نسخه چاپی

فرج الله عارفی در گفتگو با نما:

دولت نمی تواند وام ازدواج را پرداخت نكند/ منبع وام ازدواج، پولی است كه مردم به بانك ها سپرده اند

عکس خبري -دولت نمي تواند وام ازدواج را پرداخت نکند/ منبع وام ازدواج، پولي است که مردم به بانک ها سپرده اند

عضو كمیسیون اجتماعی مجلس در خصوص امتناع دولت از پرداخت وام 10 میلیون تومانی ازدواج ، با بیان اینكه منابع مالی این وام كاملاً موجود است و بار مالی برای دولت ندارد، اظهار داشت: من نمی دانم دولت طرفدار مردم است یا طرفدار یك گروه سرمایه دار كه سهامداران اصلی بانك ها هستند.

فرج الله عارفی در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی نما ، در خصوص امتناع دولت از پرداخت وام 10 میلیون تومانی ازدواج به زوج های جوان گفت: این موضوع تبدیل به قانون شده است و دولت مؤظف است که آن را اجرا کند، چنانچه دولت از این کار سر باز زند، مردم و مجلس می توانند از دولت شکایت کنند و برای تخلف از اجرای قانون، دادگاه تشکیل شود.
وی با بیان اینکه منابع مالی این وام کاملاً موجود است و بار مالی برای دولت ندارد، اظهار داشت: من نمی دانم دولت طرفدار مردم است یا طرفدار یک گروه سرمایه دار که سهامداران اصلی بانک ها هستند. خب این پولی است که مردم بدون اینکه یک ریال سود دریافت کنند، به عنوان سپرده قرض الحسنه در اختیار بانک ها قرار می دهند و بانک ها هم بر اساس عنوان نام این سپرده ها که قرض الحسنه است، باید آن را صرف اموری مانند وام ازدواج کنند. این مبلغ، مبلغ کمی هم نیست که در اختیار بانک ها قرار دارد؛ 36 هزار میلیار تومان است که مجلس تصویب کرده که فقط 10 هزار میلیارد آن به وام ازدواج اختصاص یابد.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، با بیان اینکه دولت قرار نیست این پول را پرداخت کند بلکه این بانک ها هستند که باید بپردازند، گفت: متأسفانه بانک ها بیش از 10 هزار میلیاردتومان از این سپرده قرض الحسنه را با نرخ بسیار پایینی به کارکنان و مدیران خود می دهند و مابقی را با نرخ 24 درصد به سایرین می دهند؛ این دیگر چه قرض الحسنه ای است؟ دولت به عنوان متکلف امور مردم، به مسئولیت خود در این خصوص عمل نکرده و باید قدردان مجلس باشد که این قانون را تصویب کرده است تا خدمتی به جوانان صورت گرفته باشد.
عارفی با بیان اینکه در حال حاضر، مردم از دولت ناراحت هستند چون به اشتغال و ازدواج جوانان آنها توجهی ندارد، اظهار داشت: پیشنهاد بنده و جمعی از همکارانمان در مجلس این بود که؛ 10 هزار میلیار از این 36 هزار را به اشتغال اختصاص دهیم و ده هزار میلیارد دیگر را به وام ازدواج، که متأسفانه پیشنهاد ما رأی نیاورد و پیشنهاد جناب آقای مصباحی مقدم مطرح شد و همه کمک کردند که به تصویب برسد. دولت اگر این مصوبه را اجرا نکند، مردم مطمئناً آن را بازخواست خواهند کرد. این پولی است که به مردم تعلق دارد و خود مردم باید آن را مدیریت کنند.
نماینده جیرفت در واکنش به اظهارات مسئولین بانک مرکزی که گفته اند؛ منابع لازم برای پرداخت این وام در اختیار بانک ها نیست، گفت: من نمی دانم آیا بانک مرکزی به مردم دروغ می گوید؟ این بانک، در گزارشی که پایان سال 94 به مردم داده، اعلام کرده که 102هزار میلیارد تومان منابع قرض الحسنه موجود است که 36هزار میلیارد تومان آن پس‌انداز و 62هزار میلیارد تومان آن نیز جاری است. اگر بانک مرکزی در این زمینه دروغ می گوید پس همه آمارهایش دروغ است، اگر راست می گوید خب چرا الان این حرف را می زنند؟ من واقعاً متأسفام؛ ما نباید این حرف ها را بزنیم که مردم نگران بشوند.
عارفی افزود: نماینده دولت می گوید بانک ها فقط 4 هزار میلیارد تومان در اختیار دارند؛ ما می گوییم این مبلغ مربوط به همین اوایل سال 95 است که مردم تازه به بانک ها سپرده اند. قرار نیست که این وام، همین الان و به شکل یکجا پرداخت شود، بلکه در طول سال قرار است به زوج های جوان پرداخت شود.

۱۳۹۵/۲/۲۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...