نسخه چاپی

ضرورت صیانت از عزت حجاج ایرانی

عکس خبري -ضرورت صيانت از عزت حجاج ايراني

تعلل عربستان در عمل به وظایف خود و كوتاهی در تضمین امنیت و تأمین سلامت حاجیان ایرانی با توجه به حوادث سقوط جرثقیل، تعرض به عمره‌گزاران نوجوان و حادثه سنگین منا، مناسك حج واجب امسال ایرانیان را در هاله‌ای از ابهام و بلاتكلیفی فرو برده است.

تعلل عربستان در عمل به وظایف خود و کوتاهی در تضمین امنیت و تأمین سلامت حاجیان ایرانی با توجه به حوادث سقوط جرثقیل، تعرض به عمره‌گزاران نوجوان و حادثه سنگین منا، مناسک حج واجب امسال ایرانیان را در هاله‌ای از ابهام و بلاتکلیفی فرو برده است. این در حالی است که به قول سخنگوی وزارت خارجه کشورمان؛ عربستان که ادعا کرده حج موضوعی خارج از دعواهای سیاسی است، باید به عنوان دولت میزبان مناسک حج، وظایف خود را به درستی انجام دهد، اما بین عمل و حرف سعودی‌ها تفاوت فاحشی وجود دارد. همچنین آقای جابر انصاری تأکید کرد: «اگر عربستان وظایف خود را به عنوان دولت میزبان در زمینه تأمین سلامت و امنیت انجام دهد، حج برگزار می‌شود، در غیر این صورت امکان برگزاری حج ایرانیان وجود نخواهد داشت.»
البته، مشکل ایران و عربستان سعودی فراتر از مسائل این‌چنینی و حتی علت‌های راهبردی منطقه‌ای است. عربستان با ادعای آقایی خودخوانده برای جهان اسلام و جوامع عربی، از بدو پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام(ره) و صدور و توسعه گفتمان انقلاب اسلامی به صورت خودجوش و با پذیرش ملت‌های مسلمان، تضاد هویتی و ایدئولوژیک با جمهوری اسلامی ایران پیدا کرده و اسلام سیاسی با قرائت امام راحل را که چون خورشید می‌درخشد و مسلمانان را جذب تشعشع خود می‌کند، در «غیریت» با مسلک جعلی وهابیت تعریف کرده و به تناسب آن به هر نوع کارشکنی و ضدیت با جمهوری اسلامی ایران دست می‌زند. روند تصاعدی کنشگری مقابله‌ای امروز عربستان با جمهوری اسلامی ایران در سطوح استراتژیک و ژئوپلیتیک که به حوزه حج (که قرار بود وارد دعواهای سیاسی نشود) نیز کشیده شده است، در همین راستا قابل تحلیل است.
اگرچه ما از مکتب پویای امام راحل آموخته‌ایم که به هیچ عنوان اجازه ندهیم عزت و کرامت ملت ایران اسلامی منکوب هیچ قدرتی شود و لذا اگر عربستان از تأمین امنیت، سلامت و عزت حاجیان ایرانی خودداری و باز تعلل کند، می‌توان به توقف حج تمتع هم اندیشید، اما لازم است دولت جمهوری اسلامی ایران از تمام امکانات خود برای پیگیری این فریضه واجب و احقاق حقوق حجاج ایرانی استفاده کند.

۱۳۹۵/۲/۱۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...