نسخه چاپی

نماینده ولی فقیه در سپاه:آثار نفوذ را ادراك فرهنگی مردم می‌بینیم

نماینده ولی فقیه در سپاه با اشاره به آثار نفوذ و كج فهمی از دین در عصر غیبت و دوران حاضر گفت: نسبت به بدعت، بدفهمی و كج فهمی از دین و مبانی اسلام باید روشنگری و آگاه سازی صورت پذیرد.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، حجت الاسلام والمسلمین علی سعیدی در همایش فرماندهان، مسئولین، اساتید و مربیان عقیدتی سیاسی سپاه که به مناسبت روز گرامیداشت عقیدتی سیاسی برگزار شد با اشاره به عوارض و پیامدهای کج فهمی و بد فهمی از دین اظهار کرد: شهید مطهری از چهره های پیشتاز در آسیب شناسی دین بودند و مانند یک طبیب فوق تخصصی که بیماری های عصر خود را معاینه می کند بیماری های آن عصر را مورد واکاوی قرار داد و به آن مقداری که در توان علمیشان بود درمان می کرد.

سعیدی افزود: یکی از مشکلات اساسی مخاطبین ادیان الهی در طول تاریخ بد فهمی و کج فهمی از دین و آیین الهی است.

وی با تاکید بر ضرورت آسیب شناسی دین خاطرنشان کرد: همانطور که بدن انسان دچار آسیب می شود آیین و شریعت های الهی نیز گرفتار آسیب و آفت می شوند و نیاز به درمان دارند که اگر درمان نشوند آیین و شریعت می میرند و از صحنه خارج خواهند شد.

نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران با بیان اینکه تاثیر در ادراک خواص مهمترین عامل انحراف در تاریخ بوده است گفت: اگر نفوذ را به معنای تصرف در فکر و ادراک معنا کنیم نفوذ سیاسی به معنای تصرف دشمن یا عناصر منحرف خودی در ادراک سیاسی و معرفتی و اعتقادی خواص می شود.

وی تصریح کرد: اگر نفوذ فرهنگی را هم تصرف دشمن در فرهنگ جامعه بدانیم یعنی دشمن در ادراک فرهنگی مردم تصرف کرده است.

حجت الاسلام والمسلمین سعیدی با اشاره به علت فروپاشی جماهیر شوروی اظهار کرد: گورباچف می گوید آن زمانی شوروی سقوط کرد که صف مک دونالد در مسکو بیش از یک کیلومتر امتداد داشت یعنی ظرف دو دهه امریکا چنان در فکر مردم انقلابی شوروی نفوذ کرد که آرزوی آنها تنها این بود که یک شعبه در مک دونالد در مسکو تاسیس شود این یعنی تصرف در ذهن و ادراک فرهنگی مردم.

وی با اشاره به عوارض و پیامدهای بدفهمی از دین سه نوع آسیب از ناحیه دشمن به ایین الهی را برشمرد و تاکید کرد: اولین آسیب از ناحیه دشمن این است که برای چهره دین خدا و پیامبر (ص) بدل سازی می کند. دومین آسیب هم از سوی متولیان دین است یعنی اگر بدفهمی از دین داشته باشند به آیین الهی آسیب وارد می کنند. سومین نوع آسیب نیز بد پیاده کرده و بد اجرا کردن دین است.

سعیدی ضمن برشمردن پیامدهای کج فهمی دینی گفت :اولین نمونه تاریخی کج فهمی از دین مربوط به اربابان کلیسا در قرون وسطی می شود. امام خمینی (ره) در مقطعی فرمودند من زمانی که در فیضیه فلسفه تدریس می کردم کوزه آبی که فرزند من از آن می نوشید را آب می کشیدند و ما را نجس می دانستند، زیرا من فلسفه می گفتم. ممکن است ما هم به آسیب اربابان کلیسا و کج فهمی از دین دچار شویم.

