نسخه چاپی

محمد حسن قدیری ابیانه در گفتگو با نما:

دولت به جای اعتراض به نقض برجام توسط آمریكا فقط اقدامات آنها را توجیه می‌كند/ عمر دولت یازدهم به وعده های برجام گذشت

عکس خبري -دولت به جاي اعتراض به نقض برجام توسط آمريکا فقط اقدامات آنها را توجيه مي‌کند/ عمر دولت يازدهم به وعده هاي برجام گذشت

او كه می گفت در روز امضا برجام همه تحریم ها فرو پاشیده خواهد شد امروزه می گوید: "تنها سه ماه از برجام گذشته سی سال كه نگذشته! چرا اینقدر متوقعید؟!" دولت به جای اینكه از آمریكا مطالبه‌گری كند و به او فشار آورد درصدد توجیه عملكرد بد برجام است و هر نوع مشكلی را به دولت گذشته نسبت می دهد .

محمد حسن قدیری ابیانه در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی نما با بيان اينكه برجام 100 روزه شد اما طرف مقابل به تعهداتش عمل نکرد گفت: ما در توافق با 5+1 امتیازاتی را کسب و امتیازاتی را دادیم ولی میزان امتیاز های داده شده با میزان امتیازهای دریافتی هم خوانی ندارد و کفه آمریکایی ها سنگین تر و امتیازاتی که ما به دست آوردیم نسیه و محدود است. متاسفانه ما ابتدا امتیازات درخواستی آنان را دادیم و به وعده هایمان عمل کردیم، بعد منتظر نشستیم تا شاید طرف مقابل به تعهدات خود هم عمل کند . این درحالی است که اکنون آمریکا خود را موظف به انجام تعهداتش نمی بیند زیرا آنچه را خواسته به مقدار زیاد به دست آورده حال با این دستاوردها دیگر لازم نمی‌بیند وعده های خود را عملی کند.
كارشناس مسائل استراتژيك ادامه داد:: معمولا در یک معامله ملکی نیز اینطور بی حساب عمل نمی کنند، به نام کردن ملک و پرداخت وجه همزمان صورت می گیرد در غیر این صورت زمینه کلاهبرداری فراهم می شود. آمریکایی ها بر روی کاغذ تعهد به باز پس دادن پول ها دادند اما همزمان کنگره و دادگاه های آمریکا با حمایت دولت آمریکا دست به کار شدند تا کاری کنند که پولی برای پس دادن نماند. صدور حکم دو میلیارد دلاری علیه ایران برای انفجاری که سالها پیش علیه آمریکایی ها رخ داده و ایرانی ها هیچ نقشی درآن نداشتند یک نمونه از این عملکرد است. و یا صدور حکم بیش از ده میلیون دلاری برای انفجار برج‌های دوقلو که در زمان ریاست جمهوری آقای خاتمی رخ داد اما باز هم هیچ ربطی به ایران نداشت. ادعای این نوع خسارات جز چپاول گری چیز دیگری نیست. این ادعاها درحالی است که در گزارش کنگره به نقش عربستان اشاره شد و گفته شد که عربستان و اتباع عربستانی در انفجار برج‌های دوقلو شرکت داشتند ولی انتشار این خبر محرمانه شد و وقتی پیشنهاد شد این بخش محرمانه قضیه هم منتشر شود اوباما مانع شد و عربستان هم تهدید کرد که اموالش را از بانک های آمریکا بیرون خواهد کشید. در چنین شرایطی صدور حکم ده میلیون دلاری بر علیه ایران چه معنایی می تواند داشته باشد؟ معنی جز غارت؟ و این یعنی مصادره اموال که بدتر از بلوکه بودن است زیرا در این صورت دیگر چیزی به ایران تعلق ندارد..
