نسخه چاپی

محمدابراهیم رضایی در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی نما:

شوراها با مشكل قانونی مواجه اند و آینده خوبی برایشان پیش بینی نمی شود

عکس خبري -شوراها با مشکل قانوني مواجه اند و آينده خوبي برايشان پيش بيني نمي شود

عضو كمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس گفت: شوراها دچار یك مشكل ریشه ای و اساسی هستند كه نمی توان آینده خوبی را برایشان پیش بینی كرد. تا كنون هم خیلی موفق نبوده اند.

محمدابراهیم رضایی در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی نما ، در خصوص وضعیت شوراهای اسلامی شهر و روستا گفت: با توجه به وضعیت کنونی شوراها، باید گفت که شوراها روز به روز به سمت قهقرا و پسرفت می روند. شوراها دچار یک مشکل ریشه ای و اساسی هستند که نمی توان آینده خوبی را برایشان پیش بینی کرد. تا کنون هم خیلی موفق نبوده اند و نمره خوبی را هم نمی توان به آنها اختصاص داد.

وی در توضیح علل این موضوع اظهار داشت: شوراها با مشکلات قانونی مواجه هستند. نگاه قانون اساسی به شوراها اینگونه است که آنها می توانند در کل مسائل یک شهر وارد بشوند و برنامه های توسعه ای فرهنگی، اقتصادی، عمرانی و رفاهی را طراحی، مدیریت و نظارت کنند. اما نظر شورای نگهبان این است که حیطه اختیار شوراها، صرفاً امور نظارتی است و نمی توانند وارد امور اجرایی شوند؛ یعنی شوراها صرفاً به عنوان یک ناظر می توانند چرخه برنامه ها و اجرای امور را تماشا کنند.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس افزود: شورای نگهبان، حتی عزل و نصب شهردارها را در حیطه شورای شهر نمی داند و اگر امروز شاهد این هستیم که این کار توسط شوراها انجام می گیرد، به خاطر این است که هنوز قانون قبلی در حال اجرا است و به محض اینکه قسمتی از قانون نیاز به اصلاح پیدا کند و مجلس قانون شوراها را به شورای نگهبان بفرستد، آنها این اختیاراتی که گفته شد را از شورای شهر خواهد گرفت. علاوه بر عدم اجازه انتخاب شهردار، اختیاراتی نظیر ورود به ماده 100 نیز از شوراها گرفته خواهد شد. بنابراین، با این وضعیت آینده خوبی را برای شوراها پیش بینی نمی کنیم.

نماینده خمین در خصوص ایرادات احتمالی قانون انتخابات شوراها گفت: بعد از انتخابات سال 92 با دعوت از تیم های تخصصی از سراسر کشور، سعی کردیم که ایرادات قانون انتخابات شوراها را تا جایی که امکان دارد شناسایی کنیم و سعی کردیم که در عمل، از آنها کاسته شود. اصلاحات لازم صورت گرفته است و شورا در این خصوص برنامه ای ندارد و اگر کسی فکر می کند که ایرادی وجود دارد، پیشنهاد بدهد تا ما در کمیسیون پیگیری کنیم. البته اصل گرفتاری، در شرح وظایف و حوزه اختیارات شوراهاست. آنجاست که شورای نگهبان یک نوع نگاه دارد و ما یک نوع نگاه دیگر. نگاه ما این است که شورا با این اختیارات، عملاً نمی تواند پاسخگو باشد، اما تفسیر شورای نگهبان این است که آنها صرفاً می توانند نظارت انجام دهند و حق اجرا ندارند.



رضایی در پاسخ به این سؤال خبرنگار نما ، که آیا نظارت نمایندگان مجلس بر انتخابات شوراها، باتوجه به مشغله های نمایندگان، یک نقطه ضعف تلقی نمی شود، بیان کرد: اتفاقاً اینم موضوع مورد ایراند ما نیز قرار گرفت و از شورای نگهبان خواستیم که مسئولیت نظارت بر این انتخابات را هم برعهده بگیرند اما آنها گفتند امکان ندارد. درواقع نظارت بر انتخابات شوراها و بررسی صلاحیت کاندیداهای آن، امری است که به شکل اجباری بر روی دست نمایندگان مانده است وگرنه خود ما نیز به این امر راضی نیستیم، چون کار بسیار سخت، وقت گیر، پر تنش و پر دردسری است.

وی در خصوص مدرک تحصیلی کاندیداهای انتخابات شوراها گفت: ارزیابی ما این است که این مقدار مدرک تحصیلی که در نظر گرفته شده است مناسب است و اینگونه نیست که به عنوان یک مانع قلمداد شود. سطح علمی مردم بالا رفته و دیگر توقع نمی رود که شورای یک شهر صدهزارنفری، مدرکشان کمتر از لیسانس باشد. البته برای آنهایی که یک دوره تجربه کار شورا را دارند، این موضوع استثنا است و مردم می توانند از تجربه آنها استفاده کنند.

۱۳۹۵/۲/۱۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...