سعیدی نتیجه بد معرفی کردن انسان و تحقیر کردن انسانیت را در قرون و سطی اومانیسم دانست و تاکید کرد: در آن دوران انسان را محقر می شماردند، به همین دلیل باعث شد عده ای برخاستند و در واکنش به این نوع از تفکر تمام اصالت را به انسان بخشیدند.

نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران با بیان اینکه رهبانیت و انزواطلبی و بد معرفی کردن زهد از پیامدهای کج فهمی از دین در دوره قرون وسطی بود گفت: نتیجه این نوع کج فهمی ولنگاریسم و لیبرالیسم شد این اندیشه زایده اندیشه افراطی اربابان کلیسا بود.

وی سومین پیامد کج فهمی در دوران قرون وسطی را تصرف در رد و قبول اعمال و احکام الهی دانست و تاکید کرد: در آن دوران اربابان کلیسا می گفتند ما حق تصرف در اعمال افراد را داریم و آمرزش فروشی و بهشت فروشی می کردند. نتیجه آن این شد که عده ای وحی الهی را زیر سوال بردند و همه چیز را بر پایه عقلانیت معرفی کردند.

سعیدی با بیان اینکه دو جریان اصلاح طلب که در مسیحیت ایجاد شد در آسیب شناسی های خود از دین در معرض انحراف قرار گرفت گفت: امروز برخی عده ای از عمامه به سرهای ما فکر می کنند برخی مشکلات را می توان با توسل به سکولاریسم غربی حل کرد.

وی دومین تجربه کج فهمی در تاریخ را پس از رحلت پیامبر (ص) عنوان کرد و گفت: همه رهبران الهی استانداردهایی را برای خود تعریف کرده اند که به هیچ وجه این استانداردها قابل تغییر نیست. به عنوان مثال وحی و عصمت پیامبر (ص)، علم غیب در امام، اجتهاد و عدالت در ولی فقیه، ملازمه بین خالقیت و شارعیت و فصل الخطاب بودن پیامبر (ص) و امام (ره) و ولی فقیه در تمام ادوار تاریخ از جمله استانداردهایی است که قابل تغییر نیست، اما متاسفانه ما تفکراتی خلاف این مساله را در برخی عمامه به سرها مشاهده می کنیم.

نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران با اشاره به بدفهمی و کج فهمی از دین و مبانی اسلام در عصر غیبت گفت: در طول هزار سال گذشته بلاهایی بر سر آیین الهی آوردند، به عنوان مثال انجمن حجتیه برداشت های غلطی را از انتظار داشت. در سیاست نیز عده ای نظراتی خلاف مبانی اسلام ارائه کردند.

سعیدی با اشاره به کج فهمی پس از حاکمیت دینی با محوریت ولایت فقیه گفت: در عصر حاکمیت دینی ما شاهد کج فهمی از دین هستیم، از جمله بد فهمی نسبت به حاکمیت دینی که در آثار برخی نظریه پردازان مشاهده می کنیم. چه دلیلی دارد در عصر ولی فقیه ما شاهد کج فهمی افراد نسبت به دین باشیم؟ کج فهمی که در سه حلقه کارگزاران، اصلاح طلبان و کیان و حلقه نیاوران بروز و ظهور پیدا کرده است.

نماینده ولی فقیه در سپاه با اشاره به لزوم آگاهی بخشی بسبت به بدعت ها و برداشت های ناقص و کج فهمی ها از دین خاطرنشان کرد: ما با چالش هایی در حوزه فهم از دین رو برو هستیم که اگر امروز شهید مطهری بودند با شیوه و ادبیات دیگری با این چالش ها مقابله و مواجهه می کردند.

وی در پایان با تأکید بر ضرورت واکسینه کردن جامعه و هم چنین پاسداران و بسیجیان در برابر پدیده نفوذ، بدعت و کج فهمی از دین تصریح کرد: ما امروز آثار نفوذ را در اندیشه سیاسی برخی مسئولین و نیز ادراک فرهنگی شماری از مردم می بینیم و لذا بایستی نسبت به آن روشنگری و آگاه سازی صورت پذیرد.

۱۳۹۵/۲/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...