نسخه چاپی

نفر دوم بانوان شطرنج گرند پری در گفت و گو با نما:

می خواهم دربین 10 شطرنج‌باز برتر دنیا باشم!

عکس خبري -مي خواهم دربين 10 شطرنج‌باز برتر دنيا باشم!

“مسابقات گرند پری بانوان پنج مرحله ای شد و جدیدا یك‌مرحله دیگر نیز به مراحل آن اضافه شده است. من قبل از این‌اتفاق تصمیم داشتم در گرندپریكس گرجستان شركت كنم اما فرصت كمی تا گرجستان داشتم. با شرایط پیش آمده من هم گرندپریكس روسیه را انتخاب كردم تا فرصت بیشتر برای تمرین در این رقابت‌ها داشته باشم. هدفم قرارگرفتن دربین 10 شطرنج‌باز برتر دنیاست.

گفتگو: علیرضا حاجی میرزابابا- سارا سادات خادم الشریعه از 9 سالگی شطرنج را شروع کرده، اولین مربی او استاد هرندی بسیار سریع آینده خوبی را برای او در این رشته پیش‌بینی می کند و در آموزش وی بسیار موفق بوده است به طوری که در سن 12 سالگی موفق به کسب مدالهای طلا در کشور، آسیا و جهان می شود و در همان سال نایب قهرمان بانوان کشور. دختری که در ابتدا تصور می کرد بازی شطرنج با تاس است حالا به جایی رسیده که توانسته قهرمانان دنیا را شکست دهد و در سن 18 سالگی خود را به عنوان یک نابغه در شطرنج جهان معرفی کند، سارا سادات خادم‌الشریعه آرزو دارد که به جمع 10 نفر برتر جهان برسد و روزی قهرمان جهان شود، او در مسابقات گرند پری توانست نایب قهرمان شود و بسیاری از استاد بزرگان دنیا را شکست دهد.



 به عنوان اولین بانوی زن که در مسابقات گرند پری شرکت کرد، حال و هوای این مسابقات را برای خوانندگان ما توضیح دهید؟

تیم ایران شطرنجبازان خوبی در بخش بانوان دارد که می توانستند جای من در گرند پری باشند. خوشحالم که این فرصت به من داده شد و اولین بانوی ایرانی بودم که حضور در این رقابت ها را تجربه کرد. رقابت با برترین شطرنجبازان دنیا افتخار است. من کم سن و سال ترین شرکت کننده این دور گرند پری بودم. رقابتها بسیار نزدیک به هم بود و تمامی بازی ها سخت دنبال شد ولی سخت‌ترین حریفم بازیکن روس بود.
 
 خودتان هم فکرش را می کردید که به مقام نایب قهرمانی گرند پری برسید؟

پیش بینی می کردم که ششم شوم که خوشبختانه دوم شدم. البته ششم شدن در بین برترین شطرنجبازان جهان هم کار سختی است. حتی اگر در مرحله بعد گرند پری هم ششم شوم جایگاه خوبی است.


 چه اتفاقی افتاد که از رتبه حدسی خودتان هم بالاتر رفتید؟
 بیش ازهمه چیز تمرین زیاد روی نایب قهرمانی‌ام اثر گذاشت. آن10 روزی که با مربی اوکراینی تمرین کردم خیلی مفید واقع شد. این مقام به پیشرفتم در ادامه راه کمک بسیاری خواهد کرد.
 
 هدفتان از شرکت در این مسابقات چیست؟

“مسابقات گرند پری بانوان پنج مرحله ای شد و جدیدا یک‌مرحله دیگر نیز به مراحل آن اضافه شده است. من قبل از این‌اتفاق تصمیم داشتم در گرندپریکس گرجستان شرکت کنم اما فرصت کمی تا گرجستان داشتم. با شرایط پیش آمده من هم گرندپریکس روسیه را انتخاب کردم تا فرصت بیشتر برای تمرین در این رقابت‌ها داشته باشم. هدفم قرارگرفتن دربین 10 شطرنج‌باز برتر دنیاست.


 از حالا به بعد سری در سرهای بزرگ شطرنج دنیا خواهیم داشت؟
 ایران پر از استعدادهای نوجوان و نونهال شطرنج باز است. بازیکنی همچون علیرضا فیروزجا با 13 سال سن قهرمان کشور می‌شود. باید از این استعدادها حمایت شود تا بتوانیم نتایج خوبی را کسب کنیم. اگر به خوبی حمایت شویم حتی می‌توانیم در رده‌های اول دنیا جای داشته باشیم.
 
 چه باید کرد که از این موفقیت ها بیشتر دید؟
 شطرنج رشته ای است که بیشتر خانواده‌ها حمایت می‌کنند. مدیریت خوب فدراسیون به همراه حمایت مالی می‌تواند موفقیت‌های نوجوانان شطرنج باز ایرانی را در رده جوانان و حتی بزرگسالان تکرار نماید.


 چگونه می شود همیشه در گرند پری بود و خوب باشیم ؟

برای حضوری پرقدرت در گرند پری باید در مسابقات معتبر شرکت کنم تا آمادگی لازم را کسب کنم. من نیاز به حضور یک مربی دائم خارجی دارم. متاسفانه مربیان خارجی که به ایران می آیند به طور مقطعی با شطرنج‌بازان کار می‌کنند. داشتن یک مربی خوب خارجی خیلی روی نتایجم تاثیرگذار است. من یک مربی هلندی به صورت شخصی داشتم که خیلی به من کمک کرد و اطلاعات زیادی به من داد. هزینه مربی هلندی را خودم به صورت شخصی پرداخت می‌کنم.


 وضعیت شطرنج در ایران را چگونه می بینید؟
 پتانسیل در بین نوجوانان هم دختر و هم پسر بسیار عالی است. در برخی رده‌های سنی بازیکنان ما در رتبه اول ریتینگ جهان قرار دارند. مدیریت خوب فدراسیون به همراه حمایت مالی می‌تواند موفقیتهای نوجوانان شطرنجباز ایران را در رده جوانان و حتی بزرگسالان تکرار نماید.

۱۳۹۵/۲/۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...