکلات موجود را در سطح جامعه را به خوبی رفع کنیم.

وی از بانک به عنوان لازمه نظام اسلامی نام برد و مطرح کرد: نظام بانکی از غرب وارد شده است به همین علت باید با عقود شرعی تطبیق داده شود اما بانک‌ها در برخی اوقات نسبت به موضوع‌های شرعی توجه ندارند به همین علت نتایج برخی از اقدامات ربا می‌شود که باید با افزایش آموزش‌ها این مشکلات رفع شود.

آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به اینکه دریافت دیرکرد‌های بانکی مورد تایید اسلام نیست، ادامه داد: مردم باید در زمان مورد نظر اقساط وام‌های خود را پرداخت کنند؛ مشکلات بانک و دستگاه قضایی قابل برطرف شدن بوده اما نیازمند عزم ملی است.

وی با تأکید بر اینکه جریمه دیرکرد قسط‌های بانکی باید به بیت‌المال پرداخت شود تا همه مردم از آن استفاده کنند، گفت: بخشی از قانون مدنی از غرب آمده است که باید اصلاح شود؛ رسانه‌ها باید علاوه بر خبررسانی دانشگاه باشند تا مفهوم لازم را به مردم انتقال دهند.

۱۳۹۵/۲/۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...