نسخه چاپی

هاشمی از تحقیر عارف و منتخبین تهران چه سودی می‌برد؟

استفاده لفظ نمایندگان دسته‌چندمی برای نمایندگان اصلاح‌طلب در برابر ژنرال‌های طرف مقابل بدون جدا كردن عارف، نشان‌دهنده آن است كه هاشمی رفسنجانی به دنبال ریاست فرد دیگری در راس هرم خانه ملت هستند.

به گزارش نما به نقل از مشرق، «در سال 94 هم بزرگان را نگذاشتند وارد میدان شوند و چند چهره رده سوم و چهارم توانستند ژنرال‌های رقیب را کنار بزنند. اکنون دیگر می‌توانم راحت بمیرم زیرا مردم تصمیماتشان را خودشان می‌گیرند و در این نزدیکی پایان عمر که راه انقلاب را مسدود کرده بودند آن را باز کردم.»[1]

این عبارات بخش‌هایی از سخنان منتشر نشده‌ هاشمی رفسنجانی است که روز یکشنبه در مراسم رونمایی از کتاب «زندگی و زمانه» وی در محل مجمع تشخیص مصلحت نظام ایراد شد و «نسیم‌آنلاین» این بخش‌ از سخنان او را که پیش از این به هر دلیلی منتشر نشده بود روی خروجی خود قرار داد.

البته بعد از انتشار این سخنان بود که وبسایت انتخاب از رسانه‌های نزدیک به هاشمی رفسنجانی از جانب یک منبع آگاه که نامش ذکر نشده این سخنان را تکذیب کرد.[2] این درحالی است که پایگاه اطلاع‌رسانی هاشمی که در چنین مواردی وظیفه دارد صحت و سقم سخنان منسوب به رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام را تایید یا رد کند در این باره اظهار نظری نکرده است و البته روابط عمومی مجمع مصلحت، اقدام به انتشار بیانیه‌ای کرده است که هیچ تکذیبی درباره عبارت هاشمی به چشم نمی‌خورد.

روابط عمومی مجمع در بیانیه خود نوشته است: برای مزید آگاهی مردم از افکار و اندیشه‌های آیت‌الله هاشمی رفسنجانی که انتخابات 7 اسفند سال 94، تاریخی‌ترین سند آن می‌باشد، در ذیل بخش‌های مربوطه که عیناً از نوار سخنرانی ایشان پیاده شده، به استحضار می‌رسد:
«... در این دوره‌هایی که عمر ما در حال تمام شدن است، آخرین کاری که خوشحالم انجام دادم، در حالی که کشور به سرعت به سوی اختناق می‌رفت، یعنی از دوره دوم دولت سابق که مسائل 88 پیش آمد.

در بدترین شرایطی که تبلیغات ما را محاصره‌ کرده بود، توانستیم تا حدودی این وضع را عوض کنیم و مردم دوباره با همان مردانگی که انقلاب را پیروز کرده بودند، به میدان آمدند. این واقعاً کار مردم بود که در سال 92 راه اول شکل گرفت و در انتخابات امسال کامل شده است. من که هیچ جا سرمایه‌گذاری، تبلیغات یا کاری نکردم. مردم هوشیار شدند. یعنی فضایی باز شد که مردم هوشیار شوند. البته من هم به مردم کمک می‌کردم و دیگران هم کمک می‌کردند. الان مردم ما این‌گونه شدند. الحمدلله الان انسان راحت می‌تواند بمیرد. مردم دیگر راه خودشان را باز کردند و جلو می‌روند...»