قديري ابيانه با بيان اينكه دسیسه های آمریکا بعد از قرار داد برجام تنها در این اغلام خلاصه نمی شود گفت: مثلا، جان کری می گوید آمریکا مخالف ورود بانک ها و شرکت های خارجی به ایران نیست، اما عملا دست اندر کاران وزارت خزانه داری و وزارت خارجه آمریکا به پراکندن هراس در بین این شرکت ها ادامه می دهند، ضمن اینکه چند ماه آینده رئیس جمهور عوض می شود و نامزد ها به خصوص نامزد های جمهوری خواه به صراحت اعلام می کنند که به برجام پایبند نخواهند بود. در چنین شرایطی به طور طبیعی شرکت ها خود را در یک شرایط ناپایدار می بینند و عملا راضی به معامله با ایران نیستند. این وضعیتی است که دولت ایران در محاسبات خود پیش بینی نکرده اما طرف آمریکایی روی آن حساب باز کرده بود. تلاش برای رفع تحریم ها همواره ضروری است چرا که تحریم ها غیر قانونی است بلوکه کردن اموال ایران هم غیر قانونی تر، و ما باید برای رساندن حرف خودمان به این طرف های غربی همواره تلاش کنیم.
وي افزود: یکی از اشتباه ترین عملکردها در این مذاکرات داشتن حسن ظن به طرف مقابل و عمل بر اساس این حسن ظن است. حتی اگر قرار است با دشمن مذاکره ایی هم صورت گیرد این مذاکرات باید توام با بدبینی و شک باشد در این صورت است که در مذاکرات به دنبال محکم کاری خواهیم بود. اما متاسفانه خطوط قرمزی که رهبری تعیین کرده بودند و منطبق با منافع ملی و امنیت کشورمان بود توسط هیئت فرستاده شده رعایت نشد و نتیجه این شد که می بینید.
اين فعال سياسي ادامه داد: دولت ایران می گوید که برای حذف تحریم ها وارد مذاکرات شده است در حالیکه آقای کری و آقای اوباما به صراحت اعلام کردند که برای حفظ تحریم ها وارد مذاکره شده اند . آقای اوباما در مصاحبه ها، مواضع خود قبل از توافق اعلام کرده بود که تحریم های اعمال شده از طرف ما در حال فروپاشی بود و کشور ها دیگر حاضر نبودند بیش از این زیان بینند و اگر مذاکره صورت نمی گرفت و به توافق نمی رسید خود را از تحریم ها کنار می کشید. امروز متوجه شدیم که در اینجا تحلیل آقای اوباما درست از آب درآمد یعنی اگر ما به مواضع خود اصرار می ورزیدیم و پایبند می ماندیم و مردم و مسئولین شعارهای خود را از جمله اقتصاد مقاومتی که توسط مقام معظم رهبری تعیین شده بود را گوش مي كرديم و برای انجام آنها اقدام و عمل را به کار می بردیم اولا اصولا تحریمی شکل نمی گرفت زیرا دشمن از تاثیر آن نا امید می ماند ثانیا دشمن به اعمال تحریم بیشتر تشویق نمی شد و ثالثا تحریم های مصوب قبلی نیز فرو می‌پاشید.
قديري ابيانه با بيان اينكه آمریکایی ها در تحلیل هایشان به این نتیجه رسیدند که وضعیت اقتصادی ایران به گونه ایی است که طی سال آینده بر مشکلاتش افزوده می شود و ایران به خاطر رفع این مشکلات ناچار خواهد شد امتیازات بیشتری را در دیگر زمینه ها متقبل شود و از مواضع خود کوتاه بیاید گفت: آمریکا پیش بینی این تحلیل را تا حدودی مبتنی بر داده های اقتصادی مطرح کرده است. واقعیت این است که اگر به اقتصاد مقاومتی عمل نکنیم و مردم و مسئولین خود را نسبت به محقق شدن این امر متعهد نبینند و به وظیفه خود عمل نکنند بر دشواری های اقتصاد ایران افزوده خواهد شد. اما اگر همه مردم و مسئولین اوضاع را درک نموده و در زمینه تحقق اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل نمایند تحریم ها خود به خود لغوخواهد شد. همگان می دانند که شدیدترین تحریم ها در طول تاریخ علیه ایران اعمال شده است مخصوصا در امور هسته ایی و موشکی این تحریم های اخیر بی سابقه بوده اما هم ایران توانست در زمینه هسته ایی پیشرفت های گرانی داشته باشد و به دستاورد هایی نایل آید که دوست و دشمن را حیرت زده کند