نسخه چاپی

حسن لاسجردی در گفتگو با نما:

جنگ قدرت در تركیه/ استعفای داوود اوغلو از ریاست حزب حاكم/ احتمال جانشینی داماد اردوغان‌

عکس خبري -جنگ قدرت در ترکيه/ استعفاي داوود اوغلو از رياست حزب حاکم/ احتمال جانشيني داماد اردوغان‌

ظاهرا داماد آقای اردوغان هم به جهت سابقه حزبی و هم اعتمادی كه به ایشان است یكی از گزینه های نهایی خواهند بود؛ گرچه افراد دیگری نیز در لیست هستند.

جنگ قدرت در ترکیه میان رجب طیب اردوغان و احمد داووداوغلو، رئیس‌جمهوری و نخست‌وزیر ترکیه بالا گرفته است. به نظر می‌رسد دوران رهبری داووداوغلو بر حزب عدالت و توسعه به پایان رسیده و اردوغان در پی حذف او و افزایش نفود و قدرت سیاسی خویش است. در همین خصوص خبرنگار پايگاه خبري نما گفتگویی با "دكتر حسن لاسجردي" كارشناس مسائل بين الملل انجام داده است که در زیر مشرح آن آمده است:


 به نظر شما چرا این جنگ قدرت در تركيه پیش آمده است؟ آیا از قدیم این اختلاف ها بوده یا اخیرا نخست وزیر و رئیس جمهور به اختلاف خورده اند؟

اصل موضوع این جنگ قدرت به انتخابات ریاست جمهوری ترکیه بازمیگردد و آقای اردوغان بر این باور بود که باید سیستم ساختار سیاسی در ترکیه از صورت پارلمانی که هم‌اکنون اداره می شود به سیستم ریاست جمهوری تغییر پیدا کند تا اختیارات رئیس جمهور افزایش یابد و رئیس جمهور بتواند امور جامعه را راحت تر مدیریت و مشکلات جامعه و تنگناها را آسانتر برطرف کند. نگاهی که آقای اردوغان به ساختار قدرت داشت این بود که با تغییر نظام کشور از پارلمانی به ریاستی و به دست گرفتن قدرت مطلق توسط رئیس جمهور، کار کردن را آسان تر می کند. او با توجه به تجربه ایی که از نخست وزیری داشت و آمادگی که ذهن مردم نسبت به او دارد بر این باور است که اگر بتواند سیستم را ریاستی کند می تواند منشاء اثر و خدمات را بیشتر و بهتر از پیش کند.
موضوع اختلاف بین این دو قدرت از گذشته بوده است ولی در حال حاضر با توجه به تجربه همکاری که اردغان با اوغلو در این چند سال گذشته و تبادل نظری که انجام شده، حاکی از این است که آقای اوغلو به سیستم نخست وزیری اصرار می کردندو هنوز هم اصرار دارند و بر این باورند که باتوجه به ساختار قدرت و بحث توزیع قدرت و همچنین شبکه قدرت در ساختار جامعه و نیروهای مختلف سیاسی ، اجتماعی که در جامعه ترکیه قرار دارند هنوز هم سیستم سیاسی متکی بر نخست وزیری یعنی همین ساختاری که اکنون رایج است و به آن پایبندند و را بهتر می داند. لذا در ماههای اخیر اختلاف نظرها تشدید شد و همانطور که می دانید در نهایت آقای اغلو تصمیم گرفت که از مدار قدرت کنار رود تا بتواند با دوستان خود همچنان همکاری کند و قلب آنها را نشکند. این حرف خود آقای اوغلو هست که در مصاحبه ایی چنین پاسخ داده بودند که من به خاطر دوستانم و اینکه دل ایشان را نشکنم و به آنها وفادار باشم، کنار کشیدم.
اصل موضوع اختلاف ها در گذشته بوده و هیچکدام هم حاضر نبودند که کوتاه بیایند لذا تصمیم گرفتند که یک راه حلی پیدا کنند. در این موارد عضو کوچکتر به کنار می رود و در شرایط فعلی جامعه ترکیه اوغلو منتخب حزب است و اردغان به عنوال بزرگتر حزب که سابقه بیشتری دارد بر ایشان ارجهییت دارد به همین دلیل داوود اوغلو به کنار رفت.


آیا آقای اغلو از نخست وزیری هم کناره گیری کردند؟

اوغلو از مقام نخست وزیری کناره گیری نکرد ولی چون او شرایط تغییر را نپذیرفتند و در مقابل تفکرات اردوغان مقاومت کرد، به نوعی خواستار تغییر تفکر آقای اردوغان شد به همین دلیل خود را از ریاست حزب کنار کشید و با توجه به قوانين تركيه حال که آقای اوغلو از ریاست حزب کنار رفته اند، به صورت اتومات از نخست وزیری هم کنار می روند.


آیا این استعفا و اختلافات باعث تشنج در کشور نمی شود و آیا این اختلاف تبعات بعدی هم دارد؟
 چون یک اختلاف داخل حزبی است به نظر نمی رسد اتفاق خاصی بیفتد. اگر دو طرف در دو جناح متفاوت بودند و وابستگی بهم نداشتند تقابل جناح ها باعث در گیری و چالش می شد ولی چون از یک گروه و از یک خواستگاه هستند به نوعی می شود گفت جامعه ترکیه آماده تغییر است چون آقای اوغلو هم که مخالف است کناره گیری کرده و در بیانیه ایی گفته درست است که با این حرکت موافق نیستم اما شاید در آینده موافقت خود را اعلام کنم تا حرف دوستانم را زمین نگذاشته باشم و آنها را ناراحت نکرده باشم .

 آیا کسی جایگزین نخست وزیر می شود یا همان مدل جدید که مطلق ریاست جمهوری قدرت را داراست قرار است پیاده شود؟
 خیر، فعلا درون حزب گپ و گفت می شود و یک نفر که مورد نظر اعضای حزب است به عنوان نخست وزیر معرفی می شود. تا بعد که این تغییر حکومتی عملی شود.


 اکنون فرد خاصی در این حزب برای نخست وزیری مورد نظر نیست؟
 در این میان چهره های مختلفی هستند. ظاهرا داماد آقای اردوغان هم به جهت سابقه حزبی و هم اعتمادی که به ایشان است یکی از گزینه های نهایی خواهند بود؛ گرچه افراد دیگری نیز در لیست هستند.

۱۳۹۵/۲/۲۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...