نسخه چاپی

رهامی: فراكسیون 169 نفره در مجلس دهم تشكیل می شود

رییس كمیته ائتلاف و رایزنی اصلاح طلبان گفت: فراكسیون اصلاح طلبان در مجلس دهم با توجه به تركیب راه یافتگان از فهرست اصلاح طلبان، حامیان دولت و احزاب معتدل 169 نفره خواهد بود.

به گزارش نما، حجت السلام و المسلمین محسن رهامی در گفت و گو با ایرنا افزود: مشغول رایزنی و تبادل نظر برای رسیدن به مدلی مشخص برای ریاست مجلس و كمیسیون ها تا هفتم خرداد هستیم.
وی درباره فراكسیون های مجلس دهم و رویكرد اصلاح طلبان در انتخابات مجلس تاكید كرد: در مجلس هم میان اصلاح طلبان و علی لاریجانی رقابتی ایجاد نخواهد شد و سعی خواهیم كرد در قالب یك فراكسیون همكاری كنیم.
رییس كمیته ائتلاف و رایزنی اصلاح طلبان همچنین در تحلیل خود از نتیجه انتخابات مجلس دهم اظهارداشت: با توجه به این كه اصلاح طلبان و حامیان دولت اكثریت مطلق مجلس دهم را به دست آوردند می توانیم هیات رییسه‌ قوی تشكیل دهیم.
رهامی افزود: درست است كه در آمار منتشر شده تعداد نامزدهای راه یافته از فهرست امید 125 نفر هستند اما با توجه مجموع راه یافتگان به مجلس از فهرست اصلاحات، حامیان دولت و نیروهایی كه به طور اختصاصی از احزاب معتدل نامزد بوده‌اند به احتمال زیاد فراكسیون اصلاح طلبان در مجلس دهم 169 نفره خواهد بود.
رهامی خاطرنشان كرد: در مجلس دهم سعی خواهیم كرد با نیروهای معتدل یك فراكسیون را تشكیل دهیم و در این فراكسیون قوی تحت هر عنوانی متشكل شویم و از تشتت و اختلاف پرهیز كنیم.
وی درباره انتخاب ربیس مجلس دهم نیز گفت: بحث ریاست مجلس مطرح نیست، اصلاح طلبان به هیچ وجه نمی خواهند ائتلافی كه در تهران میان حامیان لاریجانی و اصلاح طلبان شكل گرفته بود در داخل مجلس دچار اختلاف یا انشقاق شود.
حقوقدان اصلاح طلب تصریح كرد: اگر با اصولگرایان معتدل دچار اختلاف شویم نمی توانیم در مجلس دهم موثرعمل كنیم، مخالفان ما می خواهند میان نیروهای معتدل چنین اختلافی پیش بیاید.
رهامی افزود: به همین دلیل برای رسیدن به مدلی مشخص برای ریاست مجلس و كمیسیون ها تا 7 خرداد مشغول رایزنی و تبادل نظر هستیم.
وی به نقش آفرینی لاریجانی در حمایت از دولت یازدهم در سه سال گذشته به خصوص در موضوع برجام اشاره كرد و گفت: اصلاح طلبان سعی خواهند كرد به جای رقابت، با وی همكاری داشته باشند.
وی همچنین اظهار داشت: انسجام و وحدت اصلاح طلبان، نیروهای حامی دولت و اعتدال گرایان هدف اصلاح طلبان در مجلس دهم خواهد بود.
رییس كمیته ائتلاف و رایزنی اصلاح طلبان درباره تشبیه مجلس دهم به دوره ششم مجلس شورای اسلامی خاطرنشان كرد: ما تجربه مجلس ششم را مطالعه كرده ایم، بنابراین به دنبال تكرار تجربه آن مجلس نیستیم. مجموعه اصلاح طلبان به دنبال ایجاد فضای تعامل و مدارا در مجلس و فضای سیاسی كشور خواهند بود.
وی افزود: تجربه مجلس ششم به ما نشان داد كه نباید تندروی داشته باشیم، بنابراین تا سعی خواهیم كرد با نیروهای میانه رو و اعتدالی به گفت و گو بپردازیم.
رییس كمیته ائتلاف و رایزنی اصلاح طلبان ادامه داد: در این برهه امر مهم برای ما رقابت میان نیروهای معتدل و اصلاح طلب نیست ما سعی خواهیم كرد انسجامی كه در هفتم اسفند ایجاد شد را در مجلس حفظ كنیم.
رهامی خاطرنشان كرد: بنابراین همانطور كه در تهران سعی كردیم نیروهای نزدیك به لاریجانی را در تركیب فهرست خود قرار دهیم و از یك سو زمینه رای آوری آنان را فراهم كنیم و از سوی دیگر مانع اختلاف و ارائه چند لیست در تهران شویم در دورن مجلس هم میان اصلاح طلبان و آقای لاریجانی رقابتی ایجاد نخواهد شد بلكه سعی خواهیم كرد در قالب یك فراكسیون همكاری كنیم.
عضو شورای سیاست گذاری اصلاح طلبان در ادامه به رایزنی های این جریان سیاسی پس از پایان انتخابات مجلس اشاره كرد و گفت: كمیته تعامل و رایزنی كار خود را پس از انتخابات هم ادامه خواهد داد و برای ایجاد تفاهم بیشتر بین جریان‌های سیاسی و احزاب و گروه‌ها فعالیت مستمر خود را ادامه خواهیم داد.
مسئول كمیته ائتلاف و تعامل رایزنی اصلاح طلبان تاكید كرد: امروز رقابت ما در انتخابات تمام شده و می‌خواهیم مجلس قوی و بدون حاشیه در شأن این ملت و در تراز جمهوری اسلامی تشكیل دهیم.
رهامی تصریح كرد: با توجه به تجربیات مجالس گذشته سعی خواهیم كرد از حاشیه سازی ها دوری كرده و فراكسیونی قوی كه همه گروه های معتدل را در بر بگیرد تشكیل دهیم.
این فعال سیاسی اصلاح طلب درباره تشكیل فراكسیون صدای ملت نیز گفت: اصلاح طلبان علی مطهری را خلف صالح شهید مطهری و یك نماینده شجاع می دانند.
رهامی افزود: وی درانتخابات گذشته هم لیست صدای ملت را در جریان انتخابات مطرح كرده بود، اما این لیست اقبال چندانی به دست نیاورد توصیه ما به او و بقیه همفكران تشكیل فراكسیون های صنفی به جای فراكسیون های سیاسی است.
وی با بیان این كه فراكسیون های متعدد بیشتر عامل تفرقه و تك روی در مجلس هستند، اظهار امیدواری كرد: یك فراكسیون فراگیر بتواند جای این فراكسیون ها را بگیرد، به همین دلیل اصلاح طلبان سعی خواهند كرد با اعتدال گرایان و نیروهای همفكر یك فراكسیون قوی و البته منسجم را تشكیل دهند.
رییس كمیته ائتلاف و رایزنی اصلاح طلبان تصریح كرد: تجربه مجالس گذشته با ما ثابت كرد كه اختلاف و تشتت آراء مانع از تكرار پیروزی و كمك كردن به دولت می شود.

۱۳۹۵/۲/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...