نسخه چاپی

پشت پرده استعفای احمد داوود اوغلو

اختلاف شدیدی میان اوغلو و اردوغان به وجود آمد. اوغلو معتقد بود، اردوغان كه در حال حاضر رئیس‌جمهور است، فاصله برابری با همه احزاب دارد. از این رو بدون مشورت با اردوغان و افراد وابسته به او فهرست مؤسساتی را آماده كرد تا از شركت‌كنندگان در این كنگره بخواهد به آن رأی دهند كه این مسئله خشم اردوغان را در پی داشت

احمد داوود اوغلو، نخست‌وزیر ترکیه اعلام کرد که از سِمت خود در ریاست حزب عدالت و توسعه (حزب حاکم) کناره‌گیری می‌کند. جلسه مهم حزب عدالت و توسعه ترکیه به ریاست «احمد داوود اوغلو» تشکیل و در جریان آن اعلام شد، کنگره فوق‌العاده اعضای حزب حاکم در ۲۲ ماه می (۲ خرداد) تشکیل خواهد شد و داوود اوغلو برای ریاست حزب حاکم نامزد نخواهد شد. پایگاه خبری «ترکیا بوست» درباره پشت پرده استعفای اوغلو نوشت: در سپتامبر گذشته و در نخستین شب کنگره عمومی حزب عدالت و توسعه اختلاف شدیدی میان اوغلو و اردوغان به وجود آمد. اوغلو معتقد بود، اردوغان که در حال حاضر رئیس‌جمهور است، فاصله برابری با همه احزاب دارد. از این رو بدون مشورت با اردوغان و افراد وابسته به او فهرست مؤسساتی را آماده کرد تا از شرکت‌کنندگان در این کنگره بخواهد به آن رأی دهند که این مسئله خشم اردوغان را در پی داشت و سبب شد اقدامات عملی را برای تصحیح سوءبرداشت اوغلو انجام دهد. اردوغان رهبری خود بر داوود اوغلو را تحمیل کرد و اوغلو نیز این مسئله را پذیرفت؛ چراکه اردوغان همچنان اصرار داشت منصب «تنها رهبر ترکیه» ‌را در این مرحله در اختیار داشته باشد و اوغلو نیز پذیرفته بود که مدیر این حزب و دولت باشد، نه رهبر آن؛ مسئله‌ای که سبب شد از سمتش استعفا دهد.
اردوغان از روز نخست نشان داد که در انجام وعده‌های روزهای انتخابات ریاست جمهوری که مربوط به نظام سیاسی بود، جدی است؛ نظامی که وعده داده بود آن را به نظام ریاستی تبدیل خواهد کرد که رئیس‌جمهور، تنها رئیس قوه مجریه خواهد بود و مجبور نیست به هیچ حزبی وابسته باشد. تغییراتی که با روحیه دیکتاتوری اردوغان تناسب دارد.

۱۳۹۵/۲/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...