هاشمی چگونه عارف را تحقیر کرد؟این درحالی است که روزنامه اصلاح‌طلب شرق با انتشار این بخش از سخنان هاشمی رفسنجانی آنرا با عکس بزرگی از وی در ویترین صفحه اول خود جای داده است. [3]

اما موضوع جالب توجه در این سخنان نوع نگاه هاشمی به نمایندگان جریان اصلاح‌طلب در مجلس دهم است. درحالی که بسیاری از فعالان اصلاح‌طلب مانند «سعید حجاریان»‌ نمایندگان راه‌ یافته از این جریان به مجلس دهم را «‌دسته چندم»‌ و «‌ذخیره» نامیده‌اند که در اولیت اول و دوم و حتی سوم این جریان هم قرار نداشته‌اند، [4]هاشمی رفسنجانی نیز همراستا با این فعالان سیاسی نمایندگان جریان اصلاحات در مجلس را چهره‌های رده سوم و چهارم نامید.

جالب اینجاست که هاشمی رفسنجانی در ذخیره نامیدن نمایندگان راه یافته از این جناح به مجلس همه را با هم جمع بسته و حضور چهره‌های اصلاح‌طلبی چون عارف را فراموش کرده است. به نظر می‌رسد این فراموشی تعمدی بیشتر از اینکه یک اشتباه باشد یک شیوه برای ابراز مخالفت و در حقیقت خوارکردن عارف در مجلس دهم است.

استفاده لفظ نمایندگان دسته‌چندمی برای نمایندگان اصلاح‌طلب در برابر ژنرال‌های طرف مقابل بدون لحاظ کردن هیچ تبصره و قیدی برای جدا کردن عارف نشان دهنده آن است که هاشمی رفسنجانی و طیف زیرمجموعه وی به دنبال ریاست فرد دیگری در راس هرم خانه ملت هستند. البته بی‌اعتنایی و عدم رای و نظر اصلاح‌طلبان و طیف نزدیک به هاشمی به عارف نیز چندی است که در رسانه‌های آنان زمزمه می‌شود اما جمع‌بندی عارف و نمایندگان اصلاح‌طلبی که نه برای مردم و نه حتی رسانه‌های اصلاح‌طلب آشنا نیستند بیش از اینکه به یک نظر مخالف درباره عارف باشد حاکی از رفتار تحقیرآمیز هاشمی نسبت به کاندیدای مطرح اصلاح‌طلبی برای کرسی ریاست مجلس است.

نگاه به عقبه چنین تفکری درباره عارف نیز نشان می‌دهد در سال 92 نیز هاشمی رفسنجانی کاندیدای نزدیک به خود یعنی حسن روحانی را به کاندیدای اصلاح‌طلبی ترجیح داد و گفته می‌شود اعمال نظر وی و رئیس‌دولت اصلاحات سبب شد تا عارف از انتخابات انصراف دهد.

جمیع شرایط نشان می‌دهد که گرچه به طور ظاهری اصلاح‌طلبان از حضور عارف در راس قدرت مجلس حمایت می‌کنند اما در خفا استراتژی دیگری را در سر دارند و عارف را مهره قابل قبولی برای در دست گرفتن ریاست مجلس قلمداد نمی‌کنند و این طرفداری ظاهری نیز به سبب نگرانی در مورد از دست رفتن هویت اصلاح‌طلبی و ریزش طرفدارانشان است که به این شکل در حال مدیریت آن هستند.

از سوی دیگر، با این عبارات هاشمی درباره نمایندگان، قاعدتا توهینی آشکار به تمامی نمایندگان منتخب خانه ملت است و جا دارد منتخبین مردم تهران پاسخ درخوری داده و نشان دهند ایشان نه تنها دسته چندمی و وابسته نیستند بلکه در کنار دیگر نمایندگان اصولگرا، «چهل تکه‌ای انقلابی»، مستقل و دسته اول هستند و می‌توانند با همفکری و با توجه به منافع ملی، مشکلات مردم را شناسایی و حل کنند.

[1] http://www.asriran.com/fa/news/465857

[2] http://www.sharghdaily.ir/News/91935

[3] http://www.sharghdaily.ir/News/91935

[4] http://www.etemadnewspaper.ir/Default.aspx?NPN_Id=419

۱۳۹۵/۲/۱۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...