و در زمینه موشکی و سایر تسلیهات نظامی هم ایران به یک قدرت قابل توجه جهانی امروزه تبدیل شده است . عامل مهم این پیشرفت کار و تلاش بی وقفه عناصر دست اندر کار این صتایع بوده کسانی که تا پای جان از خود مایه گذاشتند. اگر این کار و تلاشی که در صنعت موشک و اسلحه سازی صورت گرفت در هر بخش دیگری صورت گیرد موفقیت آن حتمی خواهد بود. اما متاسفانه هم در ضمینه مدیریت دچار ضعف هستیم و هم فرهنگ عمومی کار و مصرف در وضعیت مناسبی به سر نمی برد.
وي افزود: دولت متاسفانه به وظیفه خود در رابطه با اقتصاد مقاومتی عمل نمی کند و منافع حزبی و جناحی و پیروزی در انتخابات برایش مهم تر است. و مردم نیز برای اصلاح سبک اقتصادی و فرهنگی زندگی خویش اقدام لازم را انجام نداده اند. درحالیکه بهترین مدیریت ها و بهترین سیاست ها بدون مشارکت مردم عقیم خواهد بود. شراط به گونه ایی است که رییس جمهوری که می گفت برجام آفتاب تابان است اینک با تعبیر ابرهای گذرا از آن یاد می کند. او که می گفت در روز امضا برجام همه تحریم ها فرو پاشیده خواهد شد امروزه می گوید: "تنها سه ماه از برجام گذشته سی سال که نگذشته! چرا اینقدر متوقعید؟!" دولت به جای اینکه از آمریکا مطالبه‌گری کند و به او فشار آورد درصدد توجیه عملکرد بد برجام است و هر نوع مشکلی را به دولت گذشته نسبت می دهد . گویی در جهان یک مشکل بیشتر وجود ندارد آن هم همان دولت قبلی است.
اين كارشناس مسائل استراتژيك در پاسخ به اين سوال اگر جمهوری خواهان به روی کار بیایند و برجام را نقض شود، ایران می تواند بالافاصله کارهای تعطیل کرده گذشته خود را دوباره از سر گیرد گفت: ایران قائدتا باید در صورت لغو برجام توسط آمریکا و هم پیمانانش تعهداتی را که داده است نادیده بگیرد، اما برای اینکه اولا آمریکا ناچار به عمل به تعهداتش باشد و ثانیا در صورت نقض آن ایران نیز آن را به کنار بگذارد باید خود را تقویت کند. لذا معتقد هستم عملکرد دولت و ملت ایران خصوصا در 7-8 ماه آینده که انتخابات آمریکا و نتیجه اش در راه است باید در آمارها و واقعیت های اقتصادی نمود پیدا کند و این مسئله از اهمیت زیادی برخوردار است. ما باید در این چند ماه در سبک کار کردن و مصرف کردن خود تغییر ایجاد کنیم، سیاست های دولت را اصلاح کرده و اقدام و عمل در زمینه اقتصاد مقاومتی که شعار امسال است، انجام دهیم. این عملکردها و نتیجه اش از اهمیت فوق العاده ایی در رفتار و عملکرد طرف های مقابل ما برخوردار است.
وي افزود: در این مدت، یعنی تا پایان انتخابات ریاست جمهوری امریکا رفتار دولت و ملت ایران توسط جهانیان رصد خواهد شد. باید یک تغییر مخصوص و یک جهش خاص در این زمینه مشاهده شود ضروری است مردم به جد و با قاطعیت و گستردگی عملا کالاهای مصرفی خارجی را تحریم کنند، ساعات کاری مفید خود را باید جهشی افزایش دهند، ایرانیها باید خود را از قرار داشتن در لیست پر مصرف ترین ملت ها نجات دهند و اگر نه در صحنه های رویارویی، دشمن به دنبال امتیاز خواهی های گسترده تر خواهد بود بدون اینکه امتیازی بخواهد بدهد.
امروز اقدام و عمل در زمینه اقتصاد مقاومتی برای همه دلسوزان کشور، اعم از مسئولین و تک تک ایرانیان یک واجب عینی است و غفلت از آن می تواند جبران نا پذیر باشد.

۱۳۹۵/۲/۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...