نسخه چاپی

خبر نماینده ویژه سازمان ملل در مورد مذاكرات ژنو

نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه از تحقق پیشرفت در دور دوم مذاكرات حل بحران سوریه در ژنو خبر داد.

به گزارش نما ، روسیا الیوم نوشت: استفان دی میستورا نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه در تازه ترین گزارش خود برای شورای امنیت سازمان ملل اعلام کرد که آتش بس در سوریه همچنان پایدار است، اما هر لحظه احتمال فروپاشی آن وجود دارد.

دی میستورا در این گزارش خود که آن را از طریق ویدئو کنفرانس برای شورای امنیت سازمان ملل قرائت کرد، افزود: دور دوم مذاکرات ژنو درباره سوریه در سایه تشدید درگیری ها و نقض مکرر آتش بس برگزار شد.

وی افزود: در صورت پایبندی به آتش بس به هیئتهای سوری اجازه داده می شود که به میز مذاکرات بازگردند.

نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه همچنین بر اهمیت نقش روسیه و آمریکا در پایبندی به آتش بس در سوریه خبر داد.

تصمیم دی میستورا برای برگزاری دور جدید مذاکرات حل بحران سوریه

دی میستورا با بیان اینکه قصد دارد دور جدیدی از مذاکرات حل بحران سوریه را ماه می آینده برگزار کند خواستار برگزاری نشست گروه بین المللی کمک به حل بحران سوریه قبل از آن شد.

نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه در ادامه گزارش خود افزود: تعلیق مذاکرات از سوی معارضان ریاض، بر مذاکرات تاثیر نمی گذارد.

دی میستورا گفت که معارضان و نمایندگان دولت سوریه پیشنهادهای زیادی را برای دوره انتقالی مطرح کرده اند. را جمع کرده است.

دی میستورا گفت که سندی مشتمل بر مواضع هیئتها در باره انتقال سیاسی در سوریه را آماده کرده است.

موافقت مذاکره کنندگان سوری با تشکیل هیئتی انتقالی

وی تاکید کرد که شرکت کنندگان در مذاکرات سوریه با تشکیل هیئتی انتقالی در این کشور که قانون اساسی جدید را تدوین خواهد کرد، مواففقت کرده اند.

دی مستورا گفت که پیش نویس قانون اساسی جدید همه پرسی عمومی را مطرح خواهد کرد و انتخابات در پایان دوره انتقالی برگزار می شود.

وی در بخش دیگری از این گزارش خود افزود؛ طرفهای سوری با مشارکت نمایندگانی از دولت فعلی و معارضان و مستقلان در این هیئت انتقالی موافقت کرده اند. این طرفها همچنین بر سر ضرورت اجرای قطعنامه مربوط به مبارزه با تروریسم شورای امنیت به توافق رسیده اند.

نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه گفت که در دور اخیر مذاکرات سوری سوری در ژنو به موضوع سرنوشت بشار اسد رئیس جمهور این کشور و اسامی نامزدهای مشارکت در دوره انتقالی پرداخته نشد.

تحقق پیشرفت در مذاکرات ژنو

دی مستورا از تحقق پیشرفت در دور دوم مذاکرات ژنو خبر داد و در این زمینه به اهمیت دولت جدید در چارچوب انتقال سیاسی و قانوئن اساسی جدید اشاره کرد.

وی از هرگونه اظهار نظر درباره حضور نمایندگانی از گروه تروریستی جیش الإسلام در مذاکرات ژنو خودداری کرد و گفت که شورای امنیت سازمان ملل متحد فقط دو گروه تروریستی داعش و جبهه النصره را تروریست می داند.

دی میستورا ضمن ابراز امیدواری برای یافتن ساز و کاری برای بیان نظرات و مواضع کردها در مذاکرات سوری سوری گفت: کردها در سوریه همان مردم سوریه هستند و رأی خاص خودشان را دارند و من همه تلاشم را می کنم که مذاکرات فراگیر باشد.

سندی که دی میستورا آن را ارائه کرده است بر اهمیت انتقال به برگزاری مذاکرات مستقیم بین گروههای سوری اشاره می کند.

دی میستورا هفته آینده با لاوروف دیدار خواهد کرد

یک منبع در وزارت خارجه روسیه امروز پنج شنبه گفت که دی میستورا هفته آینده به مسکو سفر و با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه دیدار می کند.

وی افزود: قرار است در دیدار دی میستورا و لاوروف در مسکو درباره نتایج مذاکرات سوری در ژنو و چشم اندازهای دوره آینده این مذاکرات گفتگو شود.

این منبع تاکید کرد که ادامه مذاکرات به شکل با ثبات نیازمند این است که همه شرکت کنندگان مواضع سازنده ای اتخاذ و جنبه فراگیر بودن این مذاکرات را تامین کنند.

۱۳۹۵/۲/۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...