نسخه چاپی

گزیده‌ای از بیانات رهبر معظم انقلاب در مورد بعثت پیامبر اعظم(ص)

در آستانه سالروز بعثت پیامبر عظیم‌الشأن اسلام،‌ حضرت محمد مصطفی صلوات‌الله‌علیه و آله، پایگاه اطلاع‌رسانی رهبر معظم انقلاب، گلچینی از بیانات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای را در این‌باره بازنشر كرد.

به گزارش نما به نقل از میزان، به نقل از پايگاه اطلاع رساني دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت الله العظمي خامنه اي، اين بيانات به شرح زير است:

يك درس فراموش‌نشدني

يادآوري بعثت به معناي يادآوري يك حادثه‌ي تاريخي نيست -اين آن نكته‌اي است كه ما بايد در مواجهه‌ي با اين حادثه‌ي بزرگ و اين خاطره‌ي ارجمند بشري و انساني هميشه به ياد داشته باشيم- بلكه تكيه‌ي بر اين خاطره‌ي پرشكوه در حقيقت تكرار و مرور يك درس فراموش‌نشدني است در درجه‌ي اول براي خود امت اسلامي، چه آحاد امت، چه برجستگان و نخبگان امت -سياستمداران، دانشمندان، روشنفكران- و در درجه‌ي بعد براي همه‌ي آحاد بشريت. اين، تكرار يك درس است، تكرار يك سرمشق است، يادآوري يك حادثه‌ي درس‌آموز است.

بيانات در ديدار مسئولان نظام به مناسبت مبعث حضرت رسول اعظم (ص) 09/05/1387

مبعث و راه دشوار آينده‌ي ما

ما مسلمان‌ها البته بايد قدر بدانيم؛ بايد در پديده‌ي بعثت بينديشيم؛ بايد از آن درس بگيريم؛ بايد اين گذشته‌ي پرفروغ را چراغي كنيم براي راه آينده‌ي دشوار خودمان كه در پيش داريم.

بيانات در ديدار مسئولان و كارگزاران نظام به مناسبت مبعث پيامبر مكرم اسلام(ص) 11/06/1384

هدف بعثت دعوت به توحيد بود

بعثت نبي اكرم در درجه‌ي اول، دعوت به توحيد بود. توحيد صرفاً يك نظريه‌ي فلسفي و فكري نيست؛ بلكه يك روش زندگي براي انسان‌هاست؛ خدا را در زندگي خود حاكم كردن و دست قدرت‌هاي گوناگون را از زندگي بشر كوتاه نمودن. «لااله‌الاالله» كه پيام اصلي پيغمبر ما و همه‌ي پيغمبران است، به معناي اين است كه در زندگي و در مسير انسان و در انتخاب روش‌هاي زندگي، قدرت‌هاي طاغوتي و شيطان‌ها نبايد دخالت كنند و زندگي انسان‌ها را دستخوش هوس‌ها و تمايلات خود قرار دهند.

اگر توحيد با همان معناي واقعي كه اسلام آن را تفسير كرد و همه‌ي پيغمبران، حامل آن پيام بودند، در زندگي جامعه‌ي مسلمان و بشري تحقق پيدا كند، بشر به سعادت حقيقي و رستگاري دنيوي و اخروي خواهد رسيد و دنياي بشر هم آباد خواهد شد؛ دنيايي در خدمت تكامل و تعالي حقيقي انسان. دنيا در ديد اسلام، مقدمه و گذرگاه آخرت است. اسلام دنيا را نفي نمي كند؛ تمتعات دنيوي را منفور نمي‌شمارد؛ انسان را با همه‌ي استعدادها و غرايز در صحنه‌ي زندگي، فعال مي‌طلبد؛ اما همه‌ي اينها بايد در خدمت تعالي و رفعت روح و بهجت معنوي انساني قرار گيرد تا زندگي در همين دنيا هم شيرين شود. در چنين دنيايي، ظلم و جهل و درنده‌خويي نيست و اين كار دشواري است و به مجاهدت احتياج دارد و پيغمبر اين جهاد را از روز اول آغاز كرد.

