نسخه چاپی

عملكرد ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در هاله ای از ابهام

یك اقتصاددان گفت : با توجه به جامعیت ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی متاسفانه عملكرد این ستاد در هاله ای از ابهام است.

به گزارش نما ، دکتر قاسمی در مصاحبه با رادیو اقتصاد افزود: ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی به ریاست معاون اول رئیس جمهور به عنوان یک مرکز فراقوه ای برای همگن سازی ، پرهیز از موازی کاری، رصد، کنترل و ابلاغ سیاست ها و برنامه ها، دریافت بازخورد و مدیریت اقدامات صورت گرفته، ایجاد شده است.

وی همچنین اظهار داشت: قبل از شروع به کار ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی هر کس متناسب با برداشت خود در این حوزه فعالیت می کرد و پراکندگی های متعددی وجود داشت ، بعد از این ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی شکل گرفت که فراقوه ای است و خیلی از دستگاهها و سازمانها در آن عضویت دارند.

قاسمی افزود: در کنار ستاد فرماندهی یک برنامه راهبری اقتصاد مقاومتی نیز تصویب و به دستگاه های مختلف کشور ابلاغ شده است.

قاسمی با بیان اینکه ستاد فرماندهی از جامعیت خوبی برخوردار است، اذعان داشت: در این ستاد 9 وزارتخانه ، بانک مرکزی، صندوق توسعه ملی ، صدا و سیما و .... مشارکت دارند و این ستاد زیرنظر معاون اول رئیس جمهور فعالیت می کند.

وی گفت: ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی غیر از ابلاغ برنامه راهبری به دستگاهها بایستی به نوعی هماهنگی، نظارت، پایش، گزارش گیری منظم از روند اجرای برنامه و ... را نیز انجام دهد.

این اقتصاددان بیان داشت: به نظر می رسد تاکنون این ستاد به وظایف خود بصورت صحیح عمل نکرده یا اگر کاری در خور توجهی صورت گرفته اطلاع رسانی خوبی نشده است.

وی افزود: با توجه به اینکه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی از جامعیت خاصی بر خوردار اما عملکرد این ستاد دارای ابهامات زیادی است. برای مثال عملکرد این ستاد در برخی از حوزه ها با برنامه های راهبری اقتصاد مقاومتی همخوانی ندارد و قابل دفاع نیست.

قاسمی تصریح کرد: ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی دارای ماموریت های هشت گانه است اگر به وظایف و ماموریت های این ستاد خوب عمل شود دیگر مردم شاهد واردات بی رویه، قاچاق و ... در جامعه نخواهند بود.

وی تاکید کرد: به نظر می رسد در اولویت بندی های ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی نقاط ضعف وجود داشته باشد و نیازمند آسیب شناسی جدی است. برنامه راهبری اقتصاد مقاومتی باید بصورت اصولی و همه جانبه عملیاتی شود.

وی افزود: عزم ملی نخبگان ، تحول فرهنگی، عزم مردمی در اصلاح الگوی مصرف، ارتقای بهره وری ، عدم خرید کالاهای غیر ضرور، ... از پیش نیازهای اساسی تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی است.

قاسمی با بیان اینکه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی نقش دیدبانی خوبی باید داشته باشد، یادآورشد: عملکرد این ستاد تاکنون در حد جلسه، ابلاغیه و ...بوده و خروجی قابل قبولی نداشته است و به نظر می رسد هنوز "باور و توان " اجرای اقتصاد مقاومتی در کشور ایجاد نشده است.

وی ادامه داد : اقتصاد مقاومتی تاریخ انقضا ندارد و مختص به یک زمان خاصی نیست. اقتصاد مقاومتی همیشه باید مدنظر مردم و مسئولان باشد.

این اقتصاددان اذعان داشت: افق هایی که در اقتصاد مقاومتی ترسیم شده است اگر به همت مردم و مسئولان تحقق پیدا کند نظام جمهوری اسلامی در مقابل گزند تمامی حربه ها و ترفندهای دشمنان مصون خواهد ماند.

۱۳۹۵/۲/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...