نسخه چاپی

نوشیدنی ها و مواد غذایی كه مانع جذب آهن می شوند

آهن یك عنصر اساسی است و كمبود آهن می تواند علائمی نظیر خستگی، سردردهای خفیف، سرگیجه و تنگی نفس را به همراه داشته باشد.

به گزارش نما به نقل از به نقل از مهر، مطالعات نشان می دهند اکثر زنان دچار کم خونی یا آنمی هستند. کم خونی می تواند مشکلات جدی برای سلامت به همراه داشته باشد. طبق مطالعات مصرف برخی از مواد خوراکی می تواند با فرایند جذب آهن تداخل یابد که فرد دچار کم خونی باید در مصرف آنها اعتدال داشته باشد.

طبق مطالعات چای سیاه و دم نوش های گیاهی می توانند ۵۰ تا ۷۰ درصد مانع جذب آهن شوند. اگر قادر به کنار گذاشتن چای نیستید، فقط آن را بین وعده های غذایی، و نه همراه با غذا، مصرف کنید.

قهوه هم همانند چای، نوشیدنی دیگری است که می تواند موجب اختلال در جذب آهن بدن شود. از آنجائیکه قهوه و چای حاوی پلی فنول هستند به طور مستقیم در ممانعت از جذب آهن نقش دارند.

مطالعات دیگری نشان می دهند که کاکائو هم می تواند تا حدود ۷۱ درصد مانع از جذب اهن شود. از اینرو در صورت ابتلا به کم خونی، میزان شکلات مصرفی تان را کاهش دهید.

پروتئین های سویا و یا حتی محصولات سویا هم به طریقی مانع از جذب آهن می شوند چرا که سویا حاوی اسیدی موسوم به فیتات است. این اسید تمایل به پیوند با آهن دارد و از اینرو مانع از جذب آهن توسط بدن می شود.

مواد خوراکی غنی از کلسیم نظیر شیر و سایر محصولات لبنی هم به بازدارنده های جذب آهن معروف هستند. افراد مبتلا به کم خونی باید در مصرف ماست، پنیر، کشک اعتدال را رعایت کنند.

تخم مرغ هم حاوی پروتئینی است که با آهن پیوند خورده و مانع از جذب آن توسط بدن می شود.

۱۳۹۵/۲/۱۲

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...