بيانات در ديدار مسئولان و كارگزاران نظام در سالروز عيد سعيد مبعث 02/07/1382

عربستان، قبل از هجرت

بعثت نبي اكرم براي بشر آغاز راه نويي بود. دنياي محيط بر آن پيام و محل پيدايش اين پيام، دنياي بسيار بد و غيرقابل تحملي بود؛ دنياي گرايش و جذب ماديات شدن، دنياي خوي حيواني، دنياي بي‌مهاري قدرتمندان و زورمندان و زورگويان، دنياي تبعيض و فساد و ظلم و شهوت‌راني بي‌بندوبار. اين وضعيت، مخصوص منطقه‌ي حجاز نبود؛ آن دو دولت بزرگ هم كه منطقه‌ي عربستان را احاطه كرده بودند - يعني ايران ساساني و امپراتوري روم - دچار همين مشكلات بودند.

بيانات در ديدار مسئولان نظام به مناسبت مبعث حضرت رسول اكرم(ص)13/07/1381

مبعث، پرچم علم و معرفت را برافراشت

مبعث در حقيقت روز برافراشته شدن پرچم رسالتي است كه خصوصيات آن براي بشريت، ممتاز و بي‌نظير است. مبعث در حقيقت پرچم علم و معرفت را برافراشت. بعثت با «إقراء» شروع شد: «إقراء باسم ربك الذي خلق» و با «ادع إلي سبيل ربك بالحكمة و الموعظة الحسنة» ادامه يافت؛ يعني دعوت همراه با حكمت. دعوت اسلامي در حقيقت گسترش و پراكندن حكمت در سراسر عالم و در طول تاريخ است؛ همچنان كه بعثت، پرچمداري و برافراشته شدن پرچم عدل است؛ يعني در ميان مؤمنين، بندگان خدا و آحاد بشر، عدالت استقرار پيدا كند؛ همچنان كه رسالت، برافراشتن پرچم اخلاق والاي انساني است؛ «بعثت لأتمم مكارم الاخلاق». خداي متعال خطاب به پيغمبر مي‌فرمايد: «و ما أرسلناك الا رحمة للعالمين»؛ يعني همه‌ي چيزهايي كه بشر - در همه‌ي زمان‌ها، در همه‌ي شرايط و در هر نقطه‌ي عالم - به آن نياز دارد، در اين بعثت گنجانده شده است؛ يعني علم و معرفت، حكمت و رحمت، عدل و برادري و برابري؛ چيزهاي اساسي‌اي كه جريان زندگي سالم انسان به اينها وابسته است. حتي با اين‌كه در اسلام، جهاد مقرر شده است، و جهاد يعني مبارزه با زورگويي و تجاوز -البته بعضي كسان به‌طور بدخواهانه، اسلام را به خاطر حكم جهاد، دين شمشير معرفي كردند- اما همين اسلام مي‌فرمايد: «و إن جنحوا للسلم فاجنح لها و توكل علي الله»؛ يعني باز آنجايي كه شرايط اقتضا ميكند، صلح را بر جنگ ترجيح مي دهد.

بيانات در ديدار مسئولان و كارگزاران نظام جمهوري اسلامي به مناسبت عيد سعيد مبعث 23/07/1380

مبعث بزرگترين روز تاريخ بشر است

روز مبعث، بي‌شك بزرگترين روز تاريخ بشر است؛ زيرا هم آن‌كسي كه طرف خطاب خداوند قرار گرفت و مأموريت بر دوش او گذاشته شد - يعني وجود مكرم نبي بزرگوار اسلام صلي‌الله - بزرگترين انسان تاريخ و عظيم‌ترين پديده‌ي عالم وجود و مظهر اسم اعظم ذات اقدس الهي است؛ يا به تعبيري خود اسم اعظم الهي وجود مبارك اوست و هم از اين جهت كه آن مأموريتي كه بر دوش اين انسان بزرگ گذاشته شد - يعني هدايت مردم به سوي نور، برداشتن بارهاي سنگين از روي دوش بشر و تمهيد يك دنياي مناسب وجود انسان و بقيه‌ي وظايف لايتناهي بعثت انبيا - وظيفه‌ي بسيار بزرگي بود. يعني هم مخاطب بزرگترين است؛ هم وظيفه بزرگترين است. پس، اين روز بزرگترين و عزيزترين روز تاريخ است.

