نسخه چاپی

حسن لاسجردی در گفتگو با نما:

حضور پر رنگ شیعیان و طرفداران مقتدی صدر در عراق/ آمریكا به دنبال بازگشت به عراق است

عکس خبري - حضور پر رنگ شيعيان و طرفداران مقتدي صدر در عراق/  آمريکا به دنبال بازگشت به عراق است

یكی از موضوعاتی كه در حال حاضر برای آمریكا اهمیت دارد این مسئله است كه در تحولات سوریه و عراق و در رابطه با مبارزه با تروریسم این كشورها نقش مهم و اصلی را داشته باشد. به همین دلیل است كه ما در هفته های متمادی شاهد سفرهای بسیار آمریكایی ها به عراق و سوریه هستیم

در حالی که عراق درگیر با جنگ علیه داعش و اعتراضات داخلی است، آمریکائی ها سفرهای سر زده و ناگهانی خود به عراق را افزایش داده اند و در آخرین تحولات جو بایدن روز پنچ شنبه به عراق رفت. از طرف دیگر هفته قبل بین نیروهای پیشمرگه اقلیم و مردم منطقه طوزخورماتو در عراق درگیری به وجود آمد که جای تأمل دارد. درباره اقدامات آمریکائی ها، اعرضات در عراق و موضوع درگیری ها در طوزخورماتو، گفتگوی با دکتر لاسجردي، کارشناس مسائل منطقه انجام داده ایم که در ادامه می آید:
 
نما: باراک اوباما در هفته های قبل از امکان پاک سازی عراق در سال ۲۰۱۶ گفت و در همان روزها وزیر دفاع آمریکا سفر اضطراری به عراق داشت. آیا آمریکا به دنبال این است که پاک سازی عراق را به نام خود ثبت کند و اوضاع را به نفع خود مدیریت کند؟
 دکتر لاسجردي : یکی از موضوعاتی که در حال حاضر برای آمریکا اهمیت دارد این مسئله است که در تحولات سوریه و عراق و در رابطه با مبارزه با تروریسم این کشورها نقش مهم و اصلی را داشته باشد. به همین دلیل است که ما در هفته های متمادی شاهد سفرهای بسیار آمریکایی ها به عراق و سوریه هستیم . آمریکایی ها به تحولات منطقه مخصوصا عراق علاقمند هستند و در عین حال نوع روابطی که آمریکایی ها با دولت آقای عبادی دارند نشان از آن دارد که آمریکا منتظر چراغ سبزی از طرف عراق است. آمریکا بعد از جریان خروج نیروهایش که یک وجهه تبلیغاتی برای رای آوردن دوباره اوباما بود دوست دارد دوباره به عراق برگردد و نقش آفرینی کند. لذا به دنبال بازگشت به عراق و جایگیر شدن مخصوصا در دولت آقای عبادی رئیس جمهور عراق هستند. مثل اینکه آقای عبادی هم برخلاف آقای مالکی و رئیس جمهور های قبلی، بر این باور است که می تواند با آمریکایی ها راحت تر ارتباط برقرار کرده و کار کند و علاقه‌مند به بهره گیری از تجربه آمریکایی ها و نوع مدیریت آنها و همچنین جذب سرمایه آنها ست. در حال حاضر هم علت اصلی که آمریکایی ها به عراق برگشتند یکی نوع نگاه اوباما به تحولات داخلی عراق و مسائله داعش و حل موضوع تروریسم است و دیگری تمایل و انعطافی است که دولت آقای عبادی در خصوص مدیریت اطلاعاتی و مدیریت انتظامی به آمریکایی ها در خصوص عراق دارد.


 نما: اعتراضات کنونی در عراق و حضور پر رنگ شیعیان و طرفداران مقتدی صدر را چگونه ارزیابی می کنید. یعنی معترضان چه خواسته هایی دارند و آیا این خواسته ها سیاسی نیست؟

دکتر لاسجردي : طرح اعتراضی شیعیان مانند گذشته در رابطه با مبارزه با فساد و تغییر ساختار دولت است و از گذشته هم خواستار رسیدگی به این مسائله بودند. در یکسال گذشته که مسئله تروریسم کم شده و وضعیت معیشتی مردم کمی سامان یافته است، مردم تظاهرات را از سر گرفته اند زیرا که به ساختار نامناسب دولت اعتراض دارند و بحث هزینه های دولت در میان است. دولت در جواب این تظاهرات و اعتصاب ها قول خدمت مردم و مبارزه با فساد را داده است.
برای مبارزه با فساد دولت عراق چند گام هم برداشته است . گام اول برداشتن برخی از جایزه ها به مقامات بود که بیشتر در سطح معاونین و مشاورین اجرا می شد و در حال حاضر هم تلاش می کند تغییری در سطح بدنه دولت بدهد . آقای عبادی بر این باور است که بايد تیم طایفه ایی دولت را که ظاهرا سهمیه بندی سیاسی هستند عوض کند و وقتی این افراد کنار رفتند نسل بعدی را از گروهکار ها یا اصطلاحا از آنهایی که اهل عمل و فن و به دور از گرايش هاي سياسي هستند به روی کار بیاورد. در کل تلاش دولت عراق در حال حاضر این است که بتواند این فضا را مدیریت کند. اما به جهت اینکه تحولات عراق و مشکلات عراق مانند تروریسم ، معیشت ، ساختار دولتی ، سازندگی و سرمایه گذاری بسیار زیاد است اگر دولت بخواهد همه اینها را انجام دهد نه توانش را دارد و نه شرایط فعلی عراق ایجاب می کند که این کارها را انجام دهد لذا دولت در حال تلاش است با تغییراتی که انجام مي دهد به نوعی یک مسکن مقطعی برای اعتراضات و مطالبات مردم عراق فراهم کند.


 نما: مسئله مهم دیگر که این روزها در عراق وجود دارد، تحرکات اقلیم کردستان است که درگیری این روزها بین منطقه ترکمن نشین طوزخورماتو و پیشمرگه های کرد، نشان داد که مسئولان اقلیم اهدافی خارج از قانون دارند. در این زمینه توضیحات بیشتری بفرمائید.

در هفته های گذشته موضوع آزاد سازی موسل مطرح شد و برخی از نیروهای مردمی که به هشتم شرقی معروف هستند خودشان را آماده کردند که به بعضی از این مناطق بروند تا زمینه های آزاد سازی موصل را فراهم کنند. ورود نیروهای هشتم شرقی یا نیروهای مردمی باعث شد که مناطق کرد نشین یا مناطق ترکمن نشین که خودشان مسلح هستند خودمختار اداره می شوند و خودشان را از لحاظ مسائل امنیتی اداره کنند همين امر موجب شد كه در این فضا اختلافاتی برایشان پیش بیاید و اصطلاحا وارد یک جنگ مقطعی شهری بشوند و روی هم اسلحه بکشند .
چیزی که شاید خیلی مهم باشد این است که همه ی این اتفاقات امنیتی یک موضوع گذرا است و به نظر من موضوع اینقدر عمیق نیست که به بحران تبدیل شود.

۱۳۹۵/۲/۱۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...