نسخه چاپی

روایت آخوندی از آزادراهی كه "جوك" شده بود

وزیر راه و شهرسازی با اعلام بازگشایی ال‌سی برای خرید ریل هندی از ریل‌گذاری ۲۰۰۰ كیلومتر پروژه راه‌آهن طی امسال و سال آینده ۲۰۰۰ خبر داد و گفت:‌ آزادراه تهران ـ شمال كه به آرزو، جوك و مضحكه تبدیل شده بود را فعال كردیم.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، عباس آخوندی در جمع نمایندگان کمیسیون عمران مجلس نهم با ارائه گزارشی از عملکرد فعالیت وزارت راه و شهرسازی در دولت یازدهم اظهار کرد: در حمل و نقل هوایی هم رشد فعالیت داشتیم هم تعداد زیادی هواپیما اضافه شد، بعد از برجام نیز هواپیما خریدیم که کار بی‌نظیری است که 118 فروند ایرباس و 20 فروند ای‌تی‌آر به مجموع ناوگان هوایی افزوده شد و می‌تواند کل صنعت حمل و نقل هوایی کشور را دگرگون کند. ظرفیت صندلی‌های اضافه شده، یک و نیم برابر کل صندلی‌های موجود است که اتفاق بزرگی را در حوزه حمل و نقل هوایی رقم می‌زند.

وی با بیان این‌که ترمینال دوم فرودگاه امام خمینی (ره) با ظرفیت سالانه 4.5میلیون مسافر پاییز امسال افتتاح می‌شود، افزود: راه‌های هوایی جدید با همکاری وزارت دفاع و شورای عالی امنیت ملی نیز تعریف شده که دو برابر راه‌های موجود رسید. ضمن این‌که تعداد پروازهای عبوری به 287 هزار پرواز رسید.

وی با اشاره به این‌که در حوزه ریلی نیز اتفاقات خوبی در کشور روی داده به مثالی در این‌باره اشاره کرد و گفت: برای مثال قرارداد قطار سریع‌السیر تهران - قم - اصفهان بسته شد، ال‌سی‌های مورد نظر گشایش یافت و چینی‌ها -در آن - مستقر شدند. همچنین قرارداد برقی کردن قطار تهران - مشهد با حضور رؤسای جمهور دو کشور بسته شد. بسیاری از خطوط ریلی ما دو، سه و چهارخطه شده‌اند. دوخطه کردن ریل یزد - اصفهان به طول 500 کیلومتر نیز در دست اجراست. آقای پورسیدآقایی -مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران- هفته گذشته توانست قرارداد خرید ریل از هند را منعقد کند و ال‌سی آن نیز هفته گذشته گشایش یافت که این آخرین خبر خوش ریلی است.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: بنابراین امسال و آینده دو هزار کیلومتر در کشور ریل گذاری می‌کنیم که اتفاق بزرگی است.

آخوندی درباره پروژه‌های حوزه حمل و نقل زمینی گفت: در حوزه جاده‌ای کارهای مهم انجام شد در بحث نگهداری و حفظ راه‌های موجود اعم از آزادراه بزرگراه و روستایی کار بزرگی شد پروژه های متوقف فعال شدند. همین آزادراه تهران ـ شمال که به آرزو، جوک و مضحکه تبدیل شده بود فعال شد. در این پروژه در 30 کیلومتر اولش در هر 300 متر یک کارگاه داریم یعنی همزمان 100 کارگاه فعال است.

وی با بیان این‌که یکی از پیمانکاران این پروژه چینی است که با اتمام کار می‌رود و 5 پیمانکار نیز داخلی هستند، اظهار کرد: قطعه یک آزادراه سال آینده بهره‌برداری می‌شود، همچنین در این آزادراه، فقط یکی از تونل‌ها 6 هزار و 450 متر طول دارد که از هر دو طرف در حال خاکبرداری است که نشان می‌دهد چه کار بزرگی در دست اقدام است.

وزیر راه و شهرسازی سپس به تشریح جایگاه حمل و نقل دریایی پرداخت و گفت: در حوزه حمل و نقل دریایی اتفاقات خوبی رخ داده است. توسعه بندر مهم ما در دریای عمان که بارها مورد تأکید رهبر معظم انقلاب بود به سرعت در حال انجام است و امیدوارم فاز نخست توسعه بندر شهید بهشتی اواخر امسال آماده شود که با افتتاح آن ظرفیت این بندر از دو و نیم میلیون تن فعلی به هشت و نیم میلیون تن ارتقا می‌یابد. ریل گذاری چابهار- ایرانشهر نیز 40 درصد از زیرسازی آن انجام شده است.

آخوندی افزود: در بندرعباس هم کارهای خوبی شده است. غیر از توسعه خود بندر، در پس کرانه‌ها نیز شاهد 6 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری توسط بخش خصوصی بودیم که وضعیت بنادر را تکان می‌دهد. توسعه بنادر شمالی از جمله امیرآباد و انزلی هم در دست اجراست. بنابراین در تمام 4 حوزه حمل و نقلی کارهای خوبی شده است.

وی بیان کرد: در بخش مسکن، طرح نیمه تمام مسکن مهر را داشتیم، جراحی مسکن مهر باتوجه به اینکه بار مالی آن را بانک مرکزی برعهده داشت کار بزرگی بود. دولت قبل 50 هزار میلیارد تومان متعهد شده بود اما آقای روحانی می‌گفت حداکثر مبلغی که می‌تواند اختصاص یابد 45 هزار میلیارد تومان است. یعنی 5 هزار میلیارد تومان کسری داشتیم به اضافه ساخت فضاها و ساختمان‌های روبنایی و تأسیسات زیربنایی. با تدابیری که اندیشیدیم توانستیم تا امروزیک میلیون و 900 هزار واحد را به اتمام برسانیم و امسال بیشتر پروژه‌ها جمع می‌شوند.

وی ادامه داد: از جهت خدمات روبنایی نیز آموزش و پرورش نگران کمبود مدارس در پروژه‌های مسکن مهر بود. در سال گذشته 165 مدرسه برای اول مهر افتتاح کردیم که نگذاشتیم حتی یک پروژه مسکن مهر بدون مدرسه بماند با اینکه مدرسه‌سازی مأموریت ما نبود. در پرند قبلا 16 مدرسه وجود داشت ولی در سال گذشته وزارت راه و شهرسازی 21 مدرسه ساخت که همه اینها را خودمان سرمایه‌گذاری کردیم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بدون سر و صدا کارهای زیادی در مسکن مهر انجام دادیم بیان داشت: دنبال آن هستیم تا پرونده مسکن مهر امسال بسته شود. ما حتی مجبور شدیم برای دسترسی بهتر مردم در پردیس تونل بسازیم.

آخوندی گفت: خوشبختانه در حوزه مسکن با توجه به آغاز فعالیت صندوق پس انداز مسکن یکم امیدواریم تسهیلات جدید در این بخش بتواند مؤثر باشد. تنها در 15 روز دوم فروردین امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل 86 درصد رشد اعطای تسهیلات داشتیم که این ارقام نشان می‌دهد در حال خروج از رکود مسکن هستیم.

۱۳۹۵/۲/۲۱

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...