اگر كسي بخواهد محتواي بعثت را در چارچوب آنچه كه با عقول ناقص خودمان برداشت مي كنيم، محصور كند، يقينا به مبعث و حقيقت بعثت و حقيقت اين رسالت ظلم شده است. نمي شود محتواي بعثت پيامبر را به حدود فهم و ديد ناقص ما محدود كرد؛ ولي اگر بخواهيم در يك جمله، بعثت و محدوده‌ي بعثت را - اگرچه لايتناهي است - تعريف اجمالي بكنيم، بايد عرض كنيم كه بعثت متعلق به انسان و براي انسان است؛ انسان هم لايتناهي است و ابعاد عظيمي دارد و محدود در جسم و در ماده و در زندگي چند روزه‌ي دنيا نيست؛ فقط محدود در معنويات هم نيست؛ محدود در يك قطعه‌ي مشخصي از تاريخ هم نيست. انسان، هميشه و در همه حال انسان است و ابعاد وجودي او، ابعاد لايتناهي و ناشناخته‌اي است. هنوز هم انسان موجودي ناشناخته است. بعثت، براي اين انسان و براي سرنوشت اين انسان و براي هدايت اين انسان است.

بيانات در ديدار كارگزاران نظام جمهوري اسلامي ايران به مناسبت عيد مبعث 26/08/1377

بعثت پيغمبر خاتم در رأس همه‌ي حوادث تاريخ بشر قرار مي گيرد

اگر ما در بين حوادث تاريخ بشر -حوادثي كه براي انسان‌ها پيش مي‌آيد -بعثت انبيا را از همه‌ي اين حوادث، در سرنوشت بشر مهمتر و مؤثرتر بدانيم- كه همين هم هست، بعثت پيغمبر خاتم صلي‌الله‌عليه‌وآله‌وسلم از لحاظ اهميت، در رأس همه‌ي حوادث بزرگ و كوچك تاريخ بشر قرار مي گيرد.

هيچ حادثه‌اي از قبيل انقلابهاي بزرگ، مرگ‌ها و حيات‌هاي ملتها، پديد آمدن اشخاص بزرگ، از بين رفتن اشخاص بزرگ و ظهور مكتب‌هاي گوناگون، اهميتش براي بشريت، به اندازه‌ي بعثت انبيا نيست؛ همچنان كه امروز شما مي‌بينيد، ماندگارترين شكل‌هاي فكر و ذهن آحاد بشر، همان شكل‌هايي است كه اديان به آنها داده‌اند و تا ابد هم همين‌طور خواهد بود. اگر چه امروز بسياري از كسان در عالم هستند كه مستقيماً خود را در پرتو اشعه‌ي بعثت نبي اكرم قرار نداده‌اند - يعني غيرمسلمانان - اما همان‌ها هم از بركات اين بعثت، تاكنون منتفع شده‌اند.

بي‌شك علم و تمدن بشر، خلقيات نيكو در ميان انسان‌ها، عادات خوب و بسياري از اين مقوله چيزها، اگر ظاهراً هم به اديان متصل نباشد، در ريشه‌ي اصلي، جوشيده‌ي از اديان و معارف الهي است و در رأس آنها بعثت نبي مكرم اسلام است؛ ليكن درعين‌حال همه‌ي بشريت - در آينده هم بيشتر - از اين بركات استفاده خواهند كرد. بنابراين بزرگترين، مهمترين و برجسته‌ترين حادثه در تاريخ بشر، اين بعثت است.

خداي متعال به بركت اسلام، به بركت توجه به معنويت اسلام و توجه به پيام سياسي اسلام، ما را از آن رنجها خلاص كرد؛ يعني بعثت براي اين نبود كه يك عده مردم، عقيده‌اي را در ذهن خودشان حفظ كنند و اعمال شخصي را انجام دهند، اما نظام اجتماعي، تحت حاكميت دشمنان خدا و اندادالله باشد! بعثت آمد تا زندگي مردم را شكل دهد. بحمدالله اين كار در نظام اجتماعي اسلام انجام گرفت؛ ملت ما هم آثارش را مشاهده كرد و ثمرات شيرين آن را هم چشيد.
بنده احساس مي كنم كه ما احتياج داريم كه در زمينه‌ي اخلاق و تزكيه و تهذيب، بر روي نفوس خودمان و نفوس ديگران كار كنيم. نوسازي معنوي نظام اسلامي و ملت مسلمان ايران، اين مجاهدت بزرگ را لازم دارد و اين هم يكي از پيامهاي مهم بعثت است.

بيانات در ديدار با مسئولان كشور به مناسبت مبعث پيامبر گرامي اسلام(ص)

۱۳۹۵/۲/۱۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...