نسخه چاپی

لاله افتخاری:

دولت باید رویكرد خود را نسبت به برجام تغییر دهد

عکس خبري -دولت بايد رويکرد خود را نسبت به برجام تغيير دهد

از ابتدا هم باید رویكرد دولت به گونه ای می بود كه مطابق فرمایش حضرت آقا، طمع نسبت به ما را در آنها ایجاد نمی كرد. ما نباید همه مسائل خود را به برجام گره می زدیم تا انتظار آنها به این اندازه از ما بالا برود، در حالی كه این آنها بودند كه بیش از ما به مذاكره نیاز داشتند.

اشاره: هرچه از اجرای برجام فاصله می گیریم، امیدها نسبت به پایبندی طرف مقابل به تعهدات خود کمرنگ تر می شود. برجامی که روزی قرار بود وسیله ای باشد برای گشایش اقتصادی، امروز به اهرمی برای زیاده خواهی های آمریکا بدل شده است. در حالی که فلسفه اصلی شکل گیری برجام، گشایش اقتصادی و چرخیدن چرخ کارخانه ها قلمداد می شد، اما با گذشت چند ماه از اجرای آن، اتفاق محسوسی در محیط اقتصادی ایران رخ نداده است. به سراغ لاله افتخاری؛ عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی و نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی رفته ايم و گفتگویی را در این خصوص با وی ترتیب دادايم که پیش رو دارید.
 
 با توجه به اینکه چند ماه از اجرای برجام سپری می شود، به نظر شما چرا هنوز گشایشی در اقتصاد مملکت مشاهده نمی شود؟

علت این است که متأسفانه مسئولان ما یک نگاه شدیداً خوشبینانه به طرف مقابل و به برجام داشتند و وعده های بزرگی بر اساس آن به مردم دادند. درواقع، از آب خوردن تا همه مشکلات را به برجام نسبت دادند و آن را یک پدیده و آفتاب تابان لقب دادند و انتظار کاذب در جامعه ایجاد کردند. در حالی که حضرت آقا فرمودند که ما به تیم مذاکره کننده اعتماد داریم اما به طرف مقابل اعتماد نداریم و دستاورد این برجام هم می تواند این باشد که مردم، دولتمردان و سایر کسانی که فکر می کردند ما از عدم مذاکره با آمریکا طی سالیان اخیر، ضرر کردیم، عملاً متوجه بشوند که نه تنها هیچ ضرری نکرده ایم بلکه سود هم کرده ایم. اینکه مجلس مصوباتی در این خصوص داشت و مقرر شد که انجام تعهدات طرف مقابل به خوبی رصد بشود و رهبر انقلاب هم بر این موضوع تأکید داشتند، به خاطر همین روز بود. نکته بعدی این است که دولت می بایست از همین دستاورد حداقلی و همین گشایش حداقلی که در اثر برجام ایجاد شده، به نفع مردم و در راستای تأمین منافع مردم استفاده می کرد. در واقع از این فرصت برای ورود کالاهای حیاتی و ضروری که قبلاً اجازه ورود آنها به کشور داده نمی شد، استفاده کند. خب اگر این اقدام صورت می گرفت، شاید مردم بخشی از آن دستاورد حداقلی را احساس می کردند، ولی متأسفانه این اقدامات صورت نگرفت و بیشتر وقت صرف به سخنرانی و محکوم کردن دیگران و دادن وعده های آنچنانی شد.


 آیا وقت آن نرسیده که دولت رویکرد خودش را تغییر بدهد؟

دولت قطعاً باید رویکرد خود را عوض کند. از ابتدا هم باید رویکرد دولت به گونه ای می بود که مطابق فرمایش حضرت آقا، طمع نسبت به ما را در آنها ایجاد نمی کرد. ما نباید همه مسائل خود را به برجام گره می زدیم تا انتظار آنها به این اندازه از ما بالا برود، در حالی که این آنها بودند که بیش از ما به مذاکره نیاز داشتند.


 آیا می توان مصادره دو میلیارد دلاری اموال ما از سوی آمریکا و اقداماتی از این قبیل را نقض برجام قلمداد کرد؟

هر تهدید و اقدامی که علیه ما صورت بگیرد، به معنای نقض برجام است؛ از جمله اینکه مصادره دومیلیارد دلاری اخیر را هم نقش برجام می دانیم. طبق مصوبه مجلس، طرف مقابل حق ندارد به بهانه های واهی، لغو تحریم ها را نیمه کاره رها کند و یا تحریم های جدید اعمال کند. این اقدام آنها در حقیقت به معنای پیمان شکنی است و ما هم باید اقدامات متقابل انجام دهیم.


 واکنش و عملکرد دولت در قبال نقض عهدهای آمریکا و به طور مشخص اتفاق اخیر را چگونه ارزیابی می کنید؟

به نظر من دولت باید جدی تر وارد موضوع شود و در این خصوص با مردم شفاف و صمیمی صحبت بشود. انداختن گناه به گردن دیگران، کار درستی نیست. چه این اقدام در دولت هشتم انجام شده باشد چه در دولت نهم یا دهم، مهم این است که عکس العمل متناسب نسبت به این حرکت آمریکایی ها نشان داده شود، نه اینکه به دنبال ایجاد حاشیه و متهم کردن دیگران باشیم.


چقدر امکان برگشت پذیری ما به نقطه قبل از اجرای برجام وجود دارد؟

بخشی از دستاوردهای مان را که در راستای اعتمادسازی از دست داده ایم، شاید قابل برگشت نباشند، ولی بخش دیگری از دستاوردها هستند که باید نسبت به از دست دادن آنها، پیشگیری صورت گیرد و مراقب باشیم که به راحتی از دست نروند.

۱۳۹۵/۲/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...