نسخه چاپی

موسی الرضا ثروتی در گفتگو با نما:

كرسی ریاست مجلس دهم به چه كسی می رسد؟/عارف نامزد انتخابات ریاست جمهوری می شود؟

عکس خبري -کرسي رياست مجلس دهم به چه کسي مي رسد؟/عارف نامزد انتخابات رياست جمهوري مي شود؟

قائدتا آقای لاریجانی تجربه بیشتری دارد، ارتباطات بیشتری با حاكمیت و رهبری دارد و مسائل نظام را هم بهتر مورد توجه قرار می دهد و خطوط قرمز خاص نظام را به خوبی رعایت می كند و همه اینها باعث می شود مسئله روشن شود كه وجود آقای لاریجانی بهتر است

موسي الرضا ثروتي نماينده مردم بجنورد مانه، سملقان، جاجرم و گرمه در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس است، با وی در مورد نتيجه انتخابات مجلس به گفتگو نشسته ایم.

 آیا شکست اصولگرایان به بحث تبلیغات و یا استفاده نکردن از فضای مجازی و شبکه های اجتماعی مربوط می شود یا خیر؟
 عوامل مختلفی در ارتباط با بحث شکست اصولگرایان وجود دارد و گستردگی تبلیغات و فضای مجازی گوشه خیلی کوچک از این شکست را در بر می گیرد که قابل بررسی است. دلیل اصلی شکست, کثرت کاندیده هاست که باعث آسیب به اصولگرایان شد، اصلاح طلبان با رویه لیست و وحدت با همان تعداد اندکشان توانستند بر اصولگرایان غلبه کنند زیرا با درست کردن لیست همه به همان لیست رای می دهند اما اصولگرایان چون تعدادشان زیاد است دچار پراکندگی هستند و آراء کمتری می آورند, زیرا این آراء پخش می شود مخصوصا در استان ها به این صورت است . اما تهران کمی حالت سیاسی دارد نحوه برخورد طور دیگری است چون گفتمان های سیاسی هم بی تاثیر نیست.
دولت حاکم هم صددرصد نقش خودش را ایفا می کند چون دولت دارای عواملی است که این عوامل باعث رای آوری آن حزب می شود مثلا در شهرستان ها استانداری ها شهرداری ها بخش داری ها همه عوامل نفوذ دولت هستند که باعث می شوند حزب مورد نظر دولت رای آوری داشته باشد و این بخش فضای مجازی هم تقریبا 20-30 درصد در این نتایج تاثیر دارد.


 به نظر جناب عالی در بحث ریاست مجلس کدامیک از آقایان لاریجانی و عارف منتخب می شوند؟ و شما کدامیک را اصلح تر می دانید؟

قائدتا آقای لاریجانی تجربه بیشتری دارد، ارتباطات بیشتری با حاکمیت و رهبری دارد و مسائل نظام را هم بهتر مورد توجه قرار می دهد و خطوط قرمز خاص نظام را به خوبی رعایت می کند و همه اینها باعث می شود مسئله روشن شود که وجود آقای لاریجانی بهتر است و در حال حاضر هم طبق نظر سنجی هایی که انجام شده شانس آقای لاریجانی برای قرار گرفتن بر روی کرسی هدایت مجلس بیشتر است.


به نظر جناب عالی آیا امکان دارد آقای عارف برای شرکت در انتخابات سال بعد ریاست جمهوری از رئیس مجلس شدن چشم پوشی کنند؟

به نظر من اگر هم آقای عارف به ریاست مجلس انتخاب شود انصراف دهد، مانند حرکت آقای هاشمی در مجلس ششم که به عنوان رئیس مجلس به علت کثرت اصلاح طلبان انتخاب شدند ولی کنار کشیدند و بر این قرار شد که از ریاست کناره گیری کنند و انصراف دادند. در این دوره هم آقای عارف به خاطر چند دوره نامزد ریاست جمهوری شدن به احتمال زیاد برای ریاست مجلس یا رئیس کمسیون یا نایب رئیس, ریاست اینها را بر عهده نمی گیرند و احتمالا انصراف می دهند.


 به نظر جناب عالی اگر آقای عارف برای انتخابات ریاست جمهوری سال بعد نامزد شود تا آخر بر سر نامزدی خود می مانند یا مثل سری گذشته به نفع آقای روحانی کنار می روند؟
احتمالش زیاد است که به دلیل شکست های اخیر برجام و ناامیدی مردم از دکتر روحانی و عملکردهای ایشان این دو تن با هم توافق کرده و هر بار یکی از آنها رئیس جمهور کشور شوند. احتمال هم می رود با مذاکراتی که انجام می دهند هر کدام یک دوره ریاست جمهوری را بر عهده بگیرند. البته این مسئله بستگی به توافق سران اصلاح طلب و اتحاد اصولگرایان دارد. اصولگرایان هم اگر همه با هم وحدت کنند و تنها یک نفر به روی کار بیاید شانس بالاتری را برای انتخابات بعدی خواهند داشت.
در کل باید گفت آقای عارف اگر مجموع آرای اصلاح طلبان را در شهرستان ها جمع کنند اقبال خوبی خواهند داشت و به احتمال زیاد هم رای می آورند و این به توافق بین آقای روحانی و عارف بستگی دارد ولی شرایط اقتصادی بیکاری رکود و مشکلاتی که اکنون وجود دارد نشان می دهد که آقای روحانی شانس کمتری در انتخابات بعد دارند.

۱۳۹۵/۲/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...