نسخه چاپی

شب آخر كشتی‌؛ایران بازهم مدال می‌خواهد

امشب در آخرین شب پیكارهای كشتی فرنگی دو ملی پوش ایران در اوزان 66 و 96 كیلوگرم روی تشك خواهند رفت تا برای افتخارافرینی در میدان المپیك با رقبای نامدار خود مبارزه كنند،اگر سعید عبدولی و قاسم رضایی همانند نوروزی و سوریان پیروز میدان نام گیرند یك ركورد تاریخی به نام كشتی فرنگی به ثبت خواهد رسید.


به گزارش نما به نقل از رجانیوز، پس از درخشش حمید سوریان و امید نوروزی در رقابت‌های کشتی فرنگی بازی‌های المپیک حالا همه در انتظار افتخارافرینی آخرین شاگردان بنا در این مسابقات هستند تا پرونده کشتی فرنگی با اقتدار در این رقابت‌ها بسته شود و یک بار دیگر قدرت و صلابت کشتی‌گیران ایرانی به همگان اثبات شود.

مبارزه امروز سعید عبدولی،قهرمان 66 کیلوی جهان در سال 2011 و قاسم رضایی، کشتی گیر 96 کیلوی تیم ملی، در آخرین روز این مسابقات به هیچ وجه دور از انتظار نیست.
جنگ عبدولی برای طلا

سعید عبدولی، وقتی در مسابقات جهانی 2011 طلای جهانی را به دست آورد خیلی ها او را نشان کردند تا عبدولی را در لندن ببینند و از کشتی های او لذت ببرند. حالا موعد مقرر رسیده و سعید برای رسیدن به خوشبختی دوباره راهی کوتاه در پیش دارد. کشتی گیر 66 کیلوی تیم ملی فرنگی ایران یکی از امیدهای محمد بنا و کادر فنی برای دست انداختن به مدال المپیک به شمار می آید. عبدولی اگر همانی باشد که از او سراغ داریم قطعا بالا رفتن از سکوی المپیک برایش کار چندان دشواری نخواهد بود.

این فرنگی‌کار 23 ساله خوزستانی در عین جوانی بعد از کسب مدال طلای بازی‌های آسیایی گوانگجو و طلای 2011 جهان به دنبال اوج افتخار در مهم‌ترین رویداد ورزشی زندگی‌اش است.

استیو گینو، قهرمان المپیک 2008 پکن و دارنده نقره 2007 جهان، جدی‌ترین و سرسخت‌ترین حریف عبدولی در راه قهرمانی المپیک به شمار می‌آید هر چند که او در این سال ها بسیار کم فروغ ظاهر شده است. منوچهر تسخادایا، نایب قهرمان 2011 جهان از گرجستان که فینال سال گذشته را به عبدولی واگذار کرد دیگر حریف جدی عبدولی است. کیم کره‌ ای و پدرو مولنس کوبایی که مشترکا سوم جهان در سال 2011 شدند از دیگر مدعیان این وزن هستند.

جاستین لستر (دارنده 2 مدال برنز جهان در سال‌های 2006 و 2007 و نفر پنجم جهانی 2011)، فرانک استابلر (نفر پنجم جهانی 2011، برنز 2009 جهان و قهرمان 2012 اروپا) از آلمان، تاماش لورینز (دارنده برنز 2006 جهان) از مجارستان، آتکان یوکسل از ترکیه، دارخان بایاخمتوف از قزاقستان، ادگار ونکیتیس از لیتوانی، پاسکال استربل از سوئیس و هوانس واردرشیان از ارمنستان دیگر مدعیانی هستند که عبدولی احتمالا برای رسیدن به مدال المپیک باید با آنها سرشاخ شود.با توجه به شرایطی که در این وزن حکم فرماست به نظر می‌رسد سعید عبدولی، استیو گینو، منوچهر تسخادایا، کیم و مولنس نسبت به سایر رقیبان از شانس بالاتری برای رفتن روی سکوی قهرمانی المپیک در وزن سوم برخوردار باشند.

رضایی و شانس پیش رو

قاسم رضایی ، حمید سوریان و سعیدعبدولی از جمع 6 فرنگی کار ایرانی حاضر در المپیک 3 کشتی گیری هستند که قبل از المپیک هم دل محمد بنا را برده بودند و او وقتی قرار بود درباره کشتی گیرانش صحبت کند این 3 را آماده تر از بقیه برای فتح سکوی المپیک می دانست.

قاسم رضایی، جانشین امیر علی اکبری شده است که قبل از او در جهانی 2010 طلای دنیا را به گردن آویخته و این خود رسالت رضایی را برای رسیدن به مدال المپیک سخت تر می نماید. هرچند که خود او 3 سال قبل از علی اکبری در جهانی 2007 به عنوان اولین ایرانی برنز 96 کیلو را به نامش ثبت کرده بود.

شاید خود قاسم رضایی هم باورش نشود که مسافر المپیک شده است. اتفاقی تلخ باعث شد، رضایی مغضوب که حتی به فکر حضور در کشوری دیگر بود، بعد از مثبت اعلام شدن دوپینگ دو کشتی‌گیر اول این وزن بار دیگر راهی خانه کشتی شود تا شانسش را برای کسب مدال در دومین المپیک زندگی‌اش تجربه کند.

رضایی بعد از کسب برنز 2007 جهان، مسافر المپیک 2008 پکن شد، اما او نیز مانند سایر اعضای تیم توفیقی نداشت. کشتی‌گیر 26 ساله آملی شاید دیگر فرصت به این خوبی نصیبش نشود که بخواهد نامش را در کشتی ایران و جهان جاودانه نماید.آخرین قهرمانی این وزن در مسابقات جهانی به الیس گوری از بلغارستان رسید. وی که در المپیک پکن هشتم و در جهانی 2007 هفتم شده بود، سال قبل از المپیک از سکوی قهرمانی بالا رفت تا شانس اصلی سکوی نخست لندن در وزن ششم لقب بگیرد

جیمی لیدربرگ سوئدی، که موفق به کسب مدال نقره 2011 جهان شد سال‌های 2009 و 2010 هم مدال‌های نقره و برنز را به دست آورده بود و یکی از باثبات‌ترین‌های این وزن به حساب می‌آید.

غایب اصلی این میدان بدون شک کسی نیست جز امیر‌ علی‌اکبری، قهرمان 2010 جهان که دوران محرومیت 2 ساله‌اش را به علت دوپینگ سپری می‌کند. بلاز کیس مجارستانی و قهرمان 2009 جهان دیگر غایب این مسابقات است که جواز حضور در لندن را کسب نکرد. اصلان‌بک خوشتوف، قهرمان روسی المپیک 2008 پکن هم شانسی برای درخشش در دومین المپیک زندگی‌اش ندارد و توتروف نماینده روس ها در لندن خواهد بود.

به نظر می‌رسد با آمادگی که در قاسم رضایی دیده می‌شود و از طرفی ناشناخته بودن وی به علاوه تجربه بالای نماینده کشورمان این کشتی گیر 26 ساله آملی می‌تواند یکی از شانس‌های اصلی کسب سکوی المپیک باشد.

۱۳۹۱/۵/۱۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...