نسخه چاپی

ایران باید در اقتصاد معدنی جهان تاثیرگذار باشد

ایران با توجه به وسعت و تنوع ذخایر معدنی و مزیت های عناصر نادر خاكی به كشور تاثیرگذار در اقتصاد معدنی جهان تبدیل شود.

به گزارش نما به نقل از خبرگزاری صداوسیما، دکتر امیر بیژن یثربی عضو هیات علمی دانشگاه اکستر انگلستان در مصاحبه با رادیو اقتصاد اظهار داشت: اینکه مقام معظم رهبری فرموده اند فقط 14 درصد از ظرفیت معدنی کشور استفاده می شود نشان می دهد که باید در این عرصه بیشتر تلاش کنیم و حداقل نمره 50 درصد را کسب کنیم.

وی افزود: ظرفیت گسترده ای در حوزه معدنی داریم که می تواند بستر وسیعی برای تولید ثروت و ایجاد رفاه فراهم آورد.

یثربی گفت: در حال حاضر صنایع معدنی فلزات به سمت تولید صنایع برتر و فناوری بالا حرکت می کند و جهان در حال تمرکز سرمایه گذاری بر روی عناصر معدنی نادر خاکی است و فلزات قدیمی اگرچه ارزشمند است اما جایگاه خود را به تدریج از دست می دهد.

وی افزود: ایران هم باید به سمت تولید این دسته از عناصر معدنی حرکت کند و می توان از سرمایه گذاری داخلی و خارجی استفاده کرد.

این اقتصاددان معدنی اظهار داشت: در سال اقتصاد مقاومتی باید همه تلاشها به سمت تولید حرکت کندو اقتصاد مقاومتی هم به جز تولید هدف دیگری ندارد و باید میزان مصرف را کاهش دهیم که این روند به رونق بازار کار هم کمک خواهد کرد.

وی افزود: دوره پسابرجام را می توانیم به بازی برد- برد در اقتصاد ملی تبدیل کنیم و باید میان اقتصاد مقاومتی و پسابرجام یک ارتباط و همبستگی ایجاد شود و همه در کنار هم باشیم و صنایع معدنی مبتنی بر فلزات و عناصر نادر خاکی را توسعه دهیم و آینده فلزات پایه خیلی امیدآفرین نخواهد بود و باید به فکر عناصر مواد معدنی هایتک باشیم که در صنایع بسیار حساس مانند صنایع ماهواره ای و رایانه ای استفاده می شود و ارزش افزوده بسیار بالایی هم دارد.

دکتر یثربی تصریح کرد:‌اگر در این حوزه سرمایه گذاری ها را افزایش دهیم با توجه به اینکه ایران جمعیت تحصیلکرده خوبی در بخش معدن و همچنین انرژی ارزان تر در اختیار دارد می توانیم در آینده با تولید فلزات بسیار کاربردی اقتصاد جهانی را به خود وابسته کنیم و آنها به محصولات معدنی نوین ایران نیاز خواهند داشت و قدرت چانه زنی ما هم بالا خواهد رفت.

وی افزود:‌ دولت باید برنامه جامع بخش معدن را تدوین و اجرایی کندو توسعه تولید ماشین آلات معدنی هم از فرصتهای دیگر سرمایه گذاری است.

۱۳۹۵/۲/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...