نسخه چاپی

نگرانی ساكنین فلسطین اشغالی از افزایش نفوذ سلفی‌گری

سلفی ها از طریق شبكه های اجتماعی، باشگاه ها و مساجد مختلف فعالیت می كنند و ریختن خون فرهیختگان فلسطینی را به علت مواضع فكری و سیاسی شان مباح می دانند.

به گزارش نما به نقل از صدا و سیما، روزنامه الحیات در پایگاه اینترنتی خود نوشت: اعراب ساکن اسرائیل [سرزمین های اشغالی 1948میلادی ] از دو سال پیش تحت نفوذ روز افزون سلفی ها و اسلام گرایان تندرو هستند. این دو با تهدید، حمله و ایجاد رعب و وحشت در میان شهروندان موفق شده‌اند جلوی فعالیت های فرهنگی، هنری و ورزشی را به بهانه ها و انگیزه های مختلف در رأس آن «اهانت به اسلام» بگیرند.



فعالیت تندروها در اسرائیل از دو سال پیش و زمانی آغاز شد که دهها نفر از جوانان تندروی ساکن شهر عکا به زور مانع نمایش آثار هنری کمدی منتقدانه فلسطینی ها به بهانه اهانت به شریعت و اسلام شدند.



با فشار امامان مساجد و سلفی های تندروی شهر سخنین که مسیحیان حدود ده درصد جمعیت آن را تشکیل می دهند اجازه اکران فیلم «المخلص» درباره زندگی [حضرت] مسیح به بهانه این که محتوای آن درست نیست، داده نشد. هفته گذشته شهرداری سخنین با فشار اسلام گرایان نام یکی از مدارس این شهر را از «ام کلثوم» به «فاروق» تغییر داد.



با وجود افزایش انتقادات از پدیده محدود کردن آزادی‌ها، سلفی ها به دخالت در زندگی اجتماعی و فرهنگی عرب های این منطقه ادامه دادند. سلفی ها از طریق شبکه های اجتماعی در مجامع، باشگاه ها و مساجد مختلف فعالیت می کنند و مبتکران و فرهیختگان فلسطینی را کافر و ریختن خون آنان را به علت مواضع فکری و سیاسی شان مباح می دانند.



سکولارها درباره خطر تفکر مبتنی بر ایجاد رعب و وحشت سلفی ها برای بافت ملی و اجتماعی فلسطینی های ساکن اسرائیل هشدار می دهند.



قرار است مرکز حقوقی «مساوات» که در بین عربهای ساکن اسرائیل فعالیت دارد، روز سه شنبه سمیناری با عنوان «فرهنگ ما در خطر است... راه های مقابله» برگزار کند. افراد زیادی برگزاری این سمینار را اقدامی جسورانه می دانند.



جعفر فرح، مدیر مرکز معتقد است در این سمینار یک پدیده جدید و عجیب که به جامعه، فرهنگ و هویت ما راه یافته است، یعنی تلاش های تندروهای اسلام گرا و سلفی بررسی خواهد شد.

۱۳۹۵/۲/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...