نسخه چاپی

جاهلیت مدرن

عکس خبري -جاهليت مدرن

واژه جاهلیت اگرچه از ریشه «جهل» آمده و به معنای «نادانی» است و اطلاق به عصر پیش از ظهور اسلام دارد، اما به نظر می‌رسد منظور از جاهلیت، چیزی فراتر از این باشد. در واقع، منظور از جاهلیت، هر پدیده، اندیشه، فعل یا ملكه‌ای است كه انسان را از مدار انسان بودن خارج كند و موجب غفلت انسان از گوهر وجودی خویش شود.

رهبر معظم انقلاب در دیدار مسئولان نظام و سفرای کشورهای اسلامی با اشاره به استمرار دو جریان «بعثت» و «جاهلیت» از صدر اسلام تاکنون، شاخصه اصلی جریان بعثت را «خردورزی هدایت‌یافته به‌وسیله پیامبران الهی» و مهم‌ترین شاخصه جریان جاهلیت را «شهوت و غضب» دانستند و فرمودند: «امروز مهم‌ترین وظیفه امت اسلامی، مقابله با جریان جاهلیت به سرکردگی آمریکاست و جمهوری اسلامی ایران به عنوان پیشتاز جریان بعثت در راهی که امام بزرگوار (ره) آغازگر آن بودند، بدون هراس از قدرت‌ها به حرکت خود ادامه خواهد داد.»
واژه جاهليت اگرچه از ريشه «جهل» آمده و به معناي «ناداني» است و اطلاق به عصر پیش از ظهور اسلام دارد، اما به نظر مي‌رسد منظور از جاهليت، چيزي فراتر از اين باشد. در واقع، منظور از جاهليت، هر پديده، انديشه، فعل يا ملکه‌اي است که انسان را از مدار انسان بودن خارج کند و موجب غفلت انسان از گوهر وجودي خويش شود. با اين توضيح مي‌توان گفت، به همان نسبتي که برخي انسان‌ها در گذشته در جاهليت غرق بودند، ‌اکنون نيز عده‌اي به همان نسبت و بلکه بيشتر در جاهليت به‌سر مي‌برند؛ با اين تفاوت که جاهليت گذشته بسي سهل‌تر و بسيط‌تر از جاهليت مدرن کنونی بود و جاهليت مدرن بسي پيچيده، مرکب و مجهز به ابزارهاي متعدد است و از سوی مستکبران هدایت می‌شود. با وجود اين، پرسش اينجاست که تکليف ما در قبال اين وضعيت چيست؟ آيا ما بايد به ادغام شدن در اين وضعيت تن بدهيم يا اينکه با آن مقابله کنیم؟ بی‌شک تکليف ما مقابله و مبارزه با وضعيتي است که مي‌کوشد ‌روز به روز انسان‌ها را بيشتر از انسان بودن خود دور کند. در حقیقت، همان‌گونه که امام خامنه‌ای خاطرنشان کردند و همان‌طور که اسلام در آن زمان به مقابله با عرصه وسيعي از گمراهي در زندگي انسان‌ها پرداخت، اکنون ما نيز موظفيم به مقابله و مبارزه با جنبه‌هاي مخرب و پوچ اين جاهليت بپردازيم؛ اما شرط توفيق در اين زمينه نيز در درجه اول، داشتن شناخت عميق و در درجه دوم،‌ داشتن عزم و اراده راسخ براي پايبندي و عمل به اصول انساني و الهي و ترويج حقيقت، تلاش براي بيدار کردن فطرت‌هاي انساني و... است.

۱۳۹۵/